Atropersonatus og temperatur

De fleste angivelser jeg finner på nett av temperatur for atropersonatus er max 24 grader. På Corydorasworld beskriver imidlertid et medlem som har fanget disse selv i Peru at temperaturen var 29 grader i elven. Vedkommende har selv holdt atropersonatus med discus med hell og mener at disse er varmekjære. Hva skyldes det at temperaturangivelsene ellers sier max 24 grader? Er det en antagelse som har blitt en vedtatt sannhet?

(Svar gjerne på PM hvis dere vil, jeg er riktig i småtvil om hva jeg skal stille varmekolben min på, men førstehåndserfaringer fra kjennere veier jo tungt...)

Her er en av mine håpefulle som enten småhutrer eller er søye fornøyd, ikke lett å tolke det kroppsspråket alltid:
Ikke har jeg noe spesiell peiling på dem. Men det er jo ihvertfall slik at forholdene i naturen ikke alltid er optimale. Dyr dør og evolusjonen går sin gang. Hadde problemer med å holde tempen nede i sommer, 28 - 30 grader jevnt over. Av 8 Corydoras trilineatus VF lever fortsatt 3. Tenker jo at det kanskje hadde med temperaturen å gjøre... men ikke godt å si.
De fangst-turene til Peru som jeg har hørt nyss om, har foregått på slutten av tørketiden, rett før regntiden skal begynne. Da er vannet på sitt laveste og temperaturen er også høy. Så jeg vet ikke helt om jeg ville lagt den ene fangsturens temperatur-angivelse til grunn for året-rundt-temperatur i akvarium. Corydoras generelt tåler jo naturligvis høyere temperatur i perioder av året enn hva som er optimalt for dem. Ellers hadde de jo dødd helt ut som art ved første tørketid :p

Holder man Corydoras-arter for varmt året rundt, vil de ikke nå sin fulle livslengde. Det blir rett og slett liten sjanse for det. Livet forkortes nok med mange år. De visner bort og forsvinner gradvis over tid. Joda, kanskje det går bra et år, kanskje to. Hvem vet? Poenget er at det ikke er optimalt, det forkorter livet deres og kanskje sliter de mer med varmen enn vi aner?
Enkelte spesielle arter tåler høy temperatur dårligere enn andre, og bukker fort under.

Når det gjelder konkret C. atropersonatus har jeg ingen tvil om at deres naturlige oppholdssteder i naturen kan komme opp i 29-30°C under den tørre årstiden i Amazonas, og at den vil være så høy over noen måneder. Men så kommer regnet og temperaturen vil endre seg. Kjøligere netter osv.
Ifølge profilen på C. atropersonatus hos Corydorasforum.de (tysk) bør arten holdes på mellom 23 og 26°C. Der står det dessuten "VANNVERDI på funnsted: 24,9°C og ph 7.01".
Dette var i Rio Nanay. Som du skjønner, er ikke temperaturen den samme året rundt, som det du har fått opplyst.

Planetcatfish derimot, har den samme temperaturangivelsen som AF har på profilen, 21-24°C. Jeg antar det er kopiert fra Planetcatfish i sin tid.

Selv holder jeg mine C. atropersontus på mellom 24 og 26°C Det er rett og slett fordi jeg ikke greier å komme lavere i temperatur inne på akvarierommet. Enkelte kar kanskje men ikke denne 160 literen pga de to 30 watts rørene i armaturet. Jeg har forresten hatt dem i to år, mener jeg å huske, og de har hatt omtrent samme temperatur hele tiden. Det har ligget fast på 24 til 26°C. Enda varmere i perioder som i den hete fjorårs sommeren, som var før jeg fikk Air-Conditioner maskin til å kjøle ned rommet
Takk for utfyllende svar, du er til stor hjelp og inspirasjon, Mona. Og hovedårsaken til min corydorasdille. Corydorasworld opererer derimot med en temperaturangivelse i sin database på mellom 27.5C - 28.9C (81.5F - 84.0F). og pH: 5.13 - 5.32 Natural habitat. Her er det forskjeller ute og går. Men jeg ser poenget ditt. Fangst foregår vel nesten alltid i den tørre årstid...

Fikk forøvrig inn en gruppe VF adolfoi fra Aquamanias i natt (langs E6 01:30) som er så ulike mine gamle VF adolfoier at jeg nesten lurer på om det er snakk om duplicareus. Her må jeg dykke inn i literaturen...

Are
ladeklof
Takk for utfyllende svar, du er til stor hjelp og inspirasjon, Mona. Og hovedårsaken til min corydorasdille. Corydorasworld opererer derimot med en temperaturangivelse i sin database på mellom 27.5C - 28.9C (81.5F - 84.0F). og pH: 5.13 - 5.32 Natural habitat. Her er det forskjeller ute og går. Men jeg ser poenget ditt. Fangst foregår vel nesten alltid i den tørre årstid... Fikk forøvrig inn en gruppe VF adolfoi fra Aquamanias i natt (langs E6 01:30) som er så ulike mine gamle VF adolfoier at jeg nesten lurer på om det er snakk om duplicareus. Her må jeg dykke inn i literaturen... Are

Ah... men du skjønner, de temperaturopplysningene som står på CW kommer sannsynligvis fra samme mann som du har fått det fra Se nedover listen over folk som eier fisken (når du står på profilen til C. atropersonatus). Ser du noen kjente navn? Det er nok han som har forsynt Ian Fuller med fangstlokasjons-opplysningene. Så det du skriver om i første innlegg og det som står på profilen til Atropersonatus er sannsynligvis samme sak.
Det sto ikke der tidligere, forresten. Mener det er relativt nytt det der at Ian Fuller legger til slik funnsted-info når han kan og når andre akvarister forsyner ham med data og informasjon fra slike steder.

Jeg har vært medlem på CW noen år, husker ikke nøyaktig hvor lenge, men det var ingen slike opplysninger der før (om funnsteds-målinger av vannet osv).
Det er interessant med slik info, veldig! Men det eneste jeg savner, og som faktisk er av stor viktighet, er info om dato for når målingene ble gjort! Hvilken årstid altså. Det er av stor viktighet om målingene er gjort i september eller i januar.

Den tyske nettsiden jeg nevnte for deg, har på enkelte arter slik funnsteds-info om vannet. Noen ganger har de det fra både vår, vinter og høst. Det kan variere mye!
Når man kun skriver ned temperatur, ikke årstid, så kan jo de som leser det tro at det er slik året rundt. Og dermed holde visse arter mye varmere enn det de bør.
Amazonas er stort, og mange steder er nok ikke forskjellen mellom sommer og vinter så stor. Men, atter andre steder igjen, er den nettopp det.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap