Lake skywalker

På tide med en egen tråd. Etter noen år som plante akvarist så har noen ryggproblemer gjort at planteluking ble et problem. Tenkte da og prøve meg på en av de Afrikanske sjøene. Valget falt på Tanganyika. Etter og ha lest en del om sjøen så har jeg fått stor interesse ikke bare om sjøen, men Afrika generelt.
Har en 400 liter med Tanganyika. Har seks 128 litere. som blir brukt til div oppdrett. For tiden prøver jeg meg på Golden, Crabro, Palletciklide, Prinsessen av Burundi, L144 og det siste huser noen Hestehodebotia. Et 200 liters planteakvarium som huser div. selskaps fisk. Har i tillegg et 60 liters yngelakvarium som det for tiden går noen L.meleagris.
Lagt inn noen bilder av 400 literen og fra akvarierommet mitt.
Vannbytte i dag. Syns det kommer mye alger på glasset. Sneglene klarer ikke å holde unna. Mulig skaffe noen flere.
Grattis med egen akvarietråd.

Moro at du har "satset" litt på tanganyika fisker.
Skal bli moro å følge tråden din.
Mvh Linda
Var i utgangspunktet litt små skeptisk til Frontosa, men er kansje de flotteste fiskene jeg noen gang har hatt. Blir helt hypnotisert av å sitte å se på de.
største hannen svømmer rundt ene hua hele tiden. legger alle finnene bakover. Mulig det er noe antydning til lek.
Jeg diigger navnet på tråden jeg, ville bare si det
Fant ut i dag at jeg kan håndfore den ene Frontosaen, mulig dette er forrige eiers fortjeneste.
Har flyttet Prinsessen av Burundi over i hovedkaret. Mulig de vil krysse seg med Zambiaene, men Den ene av Burundiene er albino, kan virke som den ikke blir helt godtatt av de andre. Den blir konstant hakket på. Håpet det skulle bedre seg i større kar, men ser ikke sånn ut. Den har funnet seg en liten hule bak bakgrunnen som den foreløpig får være i fred i.
Tror det var lurt av meg å lage en del huler å gjømmesteder bak bakgrunnen. Åpningene på sidene er små og bare mindre fisk kommer bak.
Fullt av yngel blandt steinene. Antaglivis Burundiene. Regner vel med at de blir Frontosa mat.
Har vært kaldt her i det siste. Temperaturer ned mot -40. Kom inn på Akvarie rommet en morgen og temperaturen var nede i 17 grader. Fikk satt inn noe mere varme. All fisk klarte seg. Ser til og med ut til at kuldesjokket trigget til lek hos noen av dem.
Netopp ferdig med vannbytte. Første gang jeg har gjort vannbytte mitt på natta. Har beplantet Tanganyika karet med ca 20 kjempe valisneria og fått tak i noen flere snegler. Skulle egentlig ikke ha planter i dette karet, men tror det vil hjelpe litt på algeproblemene. Ikke bare det at de tar opp næring, men lager vil litt mere dunkel belysning. Spent åssen karet ser ut når lyset går på.
Prøvd å ta nye bilder av karet. Blir bare utydlig. Vet ikke om det er jeg eller kameraet som svikter. Antaglivis en kombinasjon. Er egentlig veldig fornøyd med Tanganyika karet for tiden. Pent og det virker som fiskene går fint sammen. Nok av huler og gjemmesteder. Skal prøve å få gjort noe med karene i Reolen. Prøve å tenke litt mindre oppdrett og mere pene biotop kar. Har blitt litt sugen på dette med Biotop. Trodde det kansje var noe kjedelig, men mere interesant og blir også penere.
Får ikke til dette med bilder. Noen som kan gi meg noen tips. Sånn ser i hvertfall karet ut nå. Tar gjerne imot ris og ros.
Har hatt vannbytte på samtlige akvarier i dag. Prøvd å gå i gjennom fisk jeg har. Skal prøve å selge unna litt på auksjonen i Oslo til helga. har tittet mye på Saltvann i siste, synd det er så dyrt. Var å hentet et akvarie jeg har lånt bort til en barnehage. De hadde gitt opp etter at all fisk ble borte. De fikk en del fisk av meg når jeg satt opp akvariet for dem. Guppyer, sverdradere, en ancistrus, 4 khuliål, kirsebær reker og en zebrafisk stim. Når jeg var og hentet akvariumet. Så fant jeg en Khuli ål og en del kirsebær reker, men den førse fisken jeg så i et fullstendig gjengrodd akvarium var en Paronhai på ca 10 cm. ble forklart at de hadde fått den av en pappa i barnehagen. Ikke rart all fisk var blitt borte. Har nå fått levert Paronhaien i en lokal dyrebutikk. Har selv ingen kar å ha den i.
Har alltid tenkt at akvarie i en barnehage er en bra ting, men ikke sikker nå. Fungerer sikkert hvis en av de ansatte tar ansvar for akvariet og setter seg noe inn i det. Blir helt feil når fisk blir overforet 2-3 ganger om dagen og vannbytte er noe som skjer en gang i halvåret.
Fått fylt opp karet med noen flere KjempeVallisnera jeg kjøpte på Klubbauksjonen til 'Oslo Akvarieklubb i dag. Kjempetrivelig gjeng der i Vålerenga land. Har også kjøpt meg et Clowne hotell. Skal bli spennende å prøve seg på saltvannn.
Åh huff. Måtte du trå inn i "Enga" land :P
Alltid hyggelig å ha et ansikt man kan koble med bruker. Mye fine ting med høy kvalitet som ble auksjonert bort. Meget bra og lærerikt foredrag
Jarle F
Åh huff. Måtte du trå inn i "Enga" land :P Alltid hyggelig å ha et ansikt man kan koble med bruker. Mye fine ting med høy kvalitet som ble auksjonert bort. Meget bra og lærerikt foredrag


Skummelt for en fugl å trå inn i fiendens terretorium, men trivdes godt.
Bilde av Tanganyika karet etter jeg fikk inn mere Vallisneria. Har også byttet lysrør. Trodde ikke det skulle bli så stor forskjell.
Akvariet ser kjempeflott ut!! Vallisneriaen passet veldig godt inn. Hvilken type lysrør er det du byttet til?
Hvordan går det med frontosa'ene da?

Må si at av alle fisk jeg har hatt gjennom tiden så er det frontosaene som jeg savner mest. Skal sette opp et tanganyikakar med disse når den tid kommer at vi kjøper en større plass og bo.

Karet ditt ser flott ut, valisneria gjør seg godt i steinmiljøer.
Lara
Akvariet ser kjempeflott ut!! Vallisneriaen passet veldig godt inn. Hvilken type lysrør er det du byttet til?


Takk! Har satt in et Power GLow og et Marine Glow.
akvafil
Hvordan går det med frontosa'ene da? :) Må si at av alle fisk jeg har hatt gjennom tiden så er det frontosaene som jeg savner mest. Skal sette opp et tanganyikakar med disse når den tid kommer at vi kjøper en større plass og bo. :) Karet ditt ser flott ut, valisneria gjør seg godt i steinmiljøer.


Frontosaene har det bra. Har på en måte blitt favoritt fisken. Veldig rolige og behagelige. Nesten utrolig at de lever. Kjørte på en elg på vei hjem etter at jeg hadde hentet de hos deg. Ble mange timer i den bøtta før de kom hjem.
Wow!
Jeg liker virkelig dette akvariet! Det er kjempefint, med fine fisker.
Litt morsomt å høre om barnehageakvariet, men litt trist også.
Dumt at de ikke kan ta seg bedre av fiskene om de først skal ha akvarium.
Hvor mange akvarier har du i akvarierommet ditt, egentlig? Det så ut som om det var en del Min store drøm
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap