Lake skywalker (side 2)

Tusen takk Kristine.Alltid hyggelig med ros. Har en 400l et 60l saltvann(uten fisk foreløpig).På dette akvarierommet har jeg 6x128l en 200l og en 60l. Skal få lakt ut flere akvarier på profilen min etter hvert.
Har fått noen røde flekker på noen av steinene. Akkuratt nå er de ganske dekorative, men redd de skal utvikle seg til noe mere ubehagelig. Mulig det kan ha noe med at jeg nettopp har byttet lysrør.
Du er heldig, altså!
Jeg har ett akvarium, og du har over 6!
Jeg har kjempelyst på større akvarium, og ikke minst flere!
Jeg tror jeg har begynt å få "litersyken", fordi akvariumet mitt blir bare mindre og mindre! Skal vel snart sette opp et akvarium til, tror jeg.
I mellomtiden får jeg bare fortsette å beundre dine!
Blir helt satt ut. Gøy med ros.
Litersyken er farlig. Startet med en 60 liter en gang jeg også. Nå har jeg over 1500 liter til sammen fordelt over 10 akvarier. Kjøpte til og med hus tilpasset akvariehobbyen. Sa bare vent Kristine om noen år har kansje du mange akvarier også.
Da er vann og salt blandet. Clown hotellet er oppe å går. Har kun satt i gang filteret og sirkulasjonspumpa. Måle verdier om et par dager. Håper å få i levende stein i løpet av Februar. Kommer litt ann på vannverdier og Aquamanias. Ble overasket over hvor mye salt det skulle i 58 liter med vann. Var jo nesten 2kg.
Har fått det for meg at jeg skal lage 6 forskjelige biotoper i reolen min. &x128 liter. Litt usikker på hvordan biotoper jeg vil prøve. Har tenkt litt på en Tanganyika biotop med Neolamprologus Multifasciatus og et kar med Indiske kloreker. Aner ikke hva jeg skal ha med disse eller hva jeg skal ha i de andre karene. Tar gjerne imot forslag.
Artig å lese om karene dine!

Og nå skal jeg spørre om noe jeg egentlig har lurt litt på; når du bestemmer deg for å satse på biotoper, og da har fisker som ikke "passer inn", hva gjør du da? For alle du har kan vel ikke bare omrokkeres i karene og så har du biotoper?
SGS
Artig å lese om karene dine! Og nå skal jeg spørre om noe jeg egentlig har lurt litt på; når du bestemmer deg for å satse på biotoper, og da har fisker som ikke "passer inn", hva gjør du da? For alle du har kan vel ikke bare omrokkeres i karene og så har du biotoper?


Det første jeg gjør hvis jeg har tenkt å gjøre om et kar er å selge eller flytte planter og fisk. Syns det er veldig bra med disse storauksjonene da man både kan få solgt mye og kjøpt mye. Har aldri hatt store omgjøringer i reolen før da de kun har fungert som oppdrettskar. Blir nok litt større omgjøring nå da jeg har tenkt å sette inn innvendig bakgrunn i samtlige kar. Blir nok et kar av gangen ikke alle 6 på en gang. To av karene er nå tomme for fisk, men er oppe å går og kan ta i mot fisk. I tillegg til reolen har jeg 3 akvarier til med forskjellige vannverdier som kan ta i mot fisk.
Det var omtrent sånn jeg tenkte meg det, men det virka som så fryktlig mye styr og arbeid at jeg lurte på om det fantes en måte som jeg ikke klarte å tenke meg til. Kanskje noen av fiskene skal på auksjon i Lillestrøm, da? Lurer på om jeg skal ta en tur dit, bare for kikken sin del
Solgt unna det jeg skulle på Storauksjonen i Oslo. Begyner med de tomme karene først. Skal på auksjonen i Lillestrøm kan jo hende noe blir til salg. Syns kansje noe av yngelen jeg har foreløpig er for liten til å bli lagt ut for salg, men kansje til Auksjonen.
Har vært sløv med vannbytte på 200 literen. Har ikke vært gjort siden romjula. Tenkte jeg fikk ta i et tak i dag. Finner da ut at Co2 anlegget har stått på dag og natt. fordi knappen på timeren sto feil. Hvor lenge det har vært sånn vet jeg ikke. Måler Ph på 6.1. Normalt skal den ligge på 6.7 i dette karet. Planter har grodd noe veldig, nesten igjen grodd. I dette karet går det to par med Ancistrus, Guppy og 5-6 Khuliormer. Legger merke til masse Guppy yngel og små Ancistruser. Det som var kansje mere overaskende var at det var masse Khuliorm yngel. Så ut som det var to forskjellige kull. Noen var grønnaktige, mens noen var litt større og begynt å få antydning til mønster. Ble veldig i tvil m jeg i det hele tatt skulle ta vannbytte nå. Målte Nitritt og den var 0 så lot det være.
Så gøy at du har fått Kuhlii-ål yngel. Har aldri opplevd å få det selv, men alltid tenkt på hvor morsomt det må ha vært
Fått nye sneglehus i dag. Fra Malawisjøen. Syns de var ganske flotte.
Har handlet noe fisk siden sist jeg skrev. Vært på to Storauksjoner. Drammen og Lillestrøm. Har handlet litt Malawi. Noen ungfisk av Firefish og Yellow tail. Fra Tanganyika har jeg handlet 4 Marlieri og Sneglehuslekeren Brevis. Ellers har jeg handlet et par med Ancistrus, Et par med Praktbarber, Et par Pseudocrenilabrus nicholsi og en del Guppy. Saltvannskaret er oppe å går, men ingen fisk eller Levende stein i enda. Venter på stein fra Aquamanias. Yngler i flere kar om dagen. Spesielt Prinsessen av Burundi er aktiv. Blir litt fasinert av denne fisken. Har de siste dagene kommet to kull av forskjellige foreldre i samme karet. artig å se hvordan de samarbeider med å forsvare yngel. Noen ungfisk er også med på yngelpleiet selv om det ikke er søskene dems. Ancistrusene mine har også lagt et nytt kull med egg. Er nok på tide og selge litt. begynner å bli mye Ancistrus i karet. Ser ut som det skjer noe i Mossambicus karet og Brevis karet også. Om et par Konnings foredrag i Oslo Avarieklubb. Gleder meg.
Husk at du lovte meg bilder av bakgrunnene du kjøpte!
Takk for sist, forresten!
mona o
Husk at du lovte meg bilder av bakgrunnene du kjøpte! ;) Takk for sist, forresten! :)



Takk for sist ja. Var hyggelig.
Tenkte jeg skulle legge ut bilde av alle karene jeg har etter hvert. Har ikke giddet det før da de kun har vært oppdrettskar. Har tenkt å lage forskjellige Afrikanske biotoper. Blir antaglivis også et Asiatisk. Bakgrunnene jeg kjøpte av deg holder til to kar. Med litt fanatsi er det mulig jeg får til 3. Så er veldig fornøyd. Har ryddet på akvarierommet i dag(ble litt inspirert av rommet ditt Mona) Så nå har jeg innsyn i 200 literen. Er ingen god fotograf, men skal prøve å få tatt noen bilder av både oppsett og fisk. Ser på muligheter for å få inn en diger balje så jeg kan temperere vann slik du gjorde. Er ikke temperaturen jeg tenker mest på, men er dette med å lufte vannet for klor. Bruker dusjhode når jeg bytter vann nå. Vet ikke helt hvor effektivt det er for å få ut klor.
Skjedd litt i det siste. Saltvannskaret er endelig oppe å går. 2 klovner 2 små blåaktige eremittkreps og noen snegler har flyttet inn. Ser ut som de trives. Utrolig hvor mye liv det er i LS. Har observert 2 små krabber en svart og hvit liten ål. Masse små kryp.

Har også fått i gang det mindre Tanganyika karet. Skal egentlig etterligne sneglehus habiat. Der bor det nå en gjeng Multifacsiatus 2 Marleri og 4 Tanganyika killi.
Har blitt et tredje Tanganyika kar også. Innholder ca 25 Brevis.
I det store karet har det flyttet inn 4 Gjøkmaller 4 Tanganyika ål og 4 frontosaer til. Må nok ha et større kar snart.

Har hatt en 128 liter gående med Indiske klor reker. Har hatt denne farmen i ca 2 år. Solgt reker med jevne mellomrom. Den siste uka har samtlige reker død. Helt merkelig. Har plukket ut ca 50 voksne reker og masse reke yngel. Ikke noe galt med vannverdier. Har en del guppy i karet også, alle disse lever. Vet ikke om det stemmer , men har blitt fortalt at dette også skjer i naturen. Kan være masse død blandt reker i et vann og at det kan ta år før det er mulig å fange reker igjen. Om det er det som har skjedd i karet mitt vet jeg ikke.
Vært en tur på Aquamanias i dag og handlet en korall som heter stjernepolypper.Ble en sjøstjerne også. Heter Grønn slangestjerne. Hadde egentlig tenkt å ta bilde av den, men den gjemte seg. skal se om jeg får tatt senere.
Tok vannbytte i går. tror Brevisene mine har noe på gang. Veldig agressive når jeg nærmet seg sneglehuset dems. Utrolig hvordan de forsvarer egg og terietorie. Flyr og biter meg ganske hardt. At en fisk på 2-3 cm angriper meg på 100kg er jo helt urolig. Syns jeg også har sett antydninger til lek hos Frontosaene mine. Er forøvrig veldig fornøyd med hvordan 400 literen fungerer og ser ut om dagen.







I natt så jeg en stygg en i saltvannskaret. Har blitt identifisert på saltvannsforumet som Cryptoplax larvaeformis og er en slags nakensnegle. Var redd dette var et eller annet som kunne spise koraller, men den spiser vist bare alger. Jeg var vist heldig som hadde denne i akvariet så selv om den ikke akkuratt var det vakreste vesenet jeg har sett så får den bli i karet. Sønnen min har døpt den Klædden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap