Grumsete vann og merkelig oppførsel

Hei!
Jeg har nå hatt akvarie i litt over en måned og har de siste dagene merket at vannet har blitt ganske grumsete. Jeg har sjekket og vasket pumpa, og ser at guppyene ser ut til å hyperventilere. Håper noen har noen gode råd. På grunn av juleferie er det ingen i butikken som kan gi meg tips, og jeg er svært urolig for fiskene. Hva kan jeg gjøre for at de skal gå tilbake til normalt?

På forhånd takk!
Har du testet vannet, og når byttet du sist vann?
Tørr ikke påstå noe sikkert, stoler ikke helt på hodet etter noen øl og smertestillene (ikke verdens beste kombinasjon).

Men hvis fiskene begynte å hyperventilere etter rengjøringen av filteret, så ville jeg mistenkt NO² (nitritt). Og dermed begynt med noen delvanns-skift, for sikkerhets skyld. Kan av en eller annen grunn tapt noe av bakteriekulturen. Det kan vere andre grunner til hyperventilering, uansett skader ikke vannskifte. Har du lite eller ingen bevegelse i overflaten, Kan det vere lavt oksygen innhold i vannet, Still utblås mot overflaten for å få bevegelse i overflaten.

Grumsete vann. Du kan ha fått en oppblomstring av infusorier, hvis vannet har fått en grå aktig melkefarge. Gratis matkilde (kan oppstå ved sjenerøs mating). Overhode ikke farlig. Har du sand til substrat, og forstyrret dette ved vannskifte. Kan også dette gi grumsete vann, det vil i så fall gi seg etter noen dager.

Lykke til, og videre god jul!

velkommen til AF, foresten.


Takk for råd!
Skal teste vannet så snart dyrebutikkene åpner igjen. Skiftet ut deler av vannet i går...Håper det går seg til.
Ha en kjempefin romjul!
Du sier du "vasket pumpa". Hvordan gjorde du det?

Skylte du bare svampene lett i akvarievann slik at ikke alle filterbakteriene ble borte? Og skylte du alle svampene samtidig?


Klør guppyene seg mot planter og steiner? Da er det garantert nitritt. Mitt vann ble grått da jeg hadde en driftsstans med pumpa.
Tok pumpa opp og skylte alt i vasken. Får assistanse i morgen. Takk for hjelpen!

Guppyene ser ut til å ha det mye bedre Selv om vannet fremdeles er grumsete
Bytt vann!

Å skylle filteret helt rent i vasken betyr at du har vasket vekk alle de gode bakteriene som bor i filteret. Disse bakteriene må vi ha, ettersom det er de som fjerner avfall og hindrer vannet i å bli forgiftet (=nitritt). Du har antageligvis vasket filteret så rent at det ikke finnes bakterier til å ta unna avføring og matrester.

Bytt minst 30% av vannet daglig, og stopp fôringen. Så drar du på dyrebutikken og skaffer deg en dråpetest for nitritt, slik at du kan følge med på utviklingen.

Synd egentlig, for etter 1 måned var filteret ditt sannsynligvis akkurat ferdig innkjørt, og nå er du antageligvis tilbake til et helt nytt filter igjen

Du kan lese litt om dette i denne artikkelen om vannverdier.
Det er nok det som har skjedd ja. Tusen takk for grundig tilbakemelding!
Lykke til, håper det går bra

Slikt har vel skjedd med oss alle, og da har vi fått en ting til å sette på kontoen for læring

Filteret vaskes kun når du merker at gjennomstrømningen er merkbart dårligere. Gjør det gjerne i forbindelse med vannbytte, for da tapper du ut litt av akvarievannet i en bøtte. Så tar du opp filteret, og skviser filtersvampen lett i akvarievannet. Alt skal ikke vekk (det vet vi nå! Hehe), bare det værste som gjør at filteret nesten er tett.

Monter det hele sammen igjen, gjør ferdig vannbyttet, og du har renset filteret uten å ta drepen på alle de gode bakteriene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap