Uønsket snegleinvasjon, hva gjør jeg nå?

Akvariet mitt myldrer av sånne små snegler som jeg absolutt ikke vil ha! Jeg har plukka ut sikkert 100 stk, tatt ut en stor rot og skylt den grundig, men det popper opp fler og fler for hver dag. Prøvde en sneglefelle, og den funka i allefall ikke, jeg tror bare jeg fora de godt jeg

Er det tegn på dårlig vannkvalitet/balanse som gjør dette, eller hva kommer det av? Jeg skyller også nye planter ekstremt nøye før jeg planter de.
Jeg ville gått til innkjøp av en Jegersnegle, disse spiser andre snegler. De arbeider fort og effektivt . De er også lette å holde under kontrol.
det er nok pestsnegler som de kalles. de kommer i flere varianter. disse er de vanligste:
sandsnegle
damsnegle
skivesnegle

disse kalles ofte pestsnegler fordi de formerer seg "som pesten". noen kan formere seg alene og trenger ikke en av hvert kjønn. Det er dessverre fint lite man kan gjøre med dette. Men på den positive siden gjør de en kjempegod jobb i karet med rester som havner i sanden.

så til spørsmålet ditt. dette er ikke en indikasjon på dårlig vann eller noe sånt. Dette er snegler som det nesten er umulig å unngå. de sitter oftest i planter og det er helt utrolig hvor umulig det kan være å oppdage dem.

Eggklasene er nesten gjennomsiktige (ihvertfall hos skivesneglene) hos meg la de tilogmed egg inne i filteret på pumpa!

jeg har alle disse i mine kar og jeg knuser de som går på glasset som jeg lett får tak i ellers så får jeg bare tenke på at de gjør en god jobb i karet. de er jo ikke til sjenanse med mindre de er overalt på glasset?

jeg har prøvd å vinne kampen over disse flere ganger. jeg har brukt "medisiner" ikke å anbefale ettersom hele bakteriefloraen i karet kollapset og jeg har prøvd å vaske alt! steiner, planter, pumper, alt. men det er en vanskelig kamp å vinne. det du kan gjøre er å investere i en jegersnegle. disse er veldig effektive til å ta andre snegler. (har ikke prøvd dem selv) har man stort nok kar og det er riktig for fisken kan man investere i en eller annen botia men det er ikke å anbefale. (noen av disse krever stor plass i tillegg til at mange av dem er stimfisker) det er ikke en god løsning å kjøpe inn mere fisk i et akvarie for å løse et annet, det er ihvertfall min mening (har hatt praktbotia ved flere tilfeller selv)

dette ble et langt svar men håper det hjalp deg litt
Utvilsomt skivesnegler jeg har! "Norges vanligste skivesnegl i ferskvann." leste jeg på infoen, så da har det vel vært i tusenvis av egg i den sanden jeg henta ute da, grrr ;(

Da får jeg prøve å få tak i en jegersnegle eller to når butikker åpner igen. Botia'n tror jeg blir for stor for min lille 100liter, ikke sant?

Får bare trøste meg med det da at det tross alt er vistnok ganske vanlig problem og ikke en indikator på at noe er riv ruskende galt

Takk for svar
Botia blir for stor, ja.

Jegersnegle er et greit alternativ, men husk at de spiser alle slags snegler. Så om du har, eller vil ha, snegler i karet så vil det ikke fungere.

Snegler kan kontrolleres uten å kjøpe jegersnegler også. Snegler spiser matrester, og jo mer rester det er å spise, jo flere pestsnegler kan overleve i karet. Jeg har en del pestsnegler fordi jeg fôrer mye med tabletter. Disse støver, og gir masse mat til pestsneglene. I perioder hvor jeg fôrer mye med frossentfôr har jeg langt mindre snegler, siden det ikke blir så mye mat til overs.

Jeg prøver å begrense fôringen, slik at det blir mindre støv, og plukker/skviser snegler innimellom. Om jeg har noen i karet bryr jeg meg ikke stort om det, siden de faktisk er nyttige også - de spiser tross alt matrester og alger og er ryddehjelper i karet. Men når frontglasset er dekket av dem er det ikke så lekkert
[QUOTE=ElinH]Botia blir for stor, ja.


Snegler spiser matrester, og jo mer rester det er å spise, jo flere pestsnegler kan overleve i karet. Jeg har en del pestsnegler fordi jeg fôrer mye med tabletter. Disse støver, og gir masse mat til pestsneglene. I perioder hvor jeg fôrer mye med frossentfôr har jeg langt mindre snegler, siden det ikke blir så mye mat til overs.

Ok, her har vi kanskje noe av grunnen, jeg har også gitt mine bunnfisk en del tabletter, - de gleder seg kanskje over at det blir mer frosne mygglarver fremover

Bare en ting, -kan man fore med mygglarver hver dag, og hvor mye kan man gi av det? (PS:jeg har 100 liter, 13 kobbertetra og 8 Corydoras Swartzi)
Unnskyld, her blei det noe rart med sitat og svar omhverandre, veit ikke hva jeg har trykt på her jeg
Om du kan fôre bare med mygglarver... har jeg egentlig aldri tenkt over. I perioder fôrer jeg nesten ikke med annet, men de får tabletter en gang innimellom. Sånn i tilfelle det er næring i tablettene som de ikke får i mygglarvene, liksom. Men noen egentlig peiling har jeg ikke på det :p Uansett, mer frossenfôr og mindre tabletter i noen uker gjør underverker. Med mindre snegler er det også enklere å skvise de som er. Men 100% sneglefritt er det vanskelig å få det med denne metoden, altså

Coryene vil nok ikke bli lei seg med masse røde mygglarver på menyen! Hvor mye du kan gi er vanskelig å si. Jeg hadde prøvd med en halv rute, og ser det ut til å være for lite, hadde jeg prøvd en hel rute. Mengde fôr er alltid vanskelig, og det kommer jo også an på om du mater en eller to ganger om dagen. Enkelte fisk er jo mer småspiste enn andre også, f.eks får mine C. atropersonatus omtrent halve mengden av det jeg gir mine weitzmani, enda de er like mange i hver "flokk". Atroene spiser bare mindre enn weitzmaniene, og sånn er det bare
Plussmedlem
Kaiamor
det er nok pestsnegler som de kalles. de kommer i flere varianter. disse er de vanligste: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3]


Malaysiske sandsnegler vil aldri bare dukke opp i et kar på lik linje med damsnegler og skivesnegler da de ikke legger egg i klaser på planter. De bærer eggene under skallet og klekker de der. De kan riktignok formere seg i stort antall på noenlunde lik linje med de andre, men man kan altså bare få disse ved å putte de oppi karet selv.
vel jeg har aldri kjøpt en eneste sandsnegle men de finnes alikevel i alle karene mine, så et sted må de jo ha dukket opp
Sliter med det samme selv fortiden. Dreper ca 10 snegler som er lett tilgjenglige om dagen ved å bare knuse de med fingern.

Kjøpte meg 1 stk Jegersnegle/Mordsnegle for 3-4 dager siden og den trasker rundt, men ser ikke mye action bortsett fra at den spiste Sandsnegla mi. Det var jeg jo også fullt klar over at kom til å skje.

Problemet er at mordsnegla er i bunn, mens disse pest sneglene mine er på toppen av akvariet og på plantene så det virker ikke som mordsnegla rekker de.

Mordsnegle er også ganske dyrt. Jeg betalte 95 for min og den er veldig liten, men spiser snegler større enn seg selv. Jeg kjøpte kun en fordi det var dyrt og jeg egentlig ikke ville ha noe snegler i mitt akvarie uansett, men de er ganske kule faktisk.


Anyways.. Lykke til med din invasjon og vit at fler sliter med det samme ^^
Sett inn indiskekloreker, disse er utrolig flinke pestesneile utrydere, og kuule er de også.
Favoritt maten til disse klorekene virker og være små sneiler, noen sånne og karret er snart rensket for uønska sneiler.
Jeg har gått til innkjøpt av pakistanbotia. Disse er utmerkede sneglespisere og de blir ikke så store som praktbotia. Disse står det i fiskebasen at fint kan gå i en 100l. Har disse selv, anbefales. Fine er de faktisk og!
Botia
Prøv med en Dvergbotia da vel. om du bare har en eller to går det nok fint

Har Pakistanbotia og praktbotia selv og jeg har HELT sneglefrie kar der disse går

Har funnet ut at snglene ligger fks. i fryste mygglarver, fordi jeg matet ofte med dette en periode i et kar fritt for botia, og etter cirka en uke med litt foring med frosene mygglarver kunne jeg plukke sngler fra både glass og bunn :/

I mellomtiden hadde jeg heller ikke kjøpt nye planter eller gjort noe spessilet... sneglene ble borte da jeg kjøpte et par Pakistanbotiaer :P
disse er utrolig arbeidssomme! ransket akvariumet på et blunk.-

Praktbotian har jeg gått helt vekk ifra da de bare dør av innskrumpelse eller ''Tynn Sykdommen'' også kalt. Alt de sier om Pakistanbotia, og at de er så hissige er bare tull. de går med en hel blanding av fisk og oppfører seg fint

Åsså Jegersnegler er kjekke hvis du ikke kan ha botia i små kar fks. gjerne ha flere av dem.
jegersnegler spiser 2-3 pest snegler i uka. Men hindrer samtidig at det utvikler seg mer. Det jeg ville gjort er å kjøpe minst 5 styk av dem, knus så mange pest snegler du kan og kast inn jegersneglene.
Jeg hadde akkurat det samme problemet som du har, og det viste seg at jeg hadde fått med meg snegleyngel med 2 av plantene jeg kjøpte :/ Jeg reiste ned til dyrebutikken igjen og blei da anbefalt å kjøpe sneglespisere og det gjorde virkelig susen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap