Hvilke planter iforhold til fisk

Jeg har anskaffet mitt første akvarium, 115l.

Men, før jeg kjøper fisk, trenger jeg planter, røtter og lign.
Jeg har singel i bunn...
Hva er å anbefale?



Skal man velge fisk etter type planter man har?

Jeg har laget en liten liste over fisker som jeg vurderer:

- Atyopsis moluccensis (viftereke)

- panaqolus sp. L002

- Carnegiella marthae (øksefisk)

- Pterygoplichthys gibbiceps (gibbiceps)

- Betta splendens (kampfisk)

- Ancistrus sp. "oppdrettvariant" (Ancistrus)

- Otocinclus affinis (otto)

- Aulonocara stuartgranti (orange Aulonocara)

- Pangio kuhlii (kuhlii-ål)

- Ancistrini sp. L068



Passer noen av dem sammen forøvrig?

Trenger litt tips her om dekorere akvariumet med planter, og hvilke type fisk som passer sammen.


Tusen takk for alle gode svar!



God jul,

Hilsen Christoffer
Å matche planter med fisk er egentlig ganske enkelt. Med untak av at noen fisk spiser enkelte typer planter, spiller ikke valget av planter noen stor rolle for fiskene. Du har vel ingen utpregede plantespisere på fiskelista, så du kan egentlig velge planter ut fra dine preferanser. Skulle du skaffe deg kampfisk, vil denne sette pris på flyteplanter. Men med kampfisk i karet, må samboerne velges med omhu, og det er aldri noen garanti for at det vil gå bra. Kampfisken kan være både sære og hissige!

Da er det nok et større problem at du har singel i karet, og samtidig ønsker den kuhlii ål. De fleste bunnfisk må ha finkornet sand som bunnlag. Både fordi skarp, grov grus kan skade dem, men også fordi de graver, siler og flytter på sanda som en del av sin naturlige oppførsel. Dette lar seg ikke gjøre med grov grus. Og har den skarpe kanter i tillegg, ja da kan de skade seg.

Jeg anbefaler alltid sand som bunnlag, siden alle fisk kan trives med sand, mens ikke alle trives med grus

Noen andre kommentarer til fiskene du vurderer:

stuartgranti'en er en malawiciklide. Disse krever høy PH og høy GH, stikk motsatt av de andre fiskene på lista di. Fisk fra sjøene Malawi og Tangyanika i Afrika bør kun holdes med fisk fra samme sted nettopp pga deres krav til vannverdier. En annen ting er at fisk fra Afrika har et kroppsspråk som fisk fra Amerika ikke forstår (de har jo aldri tilpasset hverandre i naturen), noe som kan skape stress og sykdommer/skader.

Gibbicepsen kan bli 50 cm lang, og er alt for stor for karet ditt. Ancistrus passer mye bedre

Du har veldig mange bunnfisk på lista di, men du mener kanskje ikke å skaffe alle sammen. I så fall blir det for trangt på bunnen L002 er en trspiser, og må ha røtter i karet forresten.

Du kunne ha valgt en malle du liker, en liten gjeng otto, og en stim med stimfisk du liker (selv har jeg blitt veldig fasinert av øksefisk). Har du bare en eller to maller, ser jeg ingen problemer med å holde en gjeng kuhliiål heller, bare du innreder slik at alle har gjemmesteder (røtter som skaper skyggefulle steder).
Takk for et informativt innlegg!

Kunne godt tenkt meg en gjeng kuhliiål, er sand en veldig nødvendighet? Hva om jeg dekker f.eks 1/3 del med sand?

Røtter og masse gjemmesteder vil jeg ansaffe!

Jeg hadde ikke tenkt å ha alle de bunnfiskene nei

Tror jeg avventer med kampfisk foreløpig. Men ville dette blitt en suksess?



- En gjeng med Otocinclus affinis Bunn/midtsjikt
- En stim med Carnegiella marthae (Øksefisk) toppsjikt
- 2-3 maller Bunnsjikt
- en gjeng med kuhliiål Bunnsjikt


- Og noen til for toppsjiktet?
Om sand er en nødvendighet... jeg vil si ja. For min del er en del av sjarmen med å holde akvarium, muligheten til å observere naturlig adferd på fiskene. Da får jeg liksom litt følelsen av å ha et stykke natur i stua om du skjønner

Og når det gjelder kuhliiål, er den eneste muligheten for dem å utøve naturlig adferd på, å ha sand. De siler sanda gjennom gjellene sine på jakt etter mat - veldig morsomt å se på forresten Har du grov grus har de dessverre ikke muligheten til å gjøre det. De vil nok overleve med grus - men trives vil de nok ikke.

Det er mulig å få kjøpt billig sand forresten. Biltema selger sand som kan brukes i akvarier (jeg har den i alle mine kar). Artikkelnummeret er 17-5422. Veldig viktig at det er akkurat denne sanda!! Biltema selger nemlig annen sand også, som ikke egner seg i et akvarium.

Denne sanda er i hvertfall langt billigere enn i dyrebutikk, og den er så fin at alle fisk trives med den, og kornene er runde og skader ingen

Når det gjelder sammensetningen din synes jeg den høres bra ut. Bare pass på at du velger et par maller som passer i karet ditt når det gjelder størrelse. Jeg ville nok ikke hatt et sett til med stimfisk i karet (flere typer stimfisk ser veldig rotete ut). Men kanskje du finner en art du liker, og som kan være bare et par?
Tusen takk for info, Du har vært til god hjelp!

Skal handla sand og ta alt du har nevnt til betrakting
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap