Hei og God Jul til alle som leser dette - Har fått sykdom i karet - en av Mollyene er angrepet av noe jeg tror er sopp - men ikke sikker på om dette er en sekundærsykdom - Den har "rosa sår" på utsiden av begge gjellene - og hvite bommulsliknende dotter på kroppen(sopp??- ca 1-2mm).
Karet er 70 l og ble startet tidlig i sommer. Vannverdiene har nå vært helt fine et par-tre mnd. Jeg har målt selv pluss fått zoo sjappa vår til å måle noen ganger.
Har gående to Mollyer (den tredje døde for 1,5 uker siden) og en del Platy - som ynglet og økte antall fisker med 8 - Tilsammen 12-13 med de voksne.
I tilegg 2 albino Maller og to vanlige "brun" Maller. Og 8 Tetraer. Dette er nok litt i overkant av hva karet tåler - men med vannbytte ca 50% 1 -2 gang pr uke og et relativt kraftig filter har karet klart seg fint
- De siste 2-3 ukene har vi nok slurvet litt her...(Julestria + reiser..) så det har nok gått 1,5 - 2,5 uker mellom de siste to vannbyttene. Jeg hadde den syke Mollyen i et saltbad 20 min i forgårs da jeg leste på saltpakka det kunne være en god ide. ( har en gammel gullfisk bolle som ellers ikke er i bruk som kun benyttes til slikt)
Har nå satt Mollyen inni karet men oppi et "yngelkar" slik at de andre fiskene ikke "plager" den - de var stadig bortpå å nappet den siste uka så jeg -Både de større Platyene og de helt små som kun er ca 2 mnd gamle.
Har DU noen råd for videre behandling? eller er løpet kjørt...?
Er første sykd forløp - hadde akvarium i barndommen - men var da ikke 100% ansvarlig - men husker vi medisinert ved et par anledninger.
Råd mottas med TAKK