Syk molly -råd etterspørres

Hei og God Jul til alle som leser dette - Har fått sykdom i karet - en av Mollyene er angrepet av noe jeg tror er sopp - men ikke sikker på om dette er en sekundærsykdom - Den har "rosa sår" på utsiden av begge gjellene - og hvite bommulsliknende dotter på kroppen(sopp??- ca 1-2mm).

Karet er 70 l og ble startet tidlig i sommer. Vannverdiene har nå vært helt fine et par-tre mnd. Jeg har målt selv pluss fått zoo sjappa vår til å måle noen ganger.

Har gående to Mollyer (den tredje døde for 1,5 uker siden) og en del Platy - som ynglet og økte antall fisker med 8 - Tilsammen 12-13 med de voksne.
I tilegg 2 albino Maller og to vanlige "brun" Maller. Og 8 Tetraer. Dette er nok litt i overkant av hva karet tåler - men med vannbytte ca 50% 1 -2 gang pr uke og et relativt kraftig filter har karet klart seg fint

- De siste 2-3 ukene har vi nok slurvet litt her...(Julestria + reiser..) så det har nok gått 1,5 - 2,5 uker mellom de siste to vannbyttene. Jeg hadde den syke Mollyen i et saltbad 20 min i forgårs da jeg leste på saltpakka det kunne være en god ide. ( har en gammel gullfisk bolle som ellers ikke er i bruk som kun benyttes til slikt)

Har nå satt Mollyen inni karet men oppi et "yngelkar" slik at de andre fiskene ikke "plager" den - de var stadig bortpå å nappet den siste uka så jeg -Både de større Platyene og de helt små som kun er ca 2 mnd gamle.
Har DU noen råd for videre behandling? eller er løpet kjørt...?

Er første sykd forløp - hadde akvarium i barndommen - men var da ikke 100% ansvarlig - men husker vi medisinert ved et par anledninger.

Råd mottas med TAKK
Inaktiv bruker
Høres veldig ut som sopp.

Prøv med mye oftere vannbytter, til dottene forsvinner...
Hvis ikke dette hjelper kan sopp behandles med eSHa 2000 =D
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap