Holder det med AM TOP AT-1000f til mitt 115l kar?

Jeg har et 115l kar med AM TOP AT-1000f.

Har ikke innredet det med planter enda, men holder på.

Tenker å begynne med Ancistrus (Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´) 2stk over nyåret

etter 1-2 mnd tid:
1.Otto (Otocinclus affinis) - 5 stk
2. Øksefisk (Carnegiella marthae) - 10stk
3. Svart Kuhliiål (Pangio pangia) - 4 stk

Vil denne pumpen holde, eller må jeg kjøpe en kraftigere?
den ska nok holde til ditt bruk ja;P
ok, det var en liten lettelse.. slipper jeg å tenke på det
Inaktiv bruker
Nja
Har et 110 liter som det er 100 liter i, og min erfaring etter 4 måneder i drift er at det ikke var nok i mitt kar. Nå skal det legges til at jeg til tider hadde litt flere fisk enn jeg nok burde, fordi jeg har hatt guppy med yngel også. Nå er disse borte og jeg har byttet pumpe til en modifisert fluval 4 +.

Generelt virket det for meg som om filteret gikk veldig fort tett. Noen ganger måtte jeg rense en gang i uka/annenhver uke, for det klarte nesten ikke å gi ut vannstrøm. Det var også jevnt mye partikler i vannet, i motsetning til slik jeg har det nå med annet filter.

AMTOP 1000 hos meg står nå i et kar på ca. 60 liter, som brukes til karantenekar. Der er det også mye færre fisk og mindre påkjenning på filteret, så det er mer enn tilstrekkelig der.

Er ellers veldig fornøyd med å gå over til Fluval. Ikke bare bråker pumpa mindre enn amtop, men etter modifisering har jeg mye større filterkapasitet enn amtop'en, pga. den inneholder "kassetter" med filter i stedet, totalt lite filter + vanskelig å modifisere. Fluval 4 + kjøpte jeg via webzoo.net og modifiserte etter oppskrift her i AF.

Ville vel vært litt avventende med å bytte ut foreløpig - ta det over tid og noter hvor ofte du må "rense" filteret. Er det mye oftere enn hver 3-4 uke så vil jeg si at det sannsynligvis har for lite filtervolum ift. påkjenning og karet ditt.

Til slutt kan jeg legge til at en av de lokale dyrebutikkene bare bruker amtop merket, og er veldig fornøyd med det. Så smaken er vel som baken - delt
yep, jeg får se hvordan det går med pumpen etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap