Hvitprikk? (ichthyophthirius)

I dag er det en måned siden jeg startet mitt 180 liter akvarium. Jeg har 5 Black Molly ungfisk, 8 guppy og 6-10 guppy yngler (den ene guppyen fødte etter en uke). Fiskene ser frisk og raske ut. Vannverdiene har vert gode hele tiden.

Black Mollyene har vokst mye den siste tiden. Tar snart igjen guppyene. Når 2 av Mollyene svømmer oppover, ser jeg at det har små lyse prikker under magen. Litt vankelig å få øye på, kan kun sees når de svømmer oppover. Har studert bildene her: http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2 , men synes ikke at det ligner. Når jeg ser på bilde jbl.de ser det mer ut som små saltkort som er festet til fisken på hele kroppen. Mine har kun et lyst parti under magen, igjen hvite prikker på resten av koppen. Er usikker på om det er sånn Black Mollyene skal se ut, eller om jeg har fått hvitprikk. Kan noen hjelpe meg?

Du må nesten legge ut bilder. Vanskelig å vite noe før man ser bilder.
Her er bilder. Litt vanskelig å få fiskene i fokus, de svømmer så fort rundt. Fiskene har ingen flekker på resten av kroppen, kun helt nederst på magen. (De må hvite prikkene på nederte bilde, skyldes skittent vann/vindu. Litt dårlig bilde...)
Inaktiv bruker
ser ut som de skal ha baby. men er usikker.
Jeg er enig med Gunn Elin; Den ser litt drektig ut. Jeg er ganske sikker på at den ikke har hvitprikk.
Det er garantert ikke hvitprikk. (Utover det overlater jeg til Platy eksperter å komme med råd..... - )
Det er mulig at denne fisken er gravid, men jeg synes det er litt tidlig. Har ikke oppdaget noen hanner enda… Har 5 små Black Molly, i litt ulik størrelse. Det mulig jeg har overforet litt, jeg har vert borte i julen og jeg tror foringsautomaten har gitt fiskene litt mye tørrfor.
jeg skulle til å foreslå smellfeit som alternativ til drektig, men jeg synes det var litt frekt . Det kan hende du skal ha en for-fri dag eller to og se hvordan hun ser ut da....
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap