Bukvannsot

Inaktiv bruker
har 6 guppy som har dødd av bukvansot, åsså er 3 algetere døde, kan de ha blitt smittet? bør jeg være bekjymret for de andre? de viser ingen tegn til at de skal være syk.
skal medisinere akvariume i kveld da jeg får medisin hos venninden min
Bukvassott er ingen "egen" sykdom som kan medisineres. Det er en sekundær bakteriell infeksjon som ofte rammer svekkede individer. Hva slags medisin er det du skal medisinere med?
Inaktiv bruker
oi ok, uff jeg skal bruke eSHa 2000
Esha kan du kanskje klare det med, ellers må du nok få skaffet deg medisin som inneholder Metronidazole. Vi som driver med Tropheus (Tanganyika) bruker blant annet medisiner som Cloat, Ren Metronidazole, Flagyl og noen andre.

Prøv med Esha først du og pass på at du følger bruksanvisningen.
Bukvannsott pleier ikke spre seg i så stor grad som i dette tilfellet. Jeg tror det er viktig at du nå prøver å finne ut hvorfor dine fisk og ditt akvarium rammes så hardt av bakterielle sykdommer.

Det er viktig å finne ut av. Kanskje du kan svare på følgende spørsmål:
Hvor stort er akvariet?
Hvor ofte bytter du vann i akvariet og hvor mye pr gang?
Hvor lenge har akvariet vært i drift?
Hvordan mater du? Hvor mye og hvor ofte?
Inaktiv bruker
takk
Inaktiv bruker
akvariume er på 110 liter.
Har testa d for nitritt, nitrat, o2, ph og kh er ingenting glat med verdiene.
Bytter 30 % vann 1 gang i uken.

da jeg kjøpte guppyene så jeg at det var en fisk som var buet men tenkte ikke noe over det helt til jeg selv finner en i mitt akvarium etter bare noen dager, å plutselig blir det "massedød"
Jeg ringte dyrebutikken å de sa jeg skulle få nye, men jeg synes det er så rart at algespiserene min skal dø, har ikke hatt noe problem med fiskene før guppyene kom i akvariume.

Akvariume er helt nytt å det har vært i frift i 2 mnd
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap