Hvilke apistogramma?

Har 6 stk av denne apistogrammaen 4 yngel og 2 voksne hanner, ble kjøpt på auksjon i høst og ble kalt sp. blue men finner ingen som bare heter det av apistoer.
Noen som kan hjelpe?

Bilde 1 han
Bilde 2 hun tror eg
Bilde 3 han og yngel
Inaktiv bruker
Blue apistogramma
Heter også Apistogramma trifasciata.

Arten skal visstnok ligne en del på kakaduene, med unntak av fargene på hannene i voksen størrelse.
Det er ikke en Apistogramma trifasciata den har eg og, hannen hos disse som eg har her er dobbel så stor som hannen hos trifasciata.
takker for forslaget men eg finner ikke den samme i fiskebasen her i akvaforum.
Heisan, jeg har også en apisto av denne typen, havnet hos meg som blindpassasjer i en pose med coryer. Er ikke 100 % sikker, men tror arten kalles A. "blue pebas"?

Glemte selvfølgelig å skrive det ned da jeg fikk fiskene, men tror det var navnet. Kan det stemme tro?
hei
Har fått det navnet før av tom c her på akvaforum og det stemmer sikkert at det er den fisken siden det kommer fra han (altså navnet ikke fiskene), men det er ingen av de han har bilder av som ligner på den http://tomc.no/fish.aspx?fishIndexID=2463&gruppeID=1 fant de på denne siden.

NUB: man skiller som regel på rene populærnavn (for eksempel Blue Apistogramma) og navn satt etter The International Code for Zoological Nomenclature, som f.eks, Apistogramma sp. ”Blue”.
Det er riktig A. trifasciata i tidligere tider av og til ble kalt ”Blue Apistogramma” i engelsktalende land, men dette navnet brukes så vidt meg bekjent (heldigvis) ikke lenger.
Fisken du nevner har dessverre lite med den aktuelle fisken å gjøre….

Den som vanligvis noe slurvete, også av eksportører, kalles Apistogramma sp. ”Blue”, er som regel den samme som har det mer korrekte navnet Apistogramma sp. ”Pebas” (”Blue”).
(Ignorer den fisken som ligger under A. sp. ”Pebas” i fiskebasen, og som til og med kalles Apistogramma sp. Pebas "Blue" under bildene. Dette er feil art: Disse bildene viser Apistogramma sp. ”Schwarzbrust”, en beslektet art innenfor A.-regani-gruppen og A.-eunotus-komplekset.)

Fisken du har ser imidlertid ikke ut til å være A. sp. ”Pebas (”Blue”). For meg ser det foreløpig ut til å være en variant av Apistogramma cf. eunotus ”Orangeschwanz” (A75). For å øke sannsynligheten for korrekt ID trenger jeg bilder der de mørke tverrbåndene på fisken er mer synlig enn på de foreliggende bildene. Disse markeringene fås best fram når fisken er i ”skrekkmodus”.

Det jeg er ute etter å se, er at særlig tverrbånd nr. 6 (nest bakerst på fisken, eventuelt også tverrbånd 4 og 5) er mer eller mindre splittet i to (særlig på nedre halvdel), og at den antydningen til oransje farge ved roten av brystfinnene (pectoralfinnene) jeg mener å se er reell. Disse to egenskapene er diagnostisk for medlemmer av A.-eunotus-subkomplekset.

Fisken på bilde nr. 2 ser ut til å være en helt annen art, uten at jeg klarer å ID den ut ifra det foreliggende bildet.
.

Dette var jo litt mer avklarende, eg kjøpt også noen barlowi på auksjonen og den på bilde nr 2 ligner veldig på den det var samme selger så muligens den har sneket seg med når han puttet de i posen.
Skal se om eg får tatt noen flere bilder av de, den størst ser ut til å ha litt rødlig eller oransj hale og litt blålig kropp.
Da mangler jeg egentlig bare bekreftelsen på at et eller flere sidebånd er splittet, men alt annet tyder nå på at dette er en A. cf. eunotus. Fisken din viser noen få flekker i halefinnen; den opprinnelige A. cf. eunotus "Orangeschwanz" har ikke dette. Det finnes mange relativt isolerte populasjoner av A. cf. eunotus, og det dukker stadig opp varianter som ikke i alle henseende passer til noen av de klare variantene.
Wallach fanget i 1998 en variant lenger vest enn han fant "SantaAna"-populasjonen, i vann influert av sortevann, som sies å ha hatt oransje farge bare i øvre og nedre del av halefinnen og med litt mønster i midten av denne finnen. Fisken han fant ble også sagt å ha en blekblå kroppsfarge.
Din fisk kan muligens være fra denne populasjonen.

P.S. Fiskene hadde nok satt pris på fin sand som bunnsubstrat.....

Fine bilder forresten.
.
Takker for dette Tom C, skal se om eg for tatt noen bilder når de er redd så du for sett det med båndene deres.
Tom C
P.S. Fiskene hadde nok satt pris på fin sand som bunnsubstrat..... :-) Fine bilder forresten. .

Det har hvert planen hele tiden å skifte til sand i dette karet, eg skulle egntlig ha reker i karet men så kjøpte eg disse på auksjonen så har eg bare ikke kommet meg til det enda

Takk igjen for hjelpen
Inaktiv bruker
Tom C
NUB: man skiller som regel på rene populærnavn (for eksempel Blue Apistogramma) og navn satt etter The International Code for Zoological Nomenclature, som f.eks, Apistogramma sp. ”Blue”. Det er riktig A. trifasciata i tidligere tider av og til ble kalt ”Blue Apistogramma” i engelsktalende land, men dette navnet brukes så vidt meg bekjent (heldigvis) ikke lenger. Fisken du nevner har dessverre lite med den aktuelle fisken å gjøre….

Takk, er litt ny i gamet ennå, greit å få sånn en god forklaring
Her er den lille luringen som snek seg med som blindpassasjer i en pose med coryer og i det skjulte har spist seg stor og sterk på rekeyngel i karet mitt

De siste dagene har den begynt å komme litt frem fra buskaset, og jeg klarte å knipse noen bilder av den. Elendige bilder, men den er temmelig sky, så dette var det beste jeg fikk til.

Noen som kan bekrefte/avkrefte om dette er samme fisk som de som er avbildet over?

Er det mulig å se om det er hann eller hunn?

Gjetter at den er 2,5- 3 cm.

På tide at den finner seg et nytt hjem hos noen som ikke har reker i karet, jeg ser den jakter som en proff! Ikke mye tamfisk over oppførselen til denne karen!

Nå er jeg langt fra noen ekspert, men jeg ville kikket på Apistogamma sp. Masken ,aka carapintada aka Apache. Legger med et bilde som viser en av mine fra profil.
turnips
Her er den lille luringen som snek seg med som blindpassasjer i en pose med coryer og i det skjulte har spist seg stor og sterk på rekeyngel i karet mitt ;) Noen som kan bekrefte/avkrefte om dette er samme fisk som de som er avbildet over?

Formen på de sorte markeringene (bl.a. det sorte sidebåndet, ryggflekker og haleflekken) på fisken din leder oss til en gruppe fisk som i den nordlige delen av Sør-Amerika erstatter den mer sørlig utbredt Apistogramma-regani-gruppen; nemlig Apistogramma-macmasteri-gruppen. Disse høyryggede Apistogramma'ene er innbyggere av "Llanos", det store savanne-området i Colombia og i Venezuela.
Sistnevnte gruppe er taksonomisk delt opp i to undergrupper (komplekser); A. macmasteri-komplekset, og A.-hongsloi-komplekset.

Uten å gå i detaljer, er fisken din kjennetegnet av at skjellene som inngår i det sorte sidebåndet har sorte kanter bare på undersiden, særlig i fremre del av sidebåndet, at sidebåndet blir bredere og mer sikksakkformet jo lenger bakover man kommer, at ryggflekkene brer seg godt inn i ryggfinnen, og at de abdominale, vannrette stripene er tynne og så vidt synlige.
Jeg antar at fisken i andre sinnsstemninger viser det sorte sidebåndet som enkeltstående flekker.
Dette tilsier at fisken tilhører Apistogramma-macmasteri-komplekset.
Dette komplekset omfatter 16 arter/varianter, i tillegg til diverse menneskeskapte hybrider.

Jeg hopper over detaljene igjen, og antar at fisken din har mest til felles med Apistogramma macmasteri.
Nå er jo en av de mest utbredte variantene, i handelen, av denne, en som selges som Apistogramma viejita II; dette er en hybrid som er en A. macmasteri iblandet farger og noen få andre egenskaper fra A.viejita og/eller et par andre medlemmer av samme kompleks.

Konklusjonen blir at denne fisken er en Apistogramma macmasteri, med stor sannsynlighet for at den er påvirket av omtalte iblanding av nærstående arter.

Hvis fisken er 3+ cm Standard Lengde (Lengde uten halefinnen) med normal oppvekst, vil jeg anta dette er en hunn. Er den mindre, er det fortsatt usikkert hvilket kjønn den tilhører.

ohr
…… jeg ville kikket på Apistogamma sp. Masken ,aka carapintada aka Apache. Legger med et bilde som viser en av mine fra profil.

Etter hvert som man opparbeider seg det som i engelskspråklig uttrykksform kalles “taxonomic eye”, vil man ofte bl.a. raskt kaste et blikk på en ukjent Apistogrammas haleflekk.
Denne (og de andre sorte markeringene) er alltid (nesten) helt lik på alle individer innenfor en art.
Ser man på denne flekken på ”turnips” sin fisk, og sammenligner med tilsvarende på din fisk, ser man at de er veldig forskjellige. Disse fiskene står ganske langt fra hverandre, taksonomisk sett. (Din fisk tilhører A.-regani-gruppen og A.-regani-komplekset innenfor denne gruppen.)
.
Det er vel sikkert at det er A. cf. eunotus eg har,men eg lurer på hvem du fikk blindpassasjeren din fra turnips for eg fikk en blindpassasjer eg og i posen med eunotusene mine som mest sansynelig er en barlowi.

Til Tom C
Hvordan er det dere apistoeksperter ser disse apistoene fra hverandre, det er jo noene av de som er ganske like, mener å ha lest en tråd her inne med hvor det ble kjøpt apistoer på en auksjon som skulle hvere apisto cruzi men som hviste seg å hvere en annen apisto?
Fikk du med en Barlowi er det ikke så mange aternativer til hvor fisken kom fra.
Det er Roger Hermansen som har drettet disse etter at han kjøpte de på en auksjon på østlandet. Du finne tlf nr til han på WWW.bergenak.org

Så du får høre med han, vet at han har flere typer Apistgramma gående, så det er nok der de komme fra.

Han er nok også glad for at fisken han solgte som A.sp Blue er identifisert.

Takk for et langt og informativt svar TomC, (med en litt overraskende konklusjon for meg).

Jeg forklarte meg sikkert litt dårlig i innleggene over, men grunnen til at jeg postet bilder av blindpassasjeren min her var at jeg fikk den med i en pose fra samme selger som Christian T. -jeg mener med beskjed om at dette var en A. sp. black.

Derfor postet jeg bildene av fisken, i tilfelle de kunne hjelpe til med å identifisere fiskene tråden omhandler mer nøyaktig. Men nå viser det seg altså at min er av en annen art?

Spennende tråd dette er, et lite julemysterie

Christian T.
.......Til Tom C Hvordan er det dere apistoeksperter ser disse apistoene fra hverandre, det er jo noene av de som er ganske like, mener å ha lest en tråd her inne med hvor det ble kjøpt apistoer på en auksjon som skulle hvere apisto cruzi men som hviste seg å hvere en annen apisto?

Jeg er overhodet ingen ekspert. Jeg har bare lært meg noen få grunnleggende egenskaper hos Apistogramma som kan hjelpe til med å identifisere dem.....

Du kan jo lese deg til i det jeg har skrevet de viktigste egenskapene som danner grunnlag for denne identifiskasjonen.
Det er kombinasjonen av utseende/form på alle de sorte markeringene på fisken, kroppsform, finnenes form og eventuelt mønster av prikker og streker, og av og til i noen grad spesielle farger eller fargeflekker på kroppen, som gir indikasjonen.
Noen grupper Apistogramma har felles unike kjennetegn som bare medlemmer av denne gruppen eller komplekset har, og da snevres jo mulighetene inn med en gang. Viser f.eks. en Apistogramma en tydelig sort sideflekk, tilhører den en art som ikke klassifiseres innenfor den store A.-regani-linjen (A.-regani-, A.-macmasteri-, og A.-Rotpunkt-gruppene og tilhørende komplekser/undergrupper, samt A. borellii og Apistogrammoides), og da er mulighetene allerede betraktelig mindre.
Men jeg skal ikke skrive en bok til deg her heller.......

Det er dessverre veldig vanlig at Apistogramma feilidentifiseres, det sies ofte at "Life is like a box of Apistos; you never know what you'll get".
Det er mange arter som ligner på hverandre, og hverken eksportører, importører eller selgere tar seg som regel bryet med å lære seg de typiske kjennetegn som kan identifisere den enkelte art korrekt. Dette ser ut til å være en vitenskap for de spesielt interesserte.....

turnips
....... en litt overraskende konklusjon for meg. .........med beskjed om at dette var en A. sp. black. Derfor postet jeg bildene av fisken, i tilfelle de kunne hjelpe til med å identifisere fiskene tråden omhandler mer nøyaktig. Men nå viser det seg altså at min er av en annen art? Spennende tråd dette er, et lite julemysterie :)

Apistogramma sp. "Black" er det ingenting som heter; dette er antakelig enda et av disse håpløse handelsnavnene eksportører setter på noen fisker for å få solgt dem som noe spennende og nytt.

Jeg er temmelig sikker på at fisken din er en A. macmasteri, eventuelt en meget nærliggende art, så noe stort mysterium er det ikke.
Men det er kanskje et mysterium hvor mange arter denne selgeren har, og under hvilke navn de holdes/selges?
.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap