3 gh spørsmål :)

Spørsmål nr 1:
Om jeg har fisker som tåler en GH fra 0 til 12, vil det jo si at de skal kunne tåle en GH på mellom 0 og 1.
Men er det virkelig ok for fisken å ha så bløtt vann?

Spørsmål nr 2:
Om jeg har fisker som skal ha en GH på mellom 5 og 15, vil det da være skadelig for fisken å ha en GH på 5 i akvariet, da det er laveste verdi for arten?

Spørsmål nr 3:
Om jeg har fisker som skal ha en GH på mellom 0 og 5, vil det da være skadelig for fisken å ha en GH på 5 i akvariet, da det er høyeste verdi for arten?
Svarene på alle spørsmålene dine avhenger jo helt av hva slags arter det er snakk om. Noen tåler mindre enn andre mht hold i mindre enn optimale verdier.
Noen arter er mer sensitive, og andre er holdt i akvariehobbyen i så mange generasjoner at de tåler mer og et ganske vidt spenn mht vannverdiene.

Spesielt gjelder det på spørsmål 1. Så ja, det er virkelig ok for en hel del fisk å ha så bløtt vann. Veldig, veldig mange fisk fra tropiske jungelstrøk kommer fra vann i naturen som har så utrolig lav gh at den som oftest ikke er målbar. Eksempler er Sør-Amerikanske fisk fra Amazonas og en del fisk fra sump, myr og jungel i Asia, f.eks. bettaer.

Snakker du derimot om Malawi-ciklider og Tanganyika, så er det helt andre saker. Jeg ville f.eks. aldri drømt om å holde hestenese-ciklider eller Tropheus i mindre enn optimale vannverdier.
Fiskene jeg har nå:
Regnbueciklide
Sommerfuglciklide
Ancistrus oppdrettsvariant
Kuhlii-ål
Kardinaltetra
Rødmunntetra
SAE

Men lurer også i forbindelse med min søsters kar. Hun skal ha adolfi corydoras og dverggurami

SAEne skal ha 5-15 dH
Dvergguramien skal ha 5-15 dH
Sommerfuglene 0-5
De andre fra 0 - mellom 8 og 12

Springvannet slår ut på første dråpe på GH-testen, så den er en plass mellom 0 og 1

Nå tilsier jo SAEne og sommerfuglene at jeg må ha en verdi på 5 dH i karret.
Derfra kommer to av spm mine: er det skadelig at en art ligger på max.verdi, mens en annen art ligger på min.verdi i hardheten?

Om man ser bort fra SAEne; hadde jeg trengt å tilsette GH-pulver i akvariet, når GH-testen slår ut på første dråpe?

Har fått en anbefaling å holde meg på 2 dH pga plantene, uten at jeg har noe mer kunnskap på dette området. Hvordan reagerer planter på for høy/lav GH?
Har svart deg på det andre forumet. Mulig du hadde fått bedre respons her om du hadde listet opp fiskene med en gang, som Mona også nevner Du ser jo også at alle fiskene det er snakk om hos deg, faller inn i de kategoriene som Mona nevner.

Her er svaret:

Du har sikkert sett disse verdiene i fiskebasen. Der er det veldig mange fisk som ikke har annet enn noen "standardverdier" liggende inne. Ikke det at verdiene er fullstendig misvisende, men de er unøyaktige. Disse fiskene kommer fra steder hvor GH knapt er målbart, derfor trenger du ikke å høyne GHen din. Og nei - ikke engang for SAE trenger du det. Begynner en fisks trivselsverdi på 5 i GH er det mest sannsynlig en som er vant med svært lav hardhet i vannet, og da er det norske kranvannet perfekt for dem.

Nedover i Europa har de langt høyere GH i kranvannet sitt, og de samler regnsvan og står på for å få senket denne. De misunner nok oss nordmenn vårt bløte kranvann!

Planter har jeg ikke mye peiling på, men jeg har 1-2 i GH i kranvannet mitt, gjør ingenting med det, og plantene vokser og trives like fullt.

Venninnen din trenger absolutt ikke endre GHen sin når hun skal ha cory og dverggurami. De er lykkelige jo bløtere vann de har.
Ja,s å du hadde svart på det andre forumet.
Først så hadde jeg stilt spm her. Da jeg ikke fikk noen respons, stilte det spørsmålet på nettakvariet. Det fikke jeg svar, og imellomtiden hadde monao svart her inne.
Fortsatte da bare tråden også her, da jeg syntes det ville være litt "uhøflig" og ikke bruke kunnskapen som eksisterte begge plasser, og i tillegg kunne det være flere her inne som lurte på det samme som meg, og at tråden dermed kunne hjelpe andre

Litt frem og tilbake, men men

PS: takk for svar iallefall
Er greit når man ikke trenger bry seg så mye om å tilsette ditt og datt.
Men kan legge til at det ser ut som om kardinaltetraen får en sterker og klarere farge på en GH på 4 og oppover. Har lagt merke til det tidligere, men skal se om det stemmer også nå. Kunne jo være andre årsaker til at jeg kom til den konklusjonen, uten at den trenger å være rett
Det var ikke ment som kritikk, altså. Bare et tips om at det er alltid enklere å gi svar når det er konkrete fisker nevnt

Hvis ikke må en svare litt ut fra antagelser. Kanskje spesielt når det gjelder GH, siden min/maks oppgitt har såpass stor forskjell hos mange fisk.

Ang. kardinaltetra er det nesten litt rart. Denne arten kommer fra områder som har svært lav GH, og også lav PH. Men jeg har ikke arten selv og vet ikke så mye om den, heller ikke reaksjoner på forskjellige vannverdier

Når det er sagt, det er heller ingen av fiskene dine som tar skade av å ha en GH på 5, altså. Men jeg ser liksom ikke poenget i å bruke tid og penger på å tilsette ting som ikke er absolutt nødvendige. Denne hobbyen koster i grunn nok som den gjør
Hva med molly og sverddragere? Trenger de høyere gH enn 3-6?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap