Pistia, lys og mørke?

skal få nytt kar med pygmè øksefisk eller dverg øksefisk, cory metae ,kirsebærreker, sandsnegle (kommer sikkert noen guppy fra kar Nr.1 hehe..).

på plantebasen (pistia) står det at de trenger mye til veldig mye lys. må da lyset vere på hele tiden eller er 12T mørkt 12T lys... vet ikke helt om dette og har bare hatt kar i 3mnd.
eller trenger øksefisk flyteplanter? er det bare for oppdrett/for å få yngel?

kjekt om det kommer noen tips om pistia eller om noen lettere flyteplanter (vis det er nødvendig)
er det ingen som har peiling på pistia/øksefisk?!?!
Mye lys/lite lys har ingenting med hvor mange timer lyset står på. Dette med mye/lite lys handler om hvor mange watt du har i forhold til akvariestørrelsen.

Uansett om du har mye eller lite lys, bør aldri lyset stå på i mer enn 12 timer, siden plantene ikke klarer å nyttegjøre seg lys mer enn i 12 timer. Alt over det, er det bare algene som tjener på.

Angående flyteplanter, så setter de nok pris på det. Men de trenger også åpen svømmeplass, siden de bare svømmer i overflaten. Så du kan fint ha pistia i karet ditt, men jeg ville passet på at den ikke dekker hele overflaten
Hei,
jeg har både Pistia og øskefisk. Pistia er en utrolig lett plante, jeg har hett den i to akvarier, ett med mye lys, og ett med middels-. Planten trivdes veldig godt i begge akvariene, men vokst fortere med mer lys. Viktig med planter i vannskorpa for øksefisk, hvis ikke blir de veldig skvetne og utrygge. Verken planten eller fisken du spør om er noen stor utfordring, og kan trygt anskaffes isammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap