Akvariumet er kun en liten uke gammel. skal sette noen gratis fisk nedi ikveld

Akvariet på 115l ble montert den 24 des. Plantene ble montert igår formedag.

Jeg skal ikke kjøpe fisk før i januar, pga innkjøring. MEN, jeg skal ut til en fyr som selger div ikveld. Han sa jeg kunne få noen fisk, håper på maller.

Jeg har veldig lyst å se om de overlever allerede, hvis ikke så gjør det ingenting.

Dette blir vel ikke direkte ufint mot fisken? (grensen til dyrplageri)
Jeg har lyst til å gjøre akkurat det samme!!!
John Christoffer Mæland
Jeg har veldig lyst å se om de overlever allerede, hvis ikke så gjør det ingenting. Dette blir vel ikke direkte ufint mot fisken? (grensen til dyrplageri)


Hmmm... etisk og morask sett, og gitt det at det i loven ikke skiller på hund og fisk (begge har like stor egenverdi, den ene er ikke mer verdt enn den andre), så synes jeg at utsagnet om at "håper de overlever, men dør de gjør det ingenting" er på grensen. Jeg tør vedde på at fiskene ville vært uenige om de kunne snakke...!

Du har et akvarium under innkjøring. Mest sannsynlig har du allerede ammoniakk i karet ditt, og snart kommer nitritten for fulle mugger. Både ammoniakk og nitritt er svært giftig for fisk. I noen tilfeller dreper de momentant, i andre tilfeller "nøyer de seg" med å etse fiskenes slimhinner - spesielt gjellene, noe som dreper fisken på lengre sikt.

Jeg kan så absolutt ikke anbefale at du med åpne øyne skaffer deg fisk før innkjøringen er over, selv om det kan gå bra dersom du måler ammoniakk og nitritt daglig og legger deg på forholdsvis store vannbytter hver eneste dag de tre neste ukene. Likevel har du ingen garanti for at fiskene har fått dødlige skader selv om de lever etter tre uker. Risikoen er større enn nytten, rett og slett. Jeg synes det er direkte ufint mot fisken å gjøre dette med vitende vilje.

Noe annet ville det være dersom han som selger/gir bort disse også kunne gi deg en pose med frisk slam fra sitt innkjørte filter. Forter du deg hjem og tømmer slammet rett i ditt eget filter, har du kickstartet filteret og det er da en helt annen sak - da har du bakterier til stede.
ElinH
Noe annet ville det være dersom han som selger/gir bort disse også kunne gi deg en pose med frisk slam fra sitt innkjørte filter. Forter du deg hjem og tømmer slammet rett i ditt eget filter, har du kickstartet filteret og det er da en helt annen sak - da har du bakterier til stede.


Jeg skulle få en halvliter med friskt slam fra hans innkjørte filter. Jeg bor ikke lengre enn 10 min unna. Og ja, jeg skal tømme slammet rett i mitt eget filter.
Da passer du på at den halvliteren er skikkelig slam - altså nesten svart på farge. Jo eklere det ser ut - jo bedre er det :p

Du må skynde deg hjem, bakteriene er helt avhengige av sirkulasjon/oksygen for å overleve, og det må selvsagt ikke bli kaldt. Tøm hele greia rett i filteret ditt, slik at filtersvampene dine suger til seg alt slammet. Om vannet i karet blir grumsete av dette gjør det ingenting - det er ufarlig og klarner opp etter hvert.

Selv om du har fått slam er du ikke 100% garantert at filteret er godt nok innkjørt. Mål nitritt daglig fremover, og se etter mistenkelig adferd. Med maller kan det være at de ofte går opp i overflata for å supe luft. Da må du bytte vann med en gang. Ikke gi mye mat, ikke en gang daglig, og ikke kjøp flere fisker på en 3-ukers tid enn de du henter i dag.

Bare du følger med og er klar til å bytte vann om du får utslag, kan dette gå bra
OK, skal gjøre som du sa Elin! Blir kun et par nå. Skal måle daglig og vente 3 uker med nye fisk.
Det gjør vel ikke noe om jeg tømmer slammet over i ny pumpe/filter mens jeg holder det over akvariumet? Eller skal jeg gjøre dette over en bøtte?

Skal forøvrig spør han selgeren også, for sikkerhetsskyld!
Har du ikke filteret gående i karet ditt enda? Hvis ikke filteret står og går, blir det aldri innkjørt. Et filter skal stå i karet og surre og gå 24 timer i døgnet 7 dager i uka. Har du ikke satt det i enda, gjør du det nå før du drar bort.

Hva slags filter er det snakk om? Slammet tømmer du rett i filteret, helst mens det står i karet, for da mister du ikke en eneste bakterie - alt havner i akvarievannet og blir sugd opp av filteret etter hvert. Er filteret slik at du kan ta det ut og la det gå i en bøtte, kan du fylle bøtta med vann fra karet, og sette filteret til å gå i bøtta. Så tømmer du slammet i bøtta, og lar filteret gå der til det har sugd opp alt grumset (du ser det ved at vannet i bøtta blir klarere og klarere).
ElinH
Har du ikke filteret gående i karet ditt enda? Hvis ikke filteret står og går, blir det aldri innkjørt. Et filter skal stå i karet og surre og gå 24 timer i døgnet 7 dager i uka. Har du ikke satt det i enda, gjør du det nå før du drar bort. Hva slags filter er det snakk om? Slammet tømmer du rett i filteret, helst mens det står i karet, for da mister du ikke en eneste bakterie - alt havner i akvarievannet og blir sugd opp av filteret etter hvert. Er filteret slik at du kan ta det ut og la det gå i en bøtte, kan du fylle bøtta med vann fra karet, og sette filteret til å gå i bøtta. Så tømmer du slammet i bøtta, og lar filteret gå der til det har sugd opp alt grumset (du ser det ved at vannet i bøtta blir klarere og klarere).


Filteret har stått gående siden julaften det, døgnet rundt.
Filteret er av typen AM-TOP AT-1000F. Denne kan tas opp, sugepropper fester dette til karet.

Hvis jeg forstår deg riktig nå, det beste er å gjøre dette i en bøtte?
-åpne filteret, tømme nedi all slam. Lukke lokket og vente til vannet begynner å bli klart. Deretter tømmer jeg resten ned i akvariet, nærme pumpen?

Du har vært til skikkelig god hjelp, Elin! Vil bare si tusen takk for all info du har kommet med!
Ah, da misforsto jeg

Jepp, det høres ut som en plan. Tenk på det slik: Det spiller ingen rolle hvordan du gjør det, så lenge alt slammet på en eller annen måte ender opp inni svampene i filteret ditt. Så velg den metoden som er enklest for deg, og med minst søl
De gangene jeg har kickstartet filterne mine, har jeg bare helt den konsentrerte filtergugga rett i karet. Filteret ditt suger det opp ganske fort og gjør det klart og fint, og ikke en bakterie går til spille
Dette var dagens gladmeldinger! Takk for all info
Tilfeldig bekjentskap
© May A. Bruøygard
Reklame for plussmedlemskap