Min første gang med killi har spørmål

hei har kjøpt meg killi for første gang i dag.
tror det er Nothobranchius guentheri. må eggene dems tørkes før de vil klekke??
er det sånn at alle killi fisk må tørke eggene sine?
hvis det er noen som kan bare drettes i kar uten tørking ossen er det.
de som har tørketid på egg lever de kortere?

lagt med et bilde av hannen kansje dere veit ossen art det er?
hadde vært fint med noe hjelp?
Du kan ikke sitte her og henge Ikke så veldig mye killi-folk her på AF.
Bruk Google! Det finnes bøttevis av info der ute om killi, og da spesielt Nothobranchius, som er en vanlig slekt.
De må ha torv til eggleggingen, men eggene skal ikke tørke, hvis du trodde det. De skal holdes fuktige mens de ligger til inkubasjon i noen uker. Man pleier å legge den lett fuktige torven i en lukket plastpose eller lignende mens de inkuberer. Men eggene skal ikke tørke helt ut, nei.

Diverse linker:
En tråd om Nothobranchius på NA

En tråd med noe killi-prat her på AF (følg linkene som gis)

N. guentheri på Seriously fish (les under "Breeding")

www.killi.net

Britisk nettside om killi ; Killi.co.uk

Hei Glenn

Nothobranchius er killis fra Østafrika, og er alle strikt annuelle arter, det vil si at eggene må tørkes. Heldigvis er de enormt produktive så lenge man forer dem godt. En gang i uka kan du ta ut torven med en håv, klemme ut vannet og legg torven "tobakk-fuktig" i en pose ca åtte uker. så er det bare å klekke eggene og fore opp yngelen. de vokser enormt fort, og det tar få uker før de produserer neste generasjon egg. Du kan klekke eggene i flere omganger, det er ikke sikkert at alle klekker på likt. nothobranchius er altså arbeidskrevende, men relativt enkle å avle.

Det finnnes også mange killi-arter som klekker i vann, først og fremst Aphyosemion, Rivulus og lyktøyer. Generelt kan jeg anbefale å lese godt om disse artene på nett eller i bøker. det er en egen verden med utrolig interessant fisk. en god inngangsportal kan f.eks være

www.alfanita.se

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© malawithomas
Reklame for plussmedlemskap