topp eller toppakning på bil?

Det er vel ikke tilfeldigvis noen her inne som vet hva det vil koste å bytte toppen eller toppakningen på en Rover 400-serie fra 1997? Eller om man kan gjøre det selv?
man kan gjøre det selv. Det første du må finne ut er tykkelsen og hvilken type materiell det er. Kork, metall, gummi, antrasitt mm? Ta med på Biltema og kjøp den typen som passer samt pakningssilikon. Spør noen hvis du lurer. Legg det nye materiellet oppå den gamle og tegn rundt.

Hvis du ikke er nevedyktig ville jeg hørt med et verksted. Hvis pakningen ryker kan toppen gå. Og det er ikke billig. Rover lages vel ikke mer heller så da kan det være vanskelig med deler?

Viktig å høre rundt ang pris..
eh.......vil det si at vist det er toppakningen så er det en small sak å fikse det selv, men vist det er toppen som har gått så er det en dyr affære? Helt blank på sånn bil ting jeg..........

Skifte av topp pakning er desverre ikke så enkelt som Black_Flys vil ha det til. Å skifte topp pakning er en tid og kostnadskrevende operasjon, for det er ikke en pakning, men et helt sett med pakninger. I tillegg trenger man spesialverktøy som moment nøkkel for å få toppen riktig påskrudd igjen.

Vil anbefale deg å sjekke med bildeleforhandlere som mekonomenen o.l. hva et topp pakningssett til din bil koster (de finner riktig sett ut i fra reg. nr.), for så å hre rundt på verkseder hva jobben koster med og uten deler. Antagelig vil det ikke lønne seg å skifte. Prisen for en sånn jobb varierer om det er diesel eller bensin. Det er ikke umulig at prislappen på en sånn rep. inkl. deler komer på ca 8-10 000kr. Er toppen gåen i tillegg, kan en i hvert fall doble prisen.

Et par tegn som bekrefter gåen topp pakning er at man har olje i kjølevannet, eller vann i oljen (olje i kjølevannet er å foretrekke.). Man skal vite hva man gjør før man begynner på en slik jobb selv, for motoren blir strippet ned til blokken. Og hvis man ikke setter den riktig sammen igjen, så vil ikke bilen starte. I værste fall.. Bruk fantasien.




Huff og huff, biler er dyre greier!

Tenk på alle de fiskene og akvariene vi kunne kjøpe for det vi (jeg) bruker på bil (er).

Men tilbake til Roveren din.
Er du ikke bilkyndig, glem å gjør det selv, du "roter" bare bort en masse penger.

Som også sagt tidligere, få en vurdering fra et verksted. Få kun en ca. pris (ikke sett den inn til full taksering) det kosrer flesk.
Sansynligvis blir overslaget "astronomisk". og ikke lønnsomt.

Da denne bilen alikevell ikke er kjørbar, ma du la den stå og være tolmodig.

2 tips:

Få tak i en som er bilkyndig, få han til å sjekke delepriser, og kom til enighet om en pris. Et bilverksted tar fort vekk 1000.- kr.+ Mva. i timen, det finnest flinke folk som har både verktøy og kunnskaper som gjør dette for en mye billigere penge.

Finnest det en Yrkesskole med bilmekaniker linje i nærheten, ta kontakt kanskje får du satt den inn der. De gjør som oftest en utmerket jobb, og du bet. nesten bare for delene!

Må du ha ny (brukt) topp finner du dette i bøtter og spann billig borte i England . Du må selvsagt også sjekke på hoggeri.

Lykke til. Mist ikke nattesøvnen. Husk en bil er bare en bil!

Hilsen Tore
Tusen takk for svarene Jeg får se hva jeg gjør etterhvert nå. Hva skulle man gjort uten akvaforum, her kan man jo lære det meste om alt Takk igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap