Hvor lenge må røttene ligge i vann før de legges i karet?

Hei.. Har ei rot som er ganske stor her. Noen som har no svar på hvor lenge den må ligge i vann? har prøvd å plassere den men den bare flyter opp igjen.
d er veldig variert hvor lang tid d vil ta... hørt at kokende vann over den vil hjelpe.
Ok. Takk da skal jeg prøve på det.
Hvis den er ganske stor som du sier, hvordan får du den nedi en gryte da?

Det er veldig, veldig varierende hvor lang tid det tar før enkelte trerøtter synker. De fleste mangroverøtter synker med en gang, men innimellom kommer man borti noen som bare vil flyte.
Jeg hadde en sånn en gang, og jeg skrudde inn sugekopper under trerota, og proppet den fast på bar glassbunn i akvariet. Så var det bare å skyve sanda på plass igjen.
Da jeg skulle selge det akvariet 4 måneder senere, løsnet jeg på sugekoppene til trerota. Den føyk rett til topps som en kork! Den fløt altså fremdeles, etter 4 mnd under vann....

Ja og så stor kjele eller gryte har ikke jeg.

Ok da kan det jo se ut som at jeg får det samme problemet som deg ja.
Nå har den ligget i vann siden kl 2300 i går og den har ligget i en balje med ei ti liters bøtte med vann og noen mindre røtter oppi og når jeg løfta ut den bøtta flløyt den rett opp igjen.

Men hvor får jeg evt kjøpt slike sugekopper henn?

Nå er dette 250L karet under innkjøring så jeg har jo ennå god tid til å få fikset dette problemet.
I Praktisk Akvarieteknikk av Hans Frey fra 1969 står det:

Til utkoking av treet brukes en kasserolle av aluminium, eller helst en emaljert jerngryte. Treet kan deles opp og senere settes sammen med trenagler.
Treet kokes ut i overmettet saltoppløsning (ha så meget salt at det først løser seg opp under kokingen). Treet bør koke svakt i minst en time.

Når utkoking ikke er mulig fordi vi mangler stor nok gryte, kan kokende saltlake helles over trestykket flere ganger. Hver gang bør treet ligge i laken i minst 10 min.

Utvanning av treet etter kokingen er like viktig som utkokingen. I en uke skal treet ligge i kaldt vann, som helst bør skiftes minst to-tre ganger om dagen. Først da er treet brukbart, -om vi er heldige. Helt sikre kan vi ikke være for treet vil oppføre seg etter sin egenart.
Dødt tre har en kraftig oppdift. Gjennom koking og utvanning dreper vi ikke bare de bakteriene som finnes på overflaten, men fyller alle luftlommer med vann, slik at treet vil synke.

...

Et annet sted i boka står det at piltre og osp er egnet. At det må være avbarket og garantert fritt for sevje. Gamle røtter fra torvmyr er vakre og egner seg godt.
Tror ikke jeg har så stor gryte/kjele etter jeg har delt den en gange eller fire. Så jeg får finne på en annen løsning tror jeg? Kanskje jeg klarer å få noen andre røtter til å holde den nede.
hehe, jeg mente ikke at du skulle koke den, bare helle kokende vann over den :P var noen på forumet her (uten at jeg husker hvem, hva og når) som hadde gjort d med hell ^^
Hehe ja jeg skjønnte det :P, kokte bare vann hellte det over men uten hell. Nå ligger den i balja og trekker litt håper jeg? får se i morgen tidlig.
verd ett førsøk da :P men da hadde sikkert den personen vært bare veldig heldig (eller roten hadde sunket da uansett hva han hadde gjort)

men kan jo prøve som Mona sier, å sette fast sugekopper da
Greit å prøve det som går ann å prøve.
Ja går jo ann å prøve det om den ikke synker, roten er ganske stor og virker kompakt. Så det kan jo være at den ikke kommer til å synke i det hele tatt...
well., d finner du VELDIG fort ut om du prøver å legge den i karet ^^ thihi
Ja det er det ingen tvil om hehe Så dette skal bli moro
en rot jeg har flyter som en kork :P nå har jeg ikke bruk for den akkurat nå, så har ikke prøvd så alt for mye for å holde den nede, men måtte faktisk bruke krefter for å få den under vannoverflata ^^
Rockers
Men hvor får jeg evt kjøpt slike sugekopper henn?


Jeg bruker Eheim sugekopper. De følger vanligvis med i eskene med utvendige filtere, men jeg kjøper inn nye og har liggende en del. Du får kjøpt dem parvis f.eks. her hos Webzoo. Sugekopper må skiftes ut fra tid til annen, og det er alltids bruk for en sugekopp nå og da
Skal du skru sugekopper inn i en trerot, kjøp rustfrie, syrefaste skruer. Tror de jeg bruker til dette er 3 - 3½ cm. Jeg skrur en skrue inn i midten av sugekoppen, og skrur helt til skruehodet ligger forsenket ned i gummien. Ikke lenger, det holder for da blir det vakuum og sugekoppens sugefunksjon virker.

Det hender jeg skrur sugekopper i røtter selv om de synker, for å hindre dem i å skli ut av stilling over tid. Et par sugekopper holder rota permanent pent på plass i samme stilling som jeg satte den.

Jeg bruker vanligvis to sugekopper, en i hver ende av rota.
Rot
Jeg har også ei rot som har ligget i vann i 3 uker nå, den flyter ikke mere, men vannet blir fortsatt brunt etter en dag eller to... hva skal jeg gjøre?
Rot
Jeg har også ei rot som har ligget i vann i 3 uker nå, den flyter ikke mere, men vannet blir fortsatt brunt etter en dag eller to... hva skal jeg gjøre?
Den ene min, den tror jeg at jeg måtte ha surret fast på en stein i et halvt år. Den ville bare ikke synke ! Til tross for et par uker nedtrykket i bøtte, og flere timer i gryte. (fikk bare stygg missfarging på gryten).

Nå endelig, ligger den der den skal, men den er veeeeeldig lett.

Så det varierer veldig med disse røttene synes jeg. Det er den staeste roten jeg har hatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Natalie Jansen
Reklame for plussmedlemskap