Mine ancistrus sp. har plutselig behov for oksygen fra overflata.

De siste 4 dagene har mine 8 Ancistrus sp. oppdrettsv. begynt å supe luft fra overflata. Tidligere har de gjemt seg under røtter og en kokosnøtthule.

Jeg har hatt de i noen måneder i en 90-liters, ca 22 grader, (pga at det bor slørhaler der også) masse bobler i vannet fra pumpa, som jeg renset filteret på i går. Skiftet 20 liter vann for 2 dager siden... Fine vannverdier ifølge strips. Derfor synes jeg det er så rart at alle nå henger oppover veggene, og tar ofte turen opp til overflata. Trodde de hadde optimale forhold, jeg!
Noen tips?
Hvordan renset du filteret?

Maller skal ikke måtte bevege seg opp for å supe luft. Det er som regel enten et tegn på lite oksygen i vannet (lite trolig ut fra det du beskriver med luftbobler fra filteret), eller et sterkt tegn på dprlig vannkvalitet - enten amoniakk eller nitritt.

Strips er dssverre ganske unøyaktige, så du kan ikke stole på at alt er greit basert på dem. De måler vel heller ikke ammoniakk, som er det første du får i karet dersom filteret ble renset for hardt.

Jeg ville tatt et vannbytte med en gang (vannbytte = førstehjelp for fisk), og gjerne et i morgen også. Kan du få tak i dråpetest for nitritt hadde det vært bra også. Så lenge de fortsetter å supe luft, ville jeg byttet minst 30% daglig, kanskje til og med to ganger daglig. Pass på temperatur og PH når du bytter såpass mye vann.
Filteret ble skylt forsiktig, etter mitt skjønn, men kanskje ikke forsiktig nok...? Har hatt akvariet i 7 mnd, og skylt likedan hver gang.

Nå er jeg i gang med vannbytte, 30%. Har i litt akvariesalt og Aquasafe i tillegg. Bruker også Nitridac for bakteriekulturen hver mnd, etter fiske død i starten av min karriere. Og - ja! Kan se at noen av mine maller nå kryper inn i hulene sine, håper dette hjelper!
Skal sjekke nitrit og ammoniakk så snart som mulig! Takk så langt, ElinH!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap