Rapport etter bruk av tetra safestart

Jeg startet opp vårt første akvarium for to døgn siden, og hadde oppi Tetra Safestart. Den skal ifølge flasken gjøre vannet fiskeklart med en gang. Tror ikke på det, men siden mannen hadde kjøpt flasken så skadet det jo ikke å putte den oppi.

I dag målte jeg Nitrat med Tetra Nitrat dråpetest. Målingen viser 12,5, og oppgir at fiskene har det best mellom 12,5 og 25. Ville dere ha ansett vannet som fiskeklart (for 3-4 fisker i 63l kar) nå, eller ventet en uke til? Ph er ikke målt, det gjør vi før vi evt kjøper fisk.

Et annet spørsmål; jeg ba om nitritt-test, fordi jeg trodde det var det jeg trengte å måle jevnlig. I dag oppdager jeg at jeg har fått nitrat-test - er den nyttig, sånn utenom i dag for å sjekke at karet er klart? Måler jeg nitrat eller nitritt-nivået jevnlig, eller er det sånn at når jeg har bra nivå på nitrat så er det ikke nitritt?
Normal er det slik at når bakteriene i filteret produserer nitrat, så spiser de nitritt, ja. Men det er ikke sikkert de fjerner den helt. Kommer an på hvor stor bakteriekollonien er i forhold til avfallsmengden.

Det som derimot er tilfelle i en normal prosess, er at dersom filteret produserer nitrat, kan man gå ut i fra at det ikke er ammoniakk.

En nitrattest kan være grei å ha for å sjekke dette under oppstart, og senere for å sjekke at dere bytter vann ofte nok.

Det som er rart i ditt tilfelle, er at du i følge en annen tråd har satt inn svampen som fjerner nitrat i Juwel-filteret. Dermed skulle du ikke få nitrat før denne eventuelt er oppbrukt. Om denne fjerner flaskebakteriene, er ikke godt å si. Jeg har ikke bruk Safe Start, så jeg vet ikke.

Normalt har det ingen hensikt å måle nitritt så tidlig etter oppstart da nitrittoppen først kommer ett 25-30 dager.

Ammoniakktoppen kommer normalt etter 9-10 dager.

Som sagt, det er få her på forumet som har hatt effekt av disse flaskene. Selv setter jeg ikke inn fisk før karet er skikkelig innkjørt, og i hvert fall ikke etter 14 dager da ammoniakken er på topp og nitritten etterhvert stigende.

Hvis dere tross rådene dere har fått, likevel gjør det de fleste her fraråder. Her er noen sympomer på forgiftning (ingen uttømmende liste):

Fiskene svømmer opp og ned mot glasset for å forsøke å unnslippe/finne rent vann.
De kan få røde gjeller på grunn av forbrenning av ammoniakk.
Fiskene dør.
Fiskene får hvitprikk, eller andre sykdommer.

For å hjelpe på dette kan dere bytte 20-25 prosent av vannet morgen og kveld. Altså rundt 50 prosent pr. døgn. Vannet må ha samme temperatur som i akvariet og bør ha stått i bøtter en til to døgn slik at det ikke blir for mye oksygen i vannet.






Jeg har ikke tenkt å trosse noen råd Jeg er bare nyskjerrig på om denne Safestart gjør noen som helst nytte, siden den nå ble puttet oppi.

Og ja, nitratsvampen står i. Jeg lot alle svampene være i nå første gangen, og bytter ut kullfilteret med blåsvamp etter max fire uker. Kan jeg forresten la den hvite vatten ligge på toppen fremdeles? Den skal visstnok hindre at store partikler går ned i de andre svampene?

Dette akvariet kommer nok til å dure og gå i minst to uker til før vi måler vannet. På Jessheim Zoo sa hun at de målte "alt" hvis jeg tok med meg en vannprøve. Det ønsket de at jeg skulle gjøre før jeg kjøpte fisk og satte ut.

Mål kranvannet ditt også. På tetra sin dråpetest får jeg orange utslag på kranvannet alene, mens det på JBL sin nitrattest gir et langt lavere utslag, selv om det er utslag der også. Det kan altså være noe nitrat i kranvannet.

Jeg ringte vannverket en gang og spurte om dette, siden det var irriterende å ha nitrat i vannet allerede fra krana. Han kunne fortelle at de godtar ganske mye nitrat i kranvann, faktisk. Husker ikke nøyaktig, men lurer på om det ikke var helt opptil en 10 mg/l eller rundt der. Nok til at tetra sin slår ut hvert fall, siden den er mindre nøyaktig på små verdier enn JBL sin test.
Smart, Elin, det skal jeg gjøre. Og karet skal nå få putre og gå, og 8-åringen får spørre hver dag om hvor lenge det er til vi får fisk. En ting er hun og jeg enige om (og vi er uenige om mangt og mye...); vi skal ikke kjøpe fisk som dør med en gang (iallfall hvis vi kan hindre det)
Jeg ble litt nysgjerrig på dette, så jeg søkte litt på nettet.

Finnes erfaringer fra andre på engelske nettsteder

Blant annet disse:







Den siste beskriver produktet. Men anbefaler likevel å måle ammoniakk og nitritt for sikkerhets skyld. Det må jo bety at selv ikke produsenten stoler på at disse flaskebakteriene gjør jobben.

De to øverste er fra akvarister som har prøvd produktet. Likevel måler de ganske høye verdier av ammoniakk/amonium og nitritt.

Tenkte jeg skulle gjøre et eksperiment selv. Satte opp et kar på 115 liter 16. desember. Det har altså gått i 17 dager uten fisk.

I dag var verdiene 0 både på ammoniakk, nitritt og nitrat. Men jeg har hatt i litt filterguffe fra kampfisk-karet mitt, så det er mulig karet allerede er innkjørt. Men det kan også være at ammoniakken har sunket, men at nitritten ikke har steget nok til å gi utslag ennå.

Uansett. I dag tømte jeg i en flaske Safestart for å se om verdiene endrer seg.

Spennende å se om jeg også får målbar nitrat i morgen. I de engelske linkene ser det ut som om man har både målbar nitrat, nitritt og ammoniakk etter å ha hatt i Safestart. Og det er ikke normalt.

En liten digresjon: Hvis jeg hadde gått til dyrebutikken med vannprøve i dag, ville den ha vist at vannet i karet mitt var helt fint. Men vi som har holdt på litt, vet at det kan endre seg bare på et døgn, spesielt hvis man setter mange fisker i et lite kar.

Jeg har møtte flere som sliter med fiskedød, som sier: Nei, vannet er helt fint for det målte de i butikken før vi kjøpte fiskene. Når jeg spør når de målte og de svarer at det var for ti dager siden, er den målingen 0 verdt.

En venninne fortalte meg for to dager siden at naboen hadde akvarium og hadde mistet alle 25 fiskene sine på en gang. Det var visst noe sykdom eller noe sånt, sa hun. At 25 fisker dør over natta av sykdom, har jeg aldri hørt om.
Så da jeg spurte litt mer, viste det seg at han hadde kjøpt ti nye fisker i det forholdsvis lille akvariet på en gang. Dermed hadde trolig alle blitt ammoniakk-forgiftet, fordi filteret ikke klarte den brå belastningen.

Så ta det rolig. Tålmodighet er roten til suksess i denne hobbyen.

Også er det jo bare deilig å ha noe å gå og glede seg til








Blir spennende å høre hva du måler, gurimalle!
Inaktiv bruker
Jeg prøve dette produktet da jeg var rimelig fersk i denne hobbyen. På grunn av at mange var skeptiske til dette produktet, målte jeg vannverdiene nesten hver dag. Dette var snakk om ett 54 liters akvarie, hvor jeg skiftet 10 liter vann i uken. Etter det jeg husker, hadde jeg ingen problem med nitrit og det virket som omproduktet fungerte flott. Skal sies at jeg brukte strips til å teste vannet, så det kan jo være at disse gav feil svar og at fiskene var hardføre :p
Nitrat fortsatt 0 her i gården.

Glemte å svare på det med filtervatten på toppen. Den er grei å ha i.

Null i nitrat er umulig-viss ikke vannet kommer rett fra kranen da.
Bruker Tetra dråpetest og målte alle mine kar i helga.

Fikk ikke målbart utslag i verken 60-literen, 63-literen eller 120-literen. Helt gul farge som ifølge fargekartet = 0 mg/l.

Målte mellom 12,5 og 25 mg/l i 116-literen. Det var forventet, for i den sitter det en innvendig Fluval 4 plus pumpe som det ikke har vært byttet filtermedier i på ett år.

Jeg har liten belastning i karene, mye planter og tar ofte vannbytter.

Men spranget fra 0 på testen til 12,5 mg/l er selvfølgelig ganske stort, så skal ikke utelukke at det er noe i de innkjørte karene, selv om det ikke gir utslag.

Men karet jeg her beskriver ble startet opp 16. desember.

Alt jeg har lest om nitrogensyklusen sier at protein brytes ned til ammoniakk/ammonium fra dag en til ni.
Fra dag ti øker giftig nitritt, mens ammoniakk brytes ned.
Rundt dag 29 kommer nitrittoppen og først fra dag 29 til 36 omdannes nitritt til mer uskadelig nitrat.

Hvorfor det da skulle være nitrat i et kar som bare har gått i 17 dager, skjønner ikke jeg. Så det må du være snill å forklare for meg.

Over ser jeg bort i fra bruk av SafeStart. Det som er interessant, er om SafeStart speeder opp prosessen og fikser ammoniakk og nitritt-spisende bakterier umiddelbart, noe jeg, og andre med meg, ikke har så mye tro på.
Nå skulle jeg ønske at det var mulig å editere sin egen overskrift. Da skulle jeg ha lagt til "Jeg har konkludert!"

Tetra Safestart sier at karet er klart til å ha fisk i umiddelbart, ved bruk av dette produktet. Det nærmeste jeg kan komme å si at det i det hele tatt gjør noe som helst, er at det kanskje speeder opp prosessen.

Etter 10 dager målte vi nitritt første gang. Da var den på 0,8. Kjipt hvis det hadde gått fisk der da... Dagen etter var den 0,2, og så har den brukt langt tid til å komme på 0, sånn cirka i går. I dag garantert 0. Tre uker og en dag etter at det ble startet kan jeg med sikkerhet si at det er nitrittfritt.

Konklusjon: Ikke stol på Tetra Safestart!
Fisk er en del av av prosessen og skal i karet rett etter at safestart er tilsatt. Dette står også i safestart bruksanvisningen.

Jeg har selv brukt det med godt resultat til nå. Etter å ha lest mange erfaringer på nettfora virker det som at majoriteten faktisk mener at Tetra safestart fungerer som lovet.
Plussmedlem
Henrik Antoine
Fisk er en del av av prosessen og skal i karet rett etter at safestart er tilsatt. Dette står også i safestart bruksanvisningen.

Så du mener at Solveig G S ikke ville målt nitritt hvis hun hadde tatt både fisk og SafeStart opp i karet samtidig?
Venter spent på hva som svares nå...

For etter et år som akvarist, er jeg fremdeles like glad for at det ikke gikk fisk i karet da nitritten nådde 0,8... (jeg bærer igrunnen nok vann uten daglige vannbytter!)
Loomis
Så du mener at Solveig G S ikke ville målt nitritt hvis hun hadde tatt både fisk og SafeStart opp i karet samtidig?


Nei, det kan ikke jeg konstatere på noe vis. Men det blir vel feil å påstå at det er humbug ettersom så mange akvarister har hatt gode erfaringer med produktet. Tenker at man bør følge anvisningen fra produsenten til punkt og prikke for å ha større sjanser for å lykkes.
Jeg kan ikke se hvorfor det å tilsette fisk døgnet etter at Safestart er tilsatt, skal hindre nitritt-toppen å komme. Snarere tvert imot, ville jeg tro.

Hadde vært moro om det hadde blitt forklart
Henrik Antoine
Men det blir vel feil å påstå at det er humbug ettersom så mange akvarister har hatt gode erfaringer med produktet. Tenker at man bør følge anvisningen fra produsenten til punkt og prikke for å ha større sjanser for å lykkes.


Når du skriver "å lykkes" og "gode erfaringer" rundt dette, mener du da som i "fisken døde ikke"?
For det kan jo ikke være noe annet? Fisken har det jo IKKE bra, den svever på dødens rand, når den svømmer i nitritt som er nesten opp mot 1 som det ble målt i test-akvariet til Solveig...Det var i et kar uten fisk. Gud vet hvor høyt nitritten hadde gått om det var fisk i karet!

Jeg kaller ikke det å lykkes, jeg. Jeg er selvsagt en bløthjertet tullebukk som mener det, men jeg syns ikke det er riktig å pine fisk såvidt gjennom dødens øye på det viset. Ren og skjær flaks og hardførhet om de overlever, men de har det neimen ikke mye bra de ukene det pågår! Selv om man stadig her inne kan lese nybegynnere somm hardnakket hevder at "fiskene svømmer rundt (hva skulle de ellers gjøre??) og koooooser seg såååå fælt!" Fisken svømmer, den døde ikke. Hva mer kan man ønske? (drit i om de har det bra og trives, suksess måles i antall døde fisk blant mange akvarister)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap