Grått vann...

Hei. Jeg starta opp mitt nye 250L kar i går, vaska grus osv å fyllte på med vann.. og hadde opp 125 ml tetra Aquasafe og en kapsel Bactozym i filteret og ett i vanne. Snakke litt med en kompis om dette og vi kom vel fram til at jeg kanskje har vaska grusen for dårlig? Har da tenkt til å tømme og fylle på igjen med nytt vann, men det jeg lurer på om det er noe jeg kan tilføye for å slippe å bytt allt vannet?
Det er helt normalt at vannet blir grått. Det burde gå fort over, kanskje er det klart allerede i morgen... om ikke grusen virkelig ble for dårlig vaska da? Da tar det nok litt lengre tid.

Har hørt at det går an å filtrere gjennom kiselgur for å få krystallklart vann. Men det er nok litt mye styr.
Ok så for meg masse trafikk med bøtter nå. hehehe :P
Men synes vannet så veldig klart ut da jeg ga meg, men det kan jo hende at jeg ble lurt av den hvite fargen i den balja da??
Dette er som sagt helt normalt, smør deg med tålmodighet, det kan fort gå opp mot ei uke før vannet blir helt klart hvis du er litt "uheldig", men det er ikke noe å bekymre seg over. De har selfølgelig middel mot uklart vann i dyrebutikker, men styr langt unna alle kjemikalier du ikke MÅ bruke - det er en god regel.
Det høres bra ut, hadde håpe det skulle bli klart litt fort men har god tid så jeg stresser ikke. Har noen planter og 5 algekuler og noen røtter så hadde jo vært fint om vannet hadde vært klart. Får bare ta tiden til hjelp.


Er helt normalt med grumset vann i begynnelsen, du var vel utolmodig å skulle ha i vannet raskest mulig..

Personlig har jeg aldri skylt grus eller sand som er kjøpt spesielt til formålet, merklig nok har jeg ikke vert plaget med grumsete vann heller. Grunnen er nok at jeg har vert forsiktig når jeg har fylt vann i karet, og på den måten unngått å forstyrre substratet med vannstrålen. Det samme gjelder ved delvannsskifter.

Det finnes mange metoder for å unngå støvtøke i vannet, og alle har det til felles at de unngår å forstyrre substratet. For selv om man skyller aldri så godt, blir man aldri kvitt alt støvet. Folk setter alt fra boller av forskjellige slag, fat, til og med frisbee vet jeg er brukt. Da heller man vanet i desse, slik at man unngår en massiv vannstråle fra bøtter og kanner blir spredt og mister energien sin. Slik de ikke roter opp substratet. Så har man metoden jeg bruker, slange fra kran. Da kan man regulere vannstrålen. Da begynner man forsiktig med sildring og øker forsiktig etter hvert som det fylles opp med vann, slik at strålen fra slangen ikke forsyrrer substratet (denne metoden tar tid). Så det er bare å bruke fantasien, slik du finner en metode som fungerer for deg.

Obs. Det utstyret du bruker i akvariet må vere helt reint for såperester.

Er helt enig med ulvster, hold deg unna de superkjemikaliene (som "løser" alle problem) du ikke trenger. Aquasafe er greit å bruke for sikkerhetsskyld (bruker den selv), men pga. vannkvaliteten i Norge trenger de fleste ikke den heller. Og tolmodighet er viktig i denne hobbyen, du får gjøre deg til venns med de 3 t'r (Ting Tar Tid).

Hvis du ikke har lest akvarieskolen under artikler enda, så vil jeg anbefale du gjør det. Spesielt det som gjelder vannverdier. Du finner dem under artikkler overst til venstre på siden.

Lykke til videre!

Takk for godt svar, høres ut som det du forklarte er grunnen til det som har hendt, har ikke finni no kobling til vannkrana på kjøkkenet ennå se det ble til at jeg brukte bøtter til å fylle opp med. Men tok det veldig pent når jeg helte oppi.
De bøttene jeg har brukt har akkurat kjøpt nytt.

ja skal holde meg unna slike ting ja og heller ta tiden til hjelp.
Har lest det men kanskje jeg skal ta å ese litt mer for å lære litt mer.

Jo takk for det.

Den beste lærdomen er desverre de tabbene en gjør, og problemene man støter på og må løse. Men etterhvert som erfaringen og kunnskapen øker, til lettere er det å lære fra andre sine feil. Men ved å kunne nitrogensyklusen (som er noe av den viktigeste kunnskapen en akvarist trenger), og kunnskap til vannkjemi. Kan man i sammen med kunkapen og gode vanntester (dråpe-tester) unngå/forebygge mange fremtidige problemer og sykdommer som hvitprikk.

Setter du deg inn i hvilke krav til vannverdier, plassen de trenger, ommgivelsene de trives best i, hvilke fisker som passer til sammbo, og gir riktig og variert for. Har du de beste forutsettninger til å få det beste ut av farge og oppførsel ut av karet. Man trenger ikke å ha doktorgrad i akvarie for å få et flott kar. Tilfredstiller du kravene til fisker, dyr og planter, så vil dem tilfredstille deg.

Googler du de latinske navnet til fiskene du har eller har tenkt å skaffe deg, så finner du som regel masse informasjon om artene, i tilegg til det som står i basene her på AF. Det er alltid lurt å sjekke en art før du kjøper, så slipper du å ende opp med den søte lille fisken som trenger 10 000l om et par år. Eller raserer inventaret i karet ditt.

Før du får den erfaringen og kunskapen du trenger, bør du tvile på alt en selger i dyrebutikken sier og sjekk det opp selv. Hvis du finner ut at en selger har rett i det dem forteller deg, bør du få desse til å hjelpe når du handler. Mens dem som viser seg ikke å ha peiling, ja du vet..

Ja er enig i det du sier og ser det at man bare må lære som tide går. Jeg er veldig klar på det at jeg skal gå fram etter det som er riktig å gjøre i oppstarten med tanke på det at når den tiden kommer for å kjøpe fisk.

Har lest mye om de fiskene jeg er interessert i å skaffe meg når den tiden kommer.

Men kom til å tenke på en ting i dette 250 liters karet sitter det en stein bakgrunn og vet ikke om den ble vaska grundig før jeg kjøpte det? Så kom på tanken av at det kanskje kunne være grunnen til at vann er sånn som det er??

Er av den typen som tar det enkelte selgere sier med ei klype salt merker fort om de vet hva de snakker om osv.

men takk for fine råd.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap