Jeg trenger hjelp med å se hvordan en fisk er drektig ?

Hei !

Jeg vet ikke hvordan du ser at kongotetra eller neontetra er drektig.
Er det noen som har noen tips om det ?
Det hadde hvært til stor hjelp.
Ingen av disse blir drektige Drektig er et ord vi bruker på de som har et foster i magen (altså noe som er ferdig befruktet og kan vokse).

Både kongotetra og neontetra er eggleggere, så disse blir bare eggstinne (fulle av egg). Dette fordi eggene befruktes av hannen etter at de er lagt, altså skjer selve befrutningen utenfor fisken og ikke inni fisken.

Uansett, du kan se at en fisk er eggstinn ved at de blir runde i buken. Det er vel eneste måten å se det på. Hannene vil være slanke, mens hunnene er rundere i buken på grunn av eggene som ligger der.

Både neontetra og kongotetra er vanskelige å få oppdrett på. Men umulig er det ikke om du legger til rette for det. Begge artene bør gå i et lekskar til leken er gjort og deretter flyttes til et annet akvarium, siden de vil spise både egg og yngel.
takk for svar
men hvordan foregår leken ?
Neontetraen sin lek kan du lese om her. Hunnen slipper ut egg først, deretter slipper hannen melke over slik at egene blir befruktet.

Uten at jeg vet det sikkert, antar jeg at kongotetraens lek er noe av det samme, ettersom stort sett all tetra som jeg vet om leker på denne måten.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap