Noen som kan anbefale meg en god renholds fisk til 60l akvarium?

Hei

Jeg har et 60L akvarium. Kan noen her anbefale meg en fisk som kan hjelpe til litt med renholdet? Gjerne en bånnfisk siden jeg ikke har dette i mitt akvarium. Bortsett fra en bitte liten sugemalle.

Fiskene jeg har i nå er:

10stk neontetra
4 indiske glassmaller
1 sugemalle jeg ikke er helt sikker på hva er siden den er veldig liten enda. Liten med gulaktige prikker.

På forhånd takk!
Den sugemallen du beskriver høres ut som en Golden Nugget som jeg personlig mener blir alt for stor for et så lite akvarium.

Hva med et par ottoer? Eller kanskje en ancistrus oppdrettsvariant, eller vanlig eplesnegle? De skal visst være flinke rengjørere
Dersom det faktisk er en golden nugget, så blir den alt for stor for 60l. Den blir opptil 35cm lang. Veldig flott fisk, men krever plass.

Hva med å høre om du får byttet den i en Ancistrus (oppdrettsvariant) Den vil holde karet ditt gullende rent. Samt ta knekken på en del planter dersom den får for lite grøntfor.

Ellers er ottoer ett fint alternativ, men litt vanskelige å få til i starten.

Snegler er også flittige rengjørere, men de må ha PH over 7.


-Tim
Ang. golden nugget så har jeg kikket litt på de. Mallen jeg er har er ikke sort. Men mulig den blir den når den blir større? Den er mindre enn lillefingeren min nå. Den har mange bittesmå guleprikker. Kan ligne litt på gibbi også, men den har ikke det mønsteret.

Jeg har vurdert snegle. Men har hørt disse formerer seg og att man aldri blir kvitt disse? Isåfall er dette litt dumt. Men de gjør vel ikke det hvis jeg bare har 1? Er alle typer snegler like flinke til og holde rent eller er det kun eplesneglen som nevnt?
Otto kan være aktuelt. Da har jeg iallefall fått noen arter og vurdrere..
Ang. snegler så er eplesneglen et flott alternativ. De fås kjøpt i mange forskjellige farger, så da har du valgmuligheter også. I tillegg legger de egg over vannlinja (altså ikke under vann, men gjerne oppe i armaturet). Dette gjør at det er enkelt å holde bestanden nede - vil du ikke ha flere, plukker du bare vekk klasen med egg. Eplesnegler må også være hann og hunn tilstede for å parre seg og legge egg

Otto er forresten en flott fisk i en 60-liter
Den mallen jeg har beskrevet tidligere i denne tråden er en Ancistrus og ikke golden nugget.

Når jeg god renholdsfisk så tenker jeg mest mulig på matrester som legger seg på bunn. Da er vel ikke otto noe særlig siden denne kun spiser alger.

Pansermalle eller corydoras (forbehold om skrive feil, hehe..) er vel bunnfisker som spiser matrester?
Noen som vet om andre?

På forhånd takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap