Hvilken av disse fiske artene passer best med de jeg har?

Jeg vurderer og skaffe meg en fiskeart til i mitt akvariet og lurer derfor på hvilke av disse artene som hadde passet best med de jeg har fra før?

Disse har jeg\skal ha:

neontetra
indisk glassmalle
liten sugemalle som jeg ikke her helt sikker på hva er (bitte liten med små gule prikker) mulig det er golden nugget, men den jeg har er ikke sort. mer grønn\brunaktig.
1stk kampfiskhann
eplesnegle eller otto

Jeg vurderer en art til og det blir en av disse:
sommerfuglciklide
dvergciklide
guppy

kom gjerne med innspill hvis dere har andre tips til sammensetninger evnt "nedskjæringer"

Inaktiv bruker
Jeg annbefaler på det sterkeste å ikke få deg guppy, jeg har prøvs 2 ganger nå med guppy og jeg ender opp med masse død i akvariume.
Guppy er en flott fisk, men ofte er de fargesprakende variantene i butikken kraftig svekket av innavl noe som gjør de vanskelige å holde. Jeg har etterkommere av viltfanget guppy og de er sterke som bare det. Det er mao viktig at du får tak i "ordentlig" guppy. Det er ofte lett tilgjengelig i klubbmiljøene, så oppsøk din lokale akvarieklubb for kvalitetsguppy.

Til Kriz: du skriver ikke hvor stort kar du har; det er viktig. Men jeg antar at det er 60-liter, som du skriver i signaturen din? 60-liter gir endel begrensninger i hvilke fisk du har og hvor mange av de. En "vanlig" feil mange gjør er at de stapper alt for mye fisk i karet; én ting er at det da er mye lettere å få dårlig vannkvalitet og sykdom i karet samt slossing og generell uhygge. En annen ting er at fiskene ikke får utfoldet seg og vist deg sin naturlige adferd. Dvergciklider f.eks. som du nevner er nesten alle territorielle fisk og lager dermed territorier de passer på og holder andre fisker unna. Dette er adferd du ikke vil se om du har for mange fisk i karet; de har ikke mulighet til å etablere territorie. Resultatet er da fisk som står og sturer og ser kjedelige ut.

M.a.o. selv om det kanskje virker litt "motsatt" så får man ofte et mer spennende akvarium om man har færre fisk (som dermed får utfoldet seg), enn om man har for mange (som bare står og sturer).

Indisk glassmalle er en fin fisk, men blir ganske stor og er en stimfisk. Jeg syntes ikke de passer i en 60 liter og vil anbefale deg at du selger disse.

Neontetra er en fin fisk, men er rå på å knæbbe yngel. De bør også være endel for å få utfoldet seg; en 30-40 stk. syntes jeg du kan og bør ha i en 60-liter.

Kampfisk har ikke så mye å gjøre i et kar med sør-amerikansk fisk; så jeg syntes du bør velge asiatisk eller sør-amerikansk. Jeg syntes man bør etterstrebe å gi fiskene så naturlige omgivelser som mulig.

Jeg syntes dette kan være en fin sammensetning:

- 30 neontetra
- 5 otocinclus (affinis)
- 1 par Apistogramma (f.eks. panduro eller cacatuoides?)
Joakim
Guppy er en flott fisk, men ofte er de fargesprakende variantene i butikken kraftig svekket av innavl noe som gjør de vanskelige å holde. Jeg har etterkommere av viltfanget guppy og de er sterke som bare det. Det er mao viktig at du får tak i "ordentlig" guppy. Det er ofte lett tilgjengelig i klubbmiljøene, så oppsøk din lokale akvarieklubb for kvalitetsguppy. Til Kriz: du skriver ikke hvor stort kar du har; det er viktig. Men jeg antar at det er 60-liter, som du skriver i signaturen din? 60-liter gir endel begrensninger i hvilke fisk du har og hvor mange av de. En "vanlig" feil mange gjør er at de stapper alt for mye fisk i karet; én ting er at det da er mye lettere å få dårlig vannkvalitet og sykdom i karet samt slossing og generell uhygge. En annen ting er at fiskene ikke får utfoldet seg og vist deg sin naturlige adferd. Dvergciklider f.eks. som du nevner er nesten alle territorielle fisk og lager dermed territorier de passer på og holder andre fisker unna. Dette er adferd du ikke vil se om du har for mange fisk i karet; de har ikke mulighet til å etablere territorie. Resultatet er da fisk som står og sturer og ser kjedelige ut. M.a.o. selv om det kanskje virker litt "motsatt" så får man ofte et mer spennende akvarium om man har færre fisk (som dermed får utfoldet seg), enn om man har for mange (som bare står og sturer). Indisk glassmalle er en fin fisk, men blir ganske stor og er en stimfisk. Jeg syntes ikke de passer i en 60 liter og vil anbefale deg at du selger disse. Neontetra er en fin fisk, men er rå på å knæbbe yngel. De bør også være endel for å få utfoldet seg; en 30-40 stk. syntes jeg du kan og bør ha i en 60-liter. Kampfisk har ikke så mye å gjøre i et kar med sør-amerikansk fisk; så jeg syntes du bør velge asiatisk eller sør-amerikansk. Jeg syntes man bør etterstrebe å gi fiskene så naturlige omgivelser som mulig. Jeg syntes dette kan være en fin sammensetning: - 30 neontetra - 5 otocinclus (affinis) - 1 par Apistogramma (f.eks. panduro eller cacatuoides?)


Jeg kommer nok til og beholde glassmallene en stund framover. Har snakket med mange og alle de jeg har snakket med har tilgode og se en glassmalle på 12cm. Isåfall tror jeg dette tar veldig lang tid.

Det skal visstnok gå bra med en kampfisk hann i karet også, dog under litt tvil.
Hvorfor mener du att denne ikke har noe og gjøre i karet mitt? Trur du det går galt? :S

Mulig jeg skaffer meg noen otto eller eplesnegle for rengjøringens skyld og noen flere neontetra. Ser du skriver att jeg kan ha 30stk. Nå har jeg kun 10.

Da begynner karet mitt og bli ganske så fullt så det spørs om jeg ikke må droppe den siste arten (dvergciklider, sommerfulgciklider eller guppy)
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap