- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Hva ønsker folket i en dyrebutikk?
Hva ønsker folket i en dyrebutikk?
Postet 02.01.10 kl 22:43
Stikk innom en annen dyrebutikk.
du kan jo stikke innom en annen dyrebutikk og se hva som deg går mest av.
de jeg ville ha hatt med:
-gullfisk
-platy
-guppy
-noen enkle maller
-sverddrager
-snegler
de jeg ville ha hatt med:
-gullfisk
-platy
-guppy
-noen enkle maller
-sverddrager
-snegler
Postet 03.01.10 kl 22:20
Hvor skal du starte en.?
jeg stikker gjærne innom og kjøper fisk (planlegger en 110l)
fortell hvor du planlegger.
fortell hvor du planlegger.
Postet 03.01.10 kl 22:21
Mhm
vile og satset på palet og og skalare
og mye malawi
og mye malawi
Postet 04.01.10 kl 15:13
Inaktiv bruker
mye snegler, reker og corydoraser og maller, gjerne viltfangede fisker, da jeg selv syns det til tider kan være vanskelig å finne, siden jeg liker dette hehe, ellers er vell katt/hund/kanin/osv mat noe alle dyrebutikker bør ha, uansett oom de satser kun på fisk eller ikke? medisiner og mat til fisk, filtre, vanntestere,silikon, og ellers det som man trenger til akvahobbyen,
Postet 04.01.10 kl 23:12
Sån som jeg ser for meg drømmedyrebutikken, er en butikk med høyt nivå på kunnskap om dyr, dyrehold og produkter. Samt høyt service nivå, godt utvalg på kvalitetsprodukter. Og selvfølgelig rimlige priser.
Nå setter jeg sikkert høye krav, og er klar over at drømmebutikken kan bli vanskelig å få til i praksis.
Postet 05.01.10 kl 00:11
Postet 13.01.10 kl 21:31
HakkeSån som jeg ser for meg drømmedyrebutikken, er en butikk med høyt nivå på kunnskap om dyr, dyrehold og produkter. Samt høyt service nivå, godt utvalg på kvalitetsprodukter. Og selvfølgelig rimlige priser. Nå setter jeg sikkert høye krav, og er klar over at drømmebutikken kan bli vanskelig å få til i praksis.
hmm.. Ja jeg har noe å strekke meg etter her skjønner jeg Vel.. Har jobbet 2 år i dyrebutikk. Og har drevet med fisker siden så fort jeg var stor nok til og gjøre rent akvariet selv. Har hatt det fleste typer dyr. Men i en dyrebutikk blir man aldri utlært og all ny kunnskap kommer med et smil & takk
Postet 13.01.10 kl 21:38
Postet 13.01.10 kl 21:40
chr87mye snegler, reker og corydoraser og maller, gjerne viltfangede fisker, da jeg selv syns det til tider kan være vanskelig å finne, siden jeg liker dette hehe, ellers er vell katt/hund/kanin/osv mat noe alle dyrebutikker bør ha, uansett oom de satser kun på fisk eller ikke? medisiner og mat til fisk, filtre, vanntestere,silikon, og ellers det som man trenger til akvahobbyen,
Alt det du sa her er helt standard ting å ha i dyrebutikk men jeg skvatt når jeg kom til viltfangende fisker. Her sør i landet sliter vi med og bli kvidt dem i dyrebutikken for de koster litt mer og da blir det dyrere ut til kunde.
Postet 13.01.10 kl 21:44
for meg er kunnskap ganske viktig, og at akvarier og bur blir holdt rene og så fri for sykdom som det er mulig. og at ekspeditøren har vett til å si at man ikke vet, isteden for å komme med noe svada.
av arter må man vel ha det vanlige, men personlig vill jeg ungått fisk som blir digre, som paroonhai, gibbiceps og lignende som de aller fleste ikke har plass til. selv om det er drittøft med hai i akvariumet for enkelte :p
nå vet jeg ikke om du bor på en liten eller stor plass, men det er jo alltid interessant om butikker tør ta inn no nytt og spennende, som killi, betta, goby etc. men merker at butikker på mindre plasser har høyere terskel til å ta inn annet enn standardfisk i forhold til butikker i større byer og dermed større kundemasse =/
av arter må man vel ha det vanlige, men personlig vill jeg ungått fisk som blir digre, som paroonhai, gibbiceps og lignende som de aller fleste ikke har plass til. selv om det er drittøft med hai i akvariumet for enkelte :p
nå vet jeg ikke om du bor på en liten eller stor plass, men det er jo alltid interessant om butikker tør ta inn no nytt og spennende, som killi, betta, goby etc. men merker at butikker på mindre plasser har høyere terskel til å ta inn annet enn standardfisk i forhold til butikker i større byer og dermed større kundemasse =/
Postet 13.01.10 kl 21:46
HakkeSån som jeg ser for meg drømmedyrebutikken, er en butikk med høyt nivå på kunnskap om dyr, dyrehold og produkter. Samt høyt service nivå, godt utvalg på kvalitetsprodukter. Og selvfølgelig rimlige priser. Nå setter jeg sikkert høye krav, og er klar over at drømmebutikken kan bli vanskelig å få til i praksis.
Helt enig med det Hakke skrev!
Postet 13.01.10 kl 21:54
Sannefor meg er kunnskap ganske viktig, og at akvarier og bur blir holdt rene og så fri for sykdom som det er mulig. og at ekspeditøren har vett til å si at man ikke vet, isteden for å komme med noe svada. av arter må man vel ha det vanlige, men personlig vill jeg ungått fisk som blir digre, som paroonhai, gibbiceps og lignende som de aller fleste ikke har plass til. selv om det er drittøft med hai i akvariumet for enkelte :p nå vet jeg ikke om du bor på en liten eller stor plass, men det er jo alltid interessant om butikker tør ta inn no nytt og spennende, som killi, betta, goby etc. men merker at butikker på mindre plasser har høyere terskel til å ta inn annet enn standardfisk i forhold til butikker i større byer og dermed større kundemasse =/
Jeg er helt enig med deg. Veldig viktig å opplyse hvor stor fisken vi selger blir. Det var mange innom der jeg jobbet og ønsket seg scalare men som regel ble vi enig om at det passet bedre med litt mindre fisk i akvariet deres. For det er mange små barn som vil ha fisk i akvariet sit og peker ut en som blir alt for stor for deres akvarie og det ender mange ganger ut med jeg må stå lenge og diskutere med foreldrene og forklare 20 ganger om hvor stor fisken blir og hvor lite akvarie de har. Synes det er litt tungvindt å ha det sånn men sånn er det nå..
Postet 13.01.10 kl 22:05
Hva ønsker folket i en dyrebutikk?
Først og fremst folk som vet hva døm snakker om la det være kaniner eller elefanter satt på spissen men lell. og rent å pent i bur og akvarier. Mulighet til å bestille feks store kloreker
Mvh Per
Mvh Per
Postet 13.01.10 kl 22:10
blondvikingFørst og fremst folk som vet hva døm snakker om la det være kaniner eller elefanter satt på spissen men lell. og rent å pent i bur og akvarier. Mulighet til å bestille feks store kloreker Mvh Per
Renslighet er jo en nødvendighet og kan ikke forstå hvorfor noen butikker ikke skjønner det. Er det ikke rent i bur og akvarier så kommer det sykdom og fluer osv.. Og da får man ikke solgt mye med fullt av karantene akvarier som varsel lampe når de kommer inn i fiske avd og når de nærmer seg gnager og fugl avd så blir de møtt av en sverm fluer. Nei fusj så ekkelt..sånn skal det ikke være i min butikk hverfall!
Dyrebutikker i Norge bruker stort sett å bestille fisk fra en levrandør i sverige. Jeg ville ha noen forskjellige reker så jeg bestilte alt de hadde i den sjangeren ca 8-10 forskjellige typer.
hmm.. jo hva får jeg. reker som er så små at jeg var redd for å sette dem sammen med neon tetraene. Og da er de små!
Har funnet meg en levrandør fra danmark. skal bli gøy og se hva de har
Postet 13.01.10 kl 22:22
Av akvarierelaterte produkter så hadde jeg ønsket JBL´s produkter som jeg erfarer er veldig gode, samt Eshamedisiner. Et lite utvalg i bøker om dyrene du selger hadde jo også vært greit
Ellers er det viktigste for at jeg skal få et godt inntrykk av en dyrebutikk renslighet (selvfølgelig), at dyr og fisk har det de trenger for å trives i bur og akvarier. Utvalget er ikke så viktig. Så lenge dyra er friske får man et godt inntrykk likevel, og skal man ha noe litt mer uvanlig bør det jo kunne bestilles?
Lykke til med butikken!
Ellers er det viktigste for at jeg skal få et godt inntrykk av en dyrebutikk renslighet (selvfølgelig), at dyr og fisk har det de trenger for å trives i bur og akvarier. Utvalget er ikke så viktig. Så lenge dyra er friske får man et godt inntrykk likevel, og skal man ha noe litt mer uvanlig bør det jo kunne bestilles?
Lykke til med butikken!
Postet 13.01.10 kl 23:17
En dyrebutikk som sier nei til gullfisk i boller!
Selg gjerne disse bollene, men si ifra dem er for små til gullfisk.
Ikke kjøp inn koi, paroonhai, gibbi, pleco etc før dem bestilles. Dette er fisker som skjelden får den plassen de trenger.
Ha dem eventuelt da i store utstillingskar.
Hva med en mulighet som gjør at kundene kan ta del av bestemmelsen av bestilling av fisk?
Du sier dere der nede sliter med å selge vf fisk. Hva med en gang i mnd, så har du en liste over vf fisk du kan bestille inn - og slenger den opp som en stor "Nyhet!", så får kundene skrive seg opp på den fisken de vil kjøpe.
Nok underskrifter/voter = bestille.
Selv kunder som ikke deltar, eller har sett nyheten - vil lære seg at hver mnd, den og den dato - så selger dere vf. Vil tro folk vil komme å sjekke uansett
Bare en rask ikke-gjennomtenkt tanke..
Lykke til med butikken!
Selg gjerne disse bollene, men si ifra dem er for små til gullfisk.
Ikke kjøp inn koi, paroonhai, gibbi, pleco etc før dem bestilles. Dette er fisker som skjelden får den plassen de trenger.
Ha dem eventuelt da i store utstillingskar.
Hva med en mulighet som gjør at kundene kan ta del av bestemmelsen av bestilling av fisk?
Du sier dere der nede sliter med å selge vf fisk. Hva med en gang i mnd, så har du en liste over vf fisk du kan bestille inn - og slenger den opp som en stor "Nyhet!", så får kundene skrive seg opp på den fisken de vil kjøpe.
Nok underskrifter/voter = bestille.
Selv kunder som ikke deltar, eller har sett nyheten - vil lære seg at hver mnd, den og den dato - så selger dere vf. Vil tro folk vil komme å sjekke uansett
Bare en rask ikke-gjennomtenkt tanke..
Lykke til med butikken!
Postet 14.01.10 kl 07:32
Endret: 14.01.10 kl 07:34
Jeg ser jeg har hvert rundt forbi i kristiansand. Spesielt en plass, navn sies ikke. Der så jeg en GOD del daue fisker og sa i fra, nei det var vanlig det på en torsdag og han fjerna de ikke. jeg ser at det er rett og slett kvalmt. Så når du starter opp må du være på utkikk etter daue fisker. Det er det verste. Hvor er det du skal starte opp? kommer nok innom da
Postet 14.01.10 kl 10:50
Ronny-AndréIkke kjøp inn koi, paroonhai, gibbi, pleco etc før dem bestilles.
Fornuftig.
Ville ikke tatt inn "gullfiskboller" i det hele tatt.
JBL dråpetester, deler til (de vanligste) utvendige filtre, lysrør og varmekolber i flere forskjellige størrelser er noe jeg savner i alle fall her i byen.
Ville også på en eller annen måte merket substrat som påvirker ph'en (selv om dette er enkelt å finne ut av på nettet kan det ta tid før man skjønner at det faktisk kan være noe i akvariet som kan påvirke ph'en og dermed begynner å søke etter det.. hostharkkremt..)
Og til slutt.. Gitt med et ark med en helt enkel innføring i fiskehold, + link til akvaforum til alle kundene.
En ting til, ville merket all fisk med navn og krav til plass, ph, temperatur osv. Og om de er stimfisk osv. Ville i tillegg tatt inn litt flere planter enn kun helt vanlige anubias. I alle fall merket de jeg hadde med navn!
Og, en aller siste ting, kun ansatt folk man vet er imøtekommende.. og tør å si fra om man ikke vet.
Postet 16.01.10 kl 20:11
[QUOTE=
Lykke til med butikken!
er helt enig her
alt kan bestilles, så er det 'renslig' butikk som fisk og andry dyr trives, bestiller jeg lett dyr(fisker), enn å bestille en fra med rotete/skitten butikk..
Lykke til med butikken!
er helt enig her
alt kan bestilles, så er det 'renslig' butikk som fisk og andry dyr trives, bestiller jeg lett dyr(fisker), enn å bestille en fra med rotete/skitten butikk..
Postet 16.01.10 kl 22:57