Gravid sverddrager

Inaktiv bruker
jeg har en gravid sverddrager. magen hennes er rund som ei kule, og hun har det sorte merket bak magesekken, som levendefødere får når de er gravide. jeg blir gal av å vente, og lurer på om det er noe spesielt jeg skal se etter, for å se når fødselen nermer seg. jeg har hatt to fødsler før, begge med guppyer. i den første fant jeg bare to (jeg var veldig nybegynner, og viste ikke en gang at hun var gravid), den andre gangen hadde jeg fått noen guppyer av en venn, og da fødte de før jeg hadde fådt satt dem i akvarie mitt, da overlevde to, men det var innavel, så de døde. den ene kunne ikke svømme, og den andre døde bare.

jeg har sverdragen min nå i et lite akvarium uten renseanlegg slik at hun ikke blir stresset, og jeg tar vann i fra hovedakvariet hver dag, slik at temperaturen holder seg.

håper på bra svar. takk!!
Inaktiv bruker
er det noen som har et tips til meg om hva jeg kan se etter??

jeg hadde blitt veldig takknemlig.
Høres ut som om hun er gravid, ja. De blir gjerne veldig runde og gode mot slutten. Det kan være andre årsaker også (forstoppelse, bukvannssot), men hvis hun oppfører seg normalt, er det mest sannsynlig at hun er gravid.

Det er ikke så lett å se akkurat når hun er helt klar. Hun kan endre oppførsel og prøve å gjemme seg for å føde i fred og ro. Mye planter er viktig - både for at hun skal føle seg trygg, og for at yngelen skal kunne gjemme seg. Hun vil spise yngel om hun får tak i dem. Er hun stressa, kan hun holde igjen fødselen. Det er faktisk mulig at de holder igjen fødselen så lenge at de dør av det, så det er viktig å la henne få fred og ro.

At du ikke har filter i karet kan gå bra, men du må være obs. Hun produserer ammoniakk som er giftig, og dårlig vannkvalitet er en årsak til stress i seg selv. Enten bør du sette inn et innkjørt filter (et filter stresser henne ikke), ellers må du bytte vann ofte. Du bytter jo allerede hver dag, så forhåpentligvis går det bra. Men vær obs, spesielt hvis hun er mye i overflaten og super luft. Det kan også bli for lite oksygen i et kar uten sirkulasjon, så jeg hadde i det minste vurdert en luftestein for å sørge for oksygenopptaket.

Du kan prøve å heve temperaturen litt. Vet ikke hva slags temperatur du har nå, men varmere vann kan skynde på fødselen.

Ellers.. så lenge hun ikke er stresset, og vannet er bra, så må det nesten bare ta den tiden det tar. Hun vil føde når både hun og yngelen er klar til det
Inaktiv bruker
takk for svaret. jeg har også et annet spørsmål. det er nemlig noen som påstår at når hunnen nermer seg fødselen, så ser man svarte prikker inni henne (øyner), men hvor skal man se etter disse, i magesekken, eller bake i den svarte flekken?????

jeg har også enda et spørsmål. jeg lurer på om de selger javamose i dyrebutikkene???? jeg hvet ikke om de andre fiskene i akvariet mitt vill spise opp ynglene, så jeg tengte at hvis jeg hadde kjøpt litt javamose, så kunne hunnene føde i hovedkarret, uten at ynglen ble spist, og hunnen ville ike bli spist.

i akvariet mitt er det neon tetra, guppy, sverddragerer, black molly, og noen fisker jeg ikke hvet hva er. her er bilde av dem. hvis noen hvet hva de er, så plis si i fra.
Inaktiv bruker
vet at det er tatt opp masse om sverddragere før, men det er litt uklar, og det hadde vært greit med litt hjelp.
fisk spiser det dei får inni munnen, så hua di blir nok uansett ikkje spist. Kan faktisk vera at ho et sine eigne ungar.

Javamose kan hjelpe yngel tl å overleve, og det blir solgt på butikker av og til(avhengig om butikkene bestiller det eller ikkje).

Eg veit ikkje om du kan sjå svarte flekker når fødselen nermar seg eller ikkje, ville ikkje prøvd å sett etter slikt heile tida. Viktig å ikkje stresse fisken!

fiskane du hadde bilde av ligna veldig på platy, men eg er ikkje ekspert på levandefødande.
Inaktiv bruker
æ ska spør i dyrebutikken om hvilken fisk det er på bildet.

men det er noen som sier at når det nermer seg fødselen, kan man se svarte små prikker inne i fisken. dette skal tydelig vis være ynglens øyne. er dette sant??????og hvis det er sant, hvor er disse prikkene, i magen hennes, eller i det sorte merket hennes??????
Inaktiv bruker
endelig. i dag skjedde det. hun fødte 24 små sverddragere unger, men en døde, men 23 er ikke så ille det heller.

hva gjør man med fiskene, hvis man ikke har plass til dem???
kan man selge/gi de bort til en dyrebutikk?????

jeg har en nabo med akvarie. kansje jeg skal gå en tur opp over. kansje vi kan bytte litt.

takk for all hjelpen jeg har fådt, og dettte hadde ikke gådtt uten deres hjelp.

jeg kjøpte tilfeldig vis et lite akvarie jeg skulle bruke til å ha ynglene i, og da jeg kom hjem, var de der.

igjen takk.
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap