Døde fisker og dårlig informasjon?

Rundt september kjøpte jeg en bolle, og fikk beskjed om at jeg trengte å gjøre var å fylle med grus, vann, en plante og så fylle med fisk. Dette var min første gang som fiskeeier. Da kan dere forstå hvor oppgitt jeg var da to av mine fire fisker døde etter to uker! Jeg gav ikke opp. Kjøpte pumper, diverse stoffer til å ha i vannet, ALT dyrebutikkene anbefalte meg. Jeg har brukt en formue! Jeg har siden september hatt 11 fisker og bare 4 har overlevd. Er dette normalt? I begynnelsen av desember kjøpte jeg en slørhale som kunne være med de to jeg hadde fra før (faktisk de to første jeg kjøpte, som fremdeles lever). Da den overlevde helt til nå kjøpte jeg i går en slørhale og en liten algespiser til. Ingen i dyrebutikken sa det ville være noe problem med å ha alle fiskene sammen. I dag tidlig fant jeg algespiseren død. Dette er min tredje algespiser som er død. I dyrebutikken sa de at den første muligens døde av nitratforgiftning, og de ville selge meg all slags mulige tester, noe jeg ikke gikk med på. Den andre tenkte jeg måtte være en tilfeldig død, ettersom jeg hadde kjøpt den med en annen fisk og den levde fint i omtent fem uker til (da den også døde). Kan ikke algespisere leve i boller? Da jeg kjøpte den la jeg merke til en annen død algespiser i akvariet jeg kjøpte min fra, kan det ha vært sykdom? Den andre fisken jeg kjøpte i går har det fint.
Jeg er rett og slett kjempelei meg! Har jeg for liten plass? hvorfor har ikke dyrebutikkene sakt noe? Hvis det er noe galt med vannet, hvorfor lever de to første fiskene (slørhaler) jeg kjøpte, fremdeles? Damen i butikken sa at algespiseren burde ha noe mat som hun tilbydde meg, men det kjøpte jeg ikke. Døde den fordi den ikke fikk mat? Hun sa at om den døde innen 8 dager kunne jeg komme tilbake med fisken og en vannprøve. Den døde etter èn dag. Hvordan bør jeg oppbevare den døde fisken for å ta med til butikken? Jeg vet ikke helt hvilken tilstand den er i etter nesten to dager, siden jeg ikke kan gå i butikken før i morgen. Akkurat nå ligger den i papir i en liten pose.
Marie R
Rundt september kjøpte jeg en bolle, og fikk beskjed om at jeg trengte å gjøre var å fylle med grus, vann, en plante og så fylle med fisk. Dette var min første gang som fiskeeier. Da kan dere forstå hvor oppgitt jeg var da to av mine fire fisker døde etter to uker! Jeg gav ikke opp. Kjøpte pumper, diverse stoffer til å ha i vannet, ALT dyrebutikkene anbefalte meg. Jeg har brukt en formue! Jeg har siden september hatt 11 fisker og bare 4 har overlevd. Er dette normalt?


Først av alt... hvor stor er bollen din? Boller er generelt veldig små, og det er ikke veldig stor plass i dem. Og ja, dessverre er det normalt at fiskene dør i ditt tilfelle. Jeg er mer overrasket over at to av de første slørhalene faktisk har overlevd.

Det du har hatt i akvariet ditt, er dårlig vann. Du har i hvert fall hatt ammoniakk, som kommer direkte fra uspist mat og avføring. Ammoniakk er svært giftig for fisk. Det kan drepe raskt, eller etse på fiskenes slimhinner (først og fremt gjellene, som de trenger for å puste) og dermed drepe de sakte, over tid.

Du bør lese denne artikkelen.

Hva slags pumpe kjøpte du?

Marie R
Da den overlevde helt til nå kjøpte jeg i går en slørhale og en liten algespiser til. Ingen i dyrebutikken sa det ville være noe problem med å ha alle fiskene sammen. I dag tidlig fant jeg algespiseren død. Dette er min tredje algespiser som er død. I dyrebutikken sa de at den første muligens døde av nitratforgiftning, og de ville selge meg all slags mulige tester, noe jeg ikke gikk med på. Kan ikke algespisere leve i boller?


Her må vi nå begynne å skille litt på begrepene. Selv om du bare har en bolle, er det nok en del fisk som kan overleve i en bolle. Men trives og ha det god kan omtrent ingen fisk. Og hvert fall ikke slørhaler og algespisere. Du har en bolle så stinn i fisk at det er en perfekt oppskrift på katastrofe - noe du selv også har opplevd.

Gullfisk kan bli digre! Og angående algespiseren vet jeg ikke hva slag du har, men det er mest sannsynlig en ancistrus. Disse kan bli 15 cm lange! Å ha flere slørhaler og en algespiser eller to i en bitteliten bolle kan vel sammenlignes med at vi skulle bo i et klesskap hele livet, sammen med en annen person. Og der måtte vi gå på do, spise, leve og sove. Vi ville nok ikke dødd sånn med en gang, men bra ville vi ikke hatt det.

Husk at fisk også går på do. Og spiser, lever, svømmer og sover i samme vann. Jeg vet jo ikke hvor stor bollen er, men det er uansett ikke mye vann der. Og alt avfallet fra fiskene og matrester har bare noen helt få liter å være i. Da blir konsentrasjonen raskt for høy.

Synd du ikke kjøpte testene, så hadde du kanskje sett at vannverdiene dine var dårlige. Selv om dyrebutikken har feil når de sier nitratforgiftning - det er nok mest sannsynlig ammoniakkforgiftning.

Marie R
Da jeg kjøpte den la jeg merke til en annen død algespiser i akvariet jeg kjøpte min fra, kan det ha vært sykdom? Den andre fisken jeg kjøpte i går har det fint. Jeg er rett og slett kjempelei meg! Har jeg for liten plass?


Sykdom kan det ha vært, men det tar ikke vekk det faktum at du har ekstremt mye fisk på ekstremt lite plass.

Marie R
hvorfor har ikke dyrebutikkene sakt noe?


Tja... nå er jeg kanskje stygg, men har du tenkt over hva dyrebutikkene lever av? Du kommer jo igjen og igjen, kjøper fisk, utstyr og enda mere fisk. Dette gir klingende mynt i kassen - det er penger dyrebutikkene lever av.

I tillegg til at de er mest opptatt av å selge for å tjene penger, er det mange dyrebutikker som ikke kan det mest elementære innen akvaristikk. De kan ikke dette med vannverdier, hvilke fisk går sammen, hvor stor plass de trenger. De har mye bedre kunnskap om hunder, gnagere og fugler. Så, vi som akvarister må nesten sette oss inn i ting selv, og dobbeltsjekke den informasjonen vi får. Da er det jo flott at du fant Akvaforum slik at du kan begynne å sette deg inn i hva som trengs og hvorfor din karriere som akvarist hittil har vært bare død og sorg.

Marie R
Hvis det er noe galt med vannet, hvorfor lever de to første fiskene (slørhaler) jeg kjøpte, fremdeles?


Fiskenes veg er uransakelige :p Enkelte tåler mer enn andre. At de lever er vel mer et under enn noe annet, men de kan likevel ha fått etseskader på grunn av ammoniakk, men som ikke har tatt livet av dem (enda?). Du har vært svært heldig som ikke har mistet 100% av fiskene dine.

Marie R
Damen i butikken sa at algespiseren burde ha noe mat som hun tilbydde meg, men det kjøpte jeg ikke. Døde den fordi den ikke fikk mat?


Tviler på at den døde av matmangel, men selvfølgelig trenger også en algespiser mat! Hvor mye alger er det i en liten bolle, egentlig. Alle fisk trenger mat jevnlig, og det er slett ikke alle akvarier som har så mye alger at en algespiser kan overleve på algene alene i hele sitt liv.

Husk at mange fisk blir svært gamle. Bare her på AF har medlemmer hatt gullfisk i 9 år, en algespiser i 19 år, for å nevne noe. Og dette er erfaringer gjort direkte av medlemmer her på AF.

Så ja, her hadde butikken rett, algespisere må også få mat - tilpasset dem, altså mat som synker og er basert på grønt.


Avslutningsvis kan jeg jo levere ut de dårlige nyhetene først: Du synes nok at du har brukt mye penger hittill, men dessverre, du kommer til å måtte bruke enda mer før du kan få dette på rett kjør og gjøre det som er rett for fiskene dine og få det litt koseligere selv.

Du bør kjøpe deg et skikkelig akvarium. Skal du ha flere slørhaler, bør du gå for ett på rundt 100 liter. Du kan kanskje finne noe billig brukt her på AF (under rubrikk). Vegen videre kommer an på hva du velger, så det får vi ta litt etter litt. Det som er sikkert er at bollen ikke er noe blivende sted for fiskene dine, så noe MÅ gjøres.

De gode nyhetene er at du er slett ikke den første som har gått på denne kjempeblemma Og nå har du funnet et forum spekket med informasjon og folk som vil hjelpe. Så nå er det virkelig lys i tunnelen
Du blir vel å få et foredrag fra de etablerte her on kun kort tid vil jeg tro.

Essensen vil vel være at boller ikke egner seg for noe fisk om den ikke er hvertfall 20-30 liter (for EN fisk av gitt art som trives alene), og at fler fisk bør ha boller på minst 60-80 liter. Som du skjønner vil det her være snakk om akvarium, ikke fiskebolle.

Det kan umiddelbart virke som du er lurt ordentlig opp i stry av de som jobber i den butikken.

Å holde vannverdiene levelige for fisk i noe som er så lite er foresten grisevanskelig. Jeg vet, jeg startet med et mini-akvarium (ca 20L) for litt over 2 mndr siden, men kjøpte større da jeg ble lei av å bytte vann flere ganger per uke. Nå tar jeg sikte på ca ukentlige vannbytter i 100 liters akvarium, og mye mindre "passe på vannet" faktor fremover
Hei; leit å høre om din trøblete start som akvarist. Du spør om det er normalt at 4 av 11 fisker overlever i begynnelsen. Skulle ønske jeg kunne si nei; men det er nok dessverre altfor mange som havner i din situasjon og mister for mange fisk i begynnelsen. Dette skyldes nesten uten unntak, manglende kunnskap om hold av fisker. Man kunne ønske at dyrebutikkene var flinkere til å gi opplæring i dette, men dit kommer man nok ikke. Mao. man må ta ansvar og skaffe seg denne informasjonen selv.

Fisk skal som hovedregel overleve. Dør fisk har man ofte gjort noe galt. Gullfisk kan leve i 10-20 år og vokse seg fort til en 20+cm om de har det bra.

Dyrebutikker er som butikker flest; de skal selge ting og tjene penger. At du har kjøpt 11 fisk på kort tid gjør deg til en god kunde. Jeg setter ikke dyrebutikker og kunnskapen/redeligheten til de ansatte noe over en hvilken som helst annen butikk. Handler jeg tv på Elkjøp eller bruktbil fra en garasjebedrift så vet jeg på en måte hvordan svar jeg får. Spør jeg om den bilen eller tven er bra så vil jeg alltid få bekreftende svar og i overkant optimistiske forhåpninger. Spør du dyrebutikken om det går greit å kjøpe en (potetgull)bolle å ha tre gullfisk i, så vil de svare ja og glede seg til du kommer tilbake om et par uker for å kjøpe nye fisk...

Det eneste positive her, var at de faktisk rådet deg til å kjøpe vanntester. Det er viktig å ha mulighet til å teste vannet for diverse giftstoffer som bygger seg opp etterhvert i akvariet for å kunne følge med å se når akvariet er modent og klart til å ta i mot fisk. Alt det andre du har kjøpt kunne du sannsynligvis spart deg for, men det du ikke ønsket å kjøpe - var sannsynligvis det du trengte.

Du spør om du har for liten plass og at det er grunnen til at de dør. Ikke nødvendigvis. Plass, eller mangel på den, dreper ikke fisk - direkte. Det er vannkvaliteten som gjør det; husk at fisker ikke går ut av bollen for å gå på do. De må mao. ha et fungerende filter for å rense vannet, eller du må selv bytte deler av vannet daglig for at det ikke skal bygge seg opp giftstoffer i vannet som dreper fiskene dine. Det er forøvrig ganske sikkert at det er dette som har skjedd med de fleste fiskene dine. Giftstoffer som har bygget seg opp over tid til det ble for mye. Det er derimot mye vanskeligere å få et stabilt miljø for fiskene i en liten bolle, enn i et større akvarium. Tenk deg selv, om du skulle levd i et lukket rom hvor du også måtte gjøre fra deg - da hadde du ønsket at rommet var så stort som mulig, ikke sant? I et lite rom hadde du gått og tråkket i avføringa di hele tiden. Samme opplegg med fisker i for små beholdere.

Nye fisk som er vant til rent og pent vann (i butikken) som kommer hjem til et akvarium/bolle med vann fullt av giftstoffer vil sannsynligvis ta kvelden ganske fort. Mulig det er det som har skjedd med algespiseren din. Sykdom er naturligvis heller ikke umulig, men det er nok ikke det. Fisker, og gullfisk spesielt, er ekstremt tilpasningsdyktige og ved gradvise endringer kan de tåle det mest utrolige. Det er nok derfor du har "gamle" fisker som lever i bollen, mens de nye dør.

Matmangel kan det være, men du har antakeligvis planter i bollen? De fleste algespisere spiser planter om de ikke får annen mat så jeg tror ikke det er matmangel. Har du varmekolbe i bollen din? Husk at gullfisk er kaldtvannsfisk som klarer seg i romtemperatur, mens de aller fleste andre fiskene (sannsynligvis også algespiseren din) er tropiske fisk som trenger varmere vann.

Døde fisker kan du legge i en plastpose i fryseren, da holder de seg greit. Butikken skal nok ikke se på selve fisken; de skal bare bekrefte at den faktisk er død. Jeg tviler på at denne butikken legger fisken under mikroskop for å obdusere den.

Jeg syntes det er leit som sagt at du har fått en trøblete start på hobbyen; dette er en fantastisk hobby som kan gi deg mye glede. Dog er jeg redd du har gått i en ganske så vanlig nybegynner-felle og det er å kjøpe fisk først, og så å lære seg å holde fisk senere. Kunnskapsnivået i dyrebutikkene er som på andre butikker; meget varierende og helt avhengig av hvem du prater med. Mao. ikke noe man kan basere seg på. Det finnes mye litteratur, og et hvilket som helst bibliotek har bøker om dette. Kanskje har du en akvarieklubb i nærheten av der du bor?

Jeg kunne gjerne lagt ut om nitrittsykluser og alt mulig, men jeg syntes det er bedre du finner det ut selv. Da skjønner du sannsynligvis hva som har gått galt og hvorfor. På dette forumet ligger det flotte artikler under "artikler - akvarieskolen" øverst i hovedmenyen her. Jeg anbefaler de.

Lykke til videre.
Ser ut som om vårt eneste alternativ er å kjøpe akvarium, hvis vi ikke vil at fiskene skal dø. Jeg har lest litt rundt men vet ikke helt hvor stort akvarium jeg bør ha. Vil helst ikke kvitte meg med slørhalene jeg har, så hvor stort bør det være? (har fire) Og hva bør jeg gjøre mens jeg venter på at akvariet er klart, for at fiskene ikke skal dø? Jeg har en filterpumpe, noen steiner, ein plante og noe grus i bollen. Kan alt dette flyttes over til akvariet? Hvor mye koster akvarium inkludert nødvendig utstyrt, sånn omtrent?
Jeg kjøpte på Tropehagen butikken lokalt et pakke tilbud på ca 110 liter til rundt 1300Kr. Det inneholdt 10kg grus, filter og varmekolbe og litt kjemikalier. Men jeg er dypt skuffet over lyset i lysrørene på dette akvariet. Alt for skarpt/hvitt lys. Men jeg byttet det ene i et standard dags-lys rør til 50Kr på clas Ohlson, og det ble mye bedre, visuellt, selv om det ikke er optimalt lys for planteveskt i følge lys-artikler jeg har lest litt på. Ett av de intense lys-rørene får holde!

Det skulle ikke by på vidre problemer å gjenbruke grusen din heller. Om filtret du har er kraftig nok til å rense vannet etter 4 slørhaler vet jeg ikke, men det som følger med i pakken over er ganske greit tror jeg, om enn litt bråkete.

Men om du bor "sentralt" kan/bør du kikke på rubrikk annonsene her, det er mye fint brukt til salgs som du sikert kan hente på kort varsel og gjenbruke mye av utstyret du alt har kjøpt.
Flott!

Jeg synes nok at du minst bør ha 100 liter. GJerne mer om du har råd og plass. Det høres bakvendt ut, men jo større akvariumet er, jo enklere er det å holde det i orden. Det har vel noe med at det skal mer til for å skape ubalanse i mange liter vann (mer å fordele avfallet i), enn i et lite. Det er også derfor små akvarium, og boller, er veldig vanskelige å holde i orden.

Filteret du har i bollen din vil ikke være stort nok for en 100-liter, så du vil nok måtte kjøpe et nytt.

Det du trenger av utstyr er: Selve karet, et filter som er tilpasset størrelsen på karet (du kan halvere de anbefalingene produsentene gjør, de er gjerne for optimistiske. Så kjøp et filter som det står at går for akvarier på 200-300 liter), grus/sand, planter og øvrig innredning. Gullfisk har vel planter på menyen, å det er ikke godt å si hvor vellykket planter vil være. Men det kan jo komme etterhvert - det viktigste nå, er selve karet og et skikkelig filter.

Du kan lese om oppstart av akvarium her. Nå har du fisk allerede, så jeg anbefaler at du kjøper deg en nitritt dråpetest, og belager deg på å bytte mye vann. Antageligvis 30% hver dag til filteret ditt er innkjørt (det tar ca 4 uker).

Det er i svampene i filteret ditt at de gode bakteriene skal bo. Fisk produserer altså ammoniakk, og et sett med bakterier spiser denne ammoniakken. Disse bakteriene produserer nitritt. Både nitritt og ammoniakk er svært giftig for fisk. Så kommer det et sett til med bakterier, som spiser nitritt, og produserer nitrat. Nitrat er sluttproduktet fra hele syklusen, og fungerer som gjødsel for plantene. Det er også nitratet vi tynner ut når vi bytter vann. Det å få begge disse stammene med bakterier i filteret tar ca 4 uker. Og i den perioden, er det ikke nok av dem til å håndtere avfallet fra fiskene. Derfor må vi bytte mye vann, for å tyne ut giftstoffene i vannet - samt fôre minst mulig. Jo mer mat, jo mer avfall produseres, jo giftigere blir vannet. Ganske logisk i grunn

Ang. pris på akvarium, så er det vanskelig å si. Du kan kanskje finne noe på rubrikk her på AF, eller på Finn.no eller andre bruktmarkeder. Skal du kjøpe nytt, varierer prisene veldig fra butikk til butikk også. Det er egentlig ikke annet å gjøre enn å sjekke litt rundt og se hvor det er billigst

Du har fått en trøblete start, men jeg er sikker på at det snart vil snu, og du vil endelig ha glede av hobbyen din. Og ikke minst vil fiskene få det uendelig mye bedre
Marie R
I dyrebutikken sa de at den første muligens døde av nitratforgiftning, og de ville selge meg all slags mulige tester, noe jeg ikke gikk med på.


Det var synd du ikke kjøpte de testene, for det er nok en av de virkelig nyttige tingene dyrebutikkene kan selge en nybegynner. Det var sannsynligvis nitrittforgiftning det var snakk om, som tok livet av fiskene dine.
Hadde du kjøpt de testene, kunne du testet vannet og fått svar på hvordan vannkvaliteten er og om det er levelig for fisk.

Du nevner ingenting om vannbytter eller noe i gullfiskbollen din. Skifter du vann noengang i bollen?
mona o
Du nevner ingenting om vannbytter eller noe i gullfiskbollen din. Skifter du vann noengang i bollen?


Skifter 30-40% to ganger i uken eller oftere. Roter da først rundt i grusen for å få opp mest mulig skit.
Marie R
[QUOTE=mona o]Du nevner ingenting om vannbytter eller noe i gullfiskbollen din. Skifter du vann noengang i bollen?


Skifter 30-40% to ganger i uken eller oftere. Roter da først rundt i grusen for å få opp mest mulig skit.

Nei det ble feil! Beklager! 30-40% en gang eller oftere hver andre uke.
Med hele fire gullfisk, ville jeg ikke anbefalt noe mindre enn 200 liter.
Noen sier minst 100L noen sier minst 200L. Funker det med 100L? 200L er litt for stort for meg og noe jeg mest sannsynlig ikke har råd til heller.. Men vil heller ikke risikere å torturere fiskene mine ved å gi dem for liten plass.
grunnen til at folk sier forskjellig, er vel rett og slett fordi at godt voksne gullfisk bør vel ha godt over 700liter, om du skal ha dem sammen i stim sånn som de egentlig skal være


men så lenge de er små trenger de jo mindre...

men alt er bedre enn en bolle
Jeg har hørt ltit på priser rundt her i området. På en butikk var det en pakke (93L) til 1799 kr, og i en annen butikk hadde de 113L (2050 kr). Jeg synes dette høres litt dyrt ut, men ligger prisene faktisk på dette nivået?
jeg kjøpte mitt 110liter for 1900kr på Buddy, var full pakke med filter, lys og varmekolbe.. nå trur jeg kanskje d filteret kanskje kan være litt lite i forhold til størrelsen, men har foreløpig gått fint her. (dette er et Juwel kar)

jeg har også sett folk her si at de fikk 120liter (ukjent merke) til rundt 1200kr...

om du kjøper brukt, så vil d nok bli merkbart billigere. men pass på så du er sikker på at d er tett om d følger med pumpe og, så må d ha innkjøringsperiode på samme måte som nye pumper, da alle bakteriene i filteret er døde
Du kan jo se om du ikke får tak på noe brukt.
Som jeg sier til alle nybegynnere. Kjøp det største karet du har råd og plass til.
Det vil du aldri angre på. Jo større kar, jo mindre arbeid, og lettere å få en biologisk balanse.
Da er akvarium kjøpt!
Fyren i butikken sa at vi skulle starte akvariet og bare flytte alt fra bollen oppi med en gang, og så fylle med vann til det ble fult, og det ville funke fint. Vi skulle passe på og ikke mate fiskene på to-tre dager. Ingen venting i en måned eller noen ting. Han sa at mange sier man skal vente en måned, men han sa det ikke alltid var nødvendig. Hva sier dere? Vil gjerne ha så mange meninger som mulig.

Du kan hilse han fra meg og si at det er en fordel at man har peiling før man uttaler seg til en nybegynner.

Gjør dette skikkelig, start med å lese akvarieskolen i artikkelsamlingen så forstår du fort at personen i butikken ikke fremstår som en seriøs akvarist.

Forøvrig så handler dette ikke om så mange uttalelser som mulig. Nitrogensyklusen kan man ikke vedta seg ut av. Dette er en natrurlig prosess som man må gå gjennom. De som har flere kar kan "jukse" med å sirkulere(la det stå i inngått kar) filteret i et veletablert kar, men omgå nitrogensyklusen er det ingen som kan.
Marie R
Da er akvarium kjøpt! Fyren i butikken sa at vi skulle starte akvariet og bare flytte alt fra bollen oppi med en gang, og så fylle med vann til det ble fult, og det ville funke fint. Vi skulle passe på og ikke mate fiskene på to-tre dager. Ingen venting i en måned eller noen ting. Han sa at mange sier man skal vente en måned, men han sa det ikke alltid var nødvendig. Hva sier dere? Vil gjerne ha så mange meninger som mulig.


Har ikke de folkene i dyrebutikken(e) lurt deg mange nok ganger allerede? Start opp karet, men ikke slipp fiskene oppi før hele nitrogensyklusen har kommet i gang, altså 4-5 uker.
Alternativt kan du finne en i samme område som driver med akvarier og be pent om du kan være så snill å få guffe fra filteret deres. Da får du en liten bakteriekultur å starte med.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap