Biotop dilemma...

Inaktiv bruker
Sysler med tanken/lysten til å gå løs på en sør-amerikansk biotop i stuekaret. Har allerede noen fisk og planter derifra, men så må jeg avgjøre en liten sak før jeg ev. begynner:

Hvor strengt skal jeg holde meg til biotop ideen? Tenker da på at jeg har masse malaysiske sandsnegler som vedlikeholder sanden for meg. Disse må ut hvis jeg skal være tro mot biotopen - men hva skal jeg da gjøre for å forhindre dannelse av gasslommer osv.?

Hva gjør dere som har sør-amerikanske biotoper ift. sanden deres? Lurer også på hvordan dere løser huler og slikt, for jeg har bambushule og kokosnøtt, og ingen av disse blir vel helt riktig?

Ellers kan jeg nevne at jeg planlegger å ha masse røtter, noe planter og ellers kun biotop riktige fisker. Fisker som ikke passer inn i biotopen skal jeg ha i andre kar eller selge/bytte.

For at det skal kunne kalles biotop, må det inneholde fisk, dyr, planter som kommer fra samme området.

Jeg har rokker, div. chiclider, og maller som roter i sanden. Noe "gassproblem" har aldri eksistert her i huset.
Har biltema og annen fin sand i 90% av karene.

Trenger du huler, bruker du røtter, og/eller stein og bygger huler. Event stabler det i en røys, så det dannes naturlige huler. Det finnes ingen arkitekter i naturen som "lager" huler til fiskene.

Om man "kaster" røttene i karet, så de ligger helt tilfeldig, så er dette mer naturlig enn at noen stabler og plasserer det for at det skal se fint ut. Da er det også mer biotopriktig. De aller fleste biotoper er ikke rene og pene med krystallklart vann...
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap