Trenger litt info om javabregne.

Hei! Jeg har et spørsmål om javabregne.

I denne flotte artikkelen, laget av Mona o, står det "Javabregner er et eksempel på en plante som ikke skal graves ned og plantes i sanden eller grusen, men foretrekker å klore seg fast til porøs stein eller trerøtter. Inntil planten selv har vokst en stund og klort seg fast, trenger den litt hjelp til å settes fast."

Betyr det at planten kan dø hvis den settes i sanden? Eller kan det gå greit?

Jeg har røtter. Men jeg er litt usikker på hvor det er lurt å sette den.
Kanskje dere kunne hjelpe meg litt?

Her ser dere røttene.
For noen lekre røtter!

Jeg ville plassert dem på røttene. Javabregne har såkalt rhizom, som du så vidt kan se på det siste bildet i basen. Du ser en grønn "stengel" som hvert blad kommer ut fra. Denne stengelen kan ikke settes ned i sand eller grus, da råtner den. Om planten vil trives om du holder rgizomen over sanda vet jeg ikke.

Men, med så lekre røtter, ville jeg ikke nølt med å plassere et par javabregner på hver rot. Jeg ville kjøpt dem inn, og holdt dem på rota slik at du kan se hvor de tar seg best ut. Et par slike plassert et stykke fra hverandre på hver rot vil bli lekkert når de har fått vokst seg til. Gjør du slik Mona har beskrevet, kan du vel egentlig knyte de fast hvor som helst på røttene. Å gjøre det slik gjør også at du får litt mer "høydefølelse" (mangel på bedre ord) i karet ditt, siden du får løftet plantene litt opp fra grunnen. En annen måte å gjøre det på, er å ha hauger med sand, men jeg tror at de sklir ut etter hvert, det gjør jo ikke røtter.

Her har du jo en perfekt mulighet til å lage et konkavt oppsett, noe som kan bli skikkelig lekkert om du gjør det gjennomført. Ingen planter i midten, fyll godt opp på hver side.

I mine kar har jeg satt javabregnene i grusen (elvegrus), men da trengtes det en stein på røttene slik at de holdt seg nede. Har også, etterhvert som det kom avleggere, satt de ned i sand (større kornstørrelse enn din). Har ikke opplevd at de har råtnet på grunn av det.
Hadde jeg hatt røtter i de karene der jeg har planten, hadde jeg nok gått for å feste de på røttene.
ElinH
For noen lekre røtter! Jeg ville plassert dem på røttene. Javabregne har såkalt rhizom, som du så vidt kan se på det siste bildet i [URLBLOCK1]. Du ser en grønn "stengel" som hvert blad kommer ut fra. Denne stengelen kan ikke settes ned i sand eller grus, da råtner den. Om planten vil trives om du holder rgizomen over sanda vet jeg ikke.


Alller først: Takk for tanken om røttene.

Men... Oi. Dette hadde jeg ikke regnet med. Du skjønner... Med akkurat denne planten har jeg et lite problem med å fjerne all watten som beskytter røttene. Den sitter SÅ godt fast. Og jeg er ganske redd for å ødelegge eller knekke røttene.

Jeg har en rot i et annet akvarium som har en sprekk som er ca 3 cm. bred. Sprekken er litt dyp også. Kanskje det heller ville passe å sette planten der. Så watten ikke synes...

Uff. Det var dumt med den watten. Planten i seg selv er jo veldig fin.
Da må jeg vel finne noe annet. Jeg er fortsatt ute etter noe som kan stå i bak, midt i mellom røttene. Noe det kan bli litt høyde på.

Kanskje dere kunne hjelpe meg litt?
Dette er hva jeg har planlagt: (vallisneria er der allerede)

- Bakerst, bak begge røttene har jeg plantet 4 - 5 Vallisneria.
- Jeg har planer om å plante en Lotus ved siden av den venstre rota. Mot midten.
- Og HELT inntil bakglasset i midten, mellom begge røttene har jeg planer om å ha noe. Men jeg vet ikke helt hva. Det er HER jeg gjerne ønsker noen tips.

Jeg blir veldig glad for det!

Jeg har ikke kameraet akkurat nå. Men jeg skal snart sette ut et bilde av akvariumet med plantene som er der. Jeg håper på å få til et ordentilg stilig akvarium. Akvariene til dere her på AF er en ordentlig inspirasjon!!
Du kaller det "watt", hehe, men watt har med elektrisitet og lys å gjøre, det

Den steinullen som plantene har vokst i hos plantedyrkerfirmaet, kan være vrien å få bort noen ganger, ja. Det som jeg syns fungererer best, er å ta med planten ut på badet og sette vannkranen på halv styrke, med temperatur "lunkent vann" (noen-og-tjue grader).
Så "grer" og kjemmer jeg ut steinullen med fingrene forsiktig. Det rennende vannet gjør at steinullen liksom "løser seg opp" bedre og renner av.
Etterpå må man rense sluket for steinull siden det blir liggende der og tette til, men det er enkelt.
mona o
Du kaller det "watt", hehe, men watt har med elektrisitet og lys å gjøre, det ;)


Hehe. Ja... Jeg visste ikke helt hva det het. Men mener å ha sett noen skrive "watt" eller "vatt" ett eller annet sted her på AF. Det var steinull du sa. Hm. Men da vet jeg jo det.

mona o
Det som jeg syns fungererer best, er å ta med planten ut på badet og sette vannkranen på halv styrke, med temperatur "lunkent vann" (noen-og-tjue grader). Så "grer" og kjemmer jeg ut steinullen med fingrene forsiktig. Det rennende vannet gjør at steinullen liksom "løser seg opp" bedre og renner av. Etterpå må man rense sluket for steinull siden det blir liggende der og tette til, men det er enkelt.


Det må jeg prøve. Takk for svar!
Mona O har en fin artikkel her om hvordan man kan feste javabregner på røtter.

Jeg har festet javabregnene med gummistikk. Pass på at fiskene ikke kan sette seg fast i strikken, og ta bort stikken etter noen uker, når javabregnen har festet seg til rota.
cara79
Jeg har festet javabregnene med gummistikk. Pass på at fiskene ikke kan sette seg fast i strikken, og ta bort stikken etter noen uker, når javabregnen har festet seg til rota.


Ja. det kan jo være greit det også. Men er det ikke giftige stoffer i gummistrikken?
Takk for tipset ditt Mona! Nå er steinullen så godt som borte.

Og takk for tipset om den gummistrikken, cara79!
Nå er planten festet på en av røttene, og det kan nok hende jeg skaffer flere javabregner når jeg har har fått mere planter i akvariet.


Slik satt planten før jeg satte den på rota. Den sitter på den rota som er nærmest, til høyre.

[External Image]
Slik ser det ut nå.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap