Brunaktig vann?

Inaktiv bruker
Vannet i akvariet mitt har et slags brunaktig skjær i seg. det kommer nesten med engang etter jeg har skiftet vann. røttene jeg har oppi har jeg skrubbet godt i varmt vann før jeg la de oppi. de to minste har ligget oppi siden høsten 2008. og den største siden våren 2009. hva kan gjøre denne fargen på vannet?
Inaktiv bruker
det kan fortsatt være roten. uansett hvor mye man skrubber så kan man være uheldig
Inaktiv bruker
Vil da dette gi seg etter en viss stønn (stund)?
Inaktiv bruker
hmm. spørs hvilken rot sort det er, jeg har red moor, og jeg er ikke plaget med at vannet blir brunt. 'det er noen røtter som tar laaaang tid før de er fri for den "brunefargen"
Inaktiv bruker
slik ser den ut!
Inaktiv bruker
litt dårlig bilde til å si hva den heter, men den ser ganske brun ut enda så jeg tror nok du vil være plaga en stund, det du kan gjøre er å legge den i en stor bøtte med vann (varmt) skifte vanne gjevnlig, å la det stå noen uker, da bør det være mye mindre farge eneste jeg kan komme på for at du skal bli kvitt brunskjære
Inaktiv bruker
men det er vel ikke noe som fiskene plages med, annet at det ikke er estetisk pent?
Inaktiv bruker
er ikke farlig for fiskene, men er bare mindre pent med brunt vann
Hva slags filter har du?

Hvis det er Juwel eller Fluval, kan du sette inn et kullfilter. Det tar vekk fargen.

Husk å ta det ut igjen eller bytte det etter maks 28 dager.
Inaktiv bruker
jeg har en fluval 4 plus, den er vel non år gammal for jeg kjøpte akvariet brukt...
Det finnes kullmatter å få kjøpt til dette filteret som fjerner gulning av vannet.


Inaktiv bruker
kan det hende at de har det inne i en vanlig dyrebutikk, som feks Krizoo på Sem i Vestfold?
Ja, har i hvert fall sett dem på Buddy her på Jessheim. Hvis de ikke har, kan de sikkert bestille.
hvorfor må man bytte/fjerne kullfilter etter max 28 dager?
Inaktiv bruker
fordi kull er biologisk/naturlig og det går i oppløsning og kan skade vannet i steden for og gjøre nytte for seg!
Kull går ikke oppløsning.

Årsaken til at kull bør fjernes etter kort tid, er at kullets absorberende egenskaper opphører etter en stund. Kullet blir "mettet", og hvis det da blir stående i filteret så kan det av og til skje at kullet begynner å lekke ut igjen de tingene det tidligere har absorbert. Kull brukes til fjerning av både giftstoffer, fargestoffer og medisinrester, og man kan jo tenke seg hvilken virkning det har om alt dette begynner å lekke ut igjen i vannet helt plutselig.

Jeg glemte en kullfilterskive i et utvendig filter en gang, og jeg tror jeg aldri har sett maken til ekkelt vann og alge-eksplosjon...! Det sto i filteret et par mnd før jeg kom på det, og det var ikke før jeg begynte å sjekke hva årsaken var til den voldsomme algeinvasjonen og det uklare vannet.
i mitt 70l kar har jeg hatt det samme kullfilteret i 2 år, helt uten skade, men jeg skal fjerne det nå ^^
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap