Gyrodactylus / klisterhale hos guppyyngel

I dag fant jeg en liten Endlers guppy (ca 2 mnd gammel) død i akvariet mitt. Den har vert litt slapp de siste 2 dagene. 3 av mine 6 guppyyngel (14 dager gamle) har sammen klistret hale. Jeg misstenker at jeg har gyrodactylus og tenkte å prøve Prazi Pro-kuren. Vil guppy-yngelen bli helt friske igjen? Har 8 guppyer og 5 mollyer som ser friske og rake ut. Vannverdiene har vert bra hele tiden. Er det noen som har noen gode råd? Tenkte å kjøpe noen flere Molly snart, håper jeg slipper få sykdommen flere ganger i akvariet mitt.
Var innom 2 butikker i dag, men fant ikke Prazi Pro som anbefales her ( http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710 ). Jeg fant produktet Dacty mor fra Aqurium Münster, som inneholder virkestoffet "Praziquantel".

Prazi Pro inneholder: oxybispropanol (as an inert solubilizing agent) and Praziquantel.

Betyr det at oxybispropanol kun er tilsatt ofr å gjøre Praziquantel mer oppløselig i vann? Er det noen som vet om Dacty mor fungerer på samme måte som Prazi Pro?
Har akkurat lest at denne medisinen funger på gyroactylus. Får håpe det ikke er Chilodonella, som også kan gi finneklemming.
Jeg gjennomført Dactymor-kuren, men fiskene har ikke blitt bedre. Produsenten hadde lagt med feil bruksanvisning i pakken, så det tok litt tid før jeg fikk justert til riktig dose. (Utrolig, men sant!)

Tror det kan være chiodonella, så jeg prøver eSHa Exit i kombinasjon med eSHa 2000.
EinarB
Tror det kan være chiodonella, så jeg prøver eSHa Exit i kombinasjon med eSHa 2000.

Fungerte dette? Jeg har en platy med samme symptomer som de du beskriver...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap