Tips til kombinasjon til 120 liter ?

jeg er ikke så veldi god til å velge en fin kombinasjon med fisker, men det jeg tenkte var 10-15 neontetra, 5 kongotetra, 4 sverdrager, 8-10 guppy, 2 kuliål og noen maller.

Inaktiv bruker
hørtes ut som en fin blanding

jeg synes platy er veldig fine fisker, så om det hadde vært en ide ? ; - )
Det blit veldig mye fisk i det øvre vannlag, Kongotetra blir også litt i største laget for en 120l - sats heller på flere neon tetra. Guppyene blir fort flere også.
Ikke ha Platy og Sverdrager i samme kar da disse kan krysse seg.
Takk for svar.

men hvor mye plass trenger kongotetra ?
Står vel 250l i fiskebasen, og det høres omtrent riktig ut, de blir ganske store og trenger mye svømmeplass.
Minst 250 liter i følge Akvaforum og 300 liter i følge en akvariebok jeg har.

Har lyst på dem selv, men har ikke større kar enn deg, så det er uaktuelt.

I 120-literen min svømmer det en cherrybarbe-hann med harem på seks damer. En enslig gullgurami-hann med litt størrelse på, fire SAE og noen guppy-hanner som egentlig ikke skal være der.

SAE skal egentlig ha 160-liter, så det er litt dårlig gjort mot dem. Men de ser ut til å trives og er veldig flinke til å holde algene borte. Men jeg kunne sikkert med fordel hatt et ancistruspar med en egen hule på bunnen i stedet.

Ellers er jeg veldig fornøyd med den kombinasjonen, fordi alle fiskene har overlevd. Det har ikke vært noe sykdom (bank i bordet).

Kan anbefale disse framfor levendefødere, som lett får parasitter og sykdom.

Cherrybarbene skal også være ganske lette mtp oppdrett hvis man setter en hann og en hunn i eget kar og tar dem ut etterpå slik at de ikke spiser egg og yngel.
takk for svar og info !
Levendefødere som Guppy, Sverddrager og Platy osv. er fine nybegynnerfisk, men - blir du hekta på denne hobbyen blir du fort VELDIG lei disse, og de er også utsatt for sykdommer som gurimalle sier, blant annet som følge av innavl - dette gjelder spesielt guppy.

Jeg synes Kongotetra er veldig kjedelige, hannene har litt farger, ellers minner de mest om sild - det finnes mange tetraarter som er mer fargerike. Jeg hadde dom pga av at det er en av de få stimfiskene som går sammen med større ciklider.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap