Min verden under vann

Ja, da var også jeg i gang med en egen personlig tråd. Jeg gravde meg ned i akvariehobbyen for ca. fem år siden (altså i 2005). I 2005 fikk jeg meg et 60 liters akvarium (som jeg den gangen syns var veldig stort). Jeg begynnte da med vanlige arter som gyppy, molly, praktbotia, neontetra osv. Etter en liten stund fikk jeg lekkarse og voknet på natten av at pumpen bråkte veldig. Da var det bare å stå opp å tørke og flytte fisk. Jeg fikk da låne et akvarium av en veninne, men med min uflaks begynnte dette også å lekke.

Jeg jobbet da i dyrebutikk og fikk kjøpt meg en 72 l. Med dette akvariumet gikk det derimot bra en stund, helt til jeg fikk en voldsom fiskedød der de fleste døde (bortsett fra mine kjære store praktbotiar, til min store lettelse).

Etter rundt et år fikk jeg meg et kar på 128 l og gikk til innkjøp av 11 malawiciklider, jeg kjøpte meg kritthvit sand (som etterhvert ble helt mørkegrønn og måtte byttes. Det var da jeg oppdaget biltemasand). Jeg så en gang den ene hongi hunnen min tygge, men lot den bare gå, for jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde da et malawikar og et selskapsakvarium (+ noen små yngelkar), men jeg hadde veldig lyst på et stort et.

For snart ett år siden kjøpte jeg meg et kar på 300 liter. Hit flyttet jeg da malawiciklidene mine som var blitt ganske store nå og de ble glade for stor plass og mange huler. I sommerferien 09 tyggde endelig den samme hongihunnen igjen, men da det nermet seg spytting skulle jeg på ferie og var redd for at det skulle gå galt. Jeg strippet henne og fikk da ut 14 yngel som jeg flyttet til et mindre kar. Nå er det igjen tre små som bor i en 25 l sammen med to ancistrus unger.

Nå har jeg altså en 300 l med malawigruppen min ( hongi, crabro, golden, zebra mm., en 72 l med to andre malawiarter, en 25 l med yngel, en 54 l med et palettciklidepar (ikke fått noe kull enda) og to kar på kanskje 7 l med krystall- og kirsebærreker. Jeg har planer om å tømme 72 literen og kjøpe meg brevis eller prinsessen av burundi, men vi får se.
Jeg har lenge vært så misfornøyd med malawikaret mitt, fordi det har vært svært igjengrodd av alger. Forige helg tok jeg ut allt av akvariet, byttet sand, vasket alle steinene (dette tok tid), og gikk til innkjøp av noen løkplanter. Nå er jeg fornøyd, men vi får se hvor lenge det varer når det er snakk om så hissige alger.

I 72 l har jeg nå bestemt meg for å kjøpe sneglehuslekere (ca. 6 stk.). Jeg gleder meg, for de skal kjøpes i dag. Her var tanken at de skulle gå med noen ancistrus og masse sneglehus, så jeg håper på oppdrett av disse. Jeg ser nå at jeg har litt mangel på steiner og kunne tenkt meg ned til sjøen å plukke, men det er vel helt tilfrosset tenker jeg :S Vi får se hvordan det blir...

Forresten har jeg flyttet småmalawien i 72 literen over til det store akvariet. De ser ut til å storkose seg i et større kar og er fort blitt en del av gjengen. Jeg ser nå hvor mye morsomere det blir å se inn i dette karet, nå som jeg har mere fisk. Jeg tenker derfor å kjøpe mer malawi etterhvert.
Nå har jeg skaffet meg 6 stk Lamprologus ocellatus som jeg har oppi 72 literen. Jeg tror jeg har fått hanner og hunner da noen av de er ganske store og agresive (om jeg ikke har fått begge kjønn, må jeg ha veldig uflaks :S). Jeg har innredet karret med sneglehus og fin sand og det er spennende å se hvordan de flytter og ordner med sneglehusene. De svømmer på sneglehusene med stor fart og vifter sand rundt i hele karet :P Jeg har enda ikke sett noe tegn til lek, men håper det kommer. Om noen har noen erfaring og innspill, er det bare å komme med det.

I 54 literen min har jeg som sagt palettciklider, og jeg har nå flyttet ancistrusene og byttet til finere sand. Jeg har sett at hunnen har oppholdt seg mye i den ene hunen jeg har lagd, og på forige søndag når jeg kom hjem så jeg masse yngel. Det er veldig gøy å se på når jeg bare "har på skumring" og se at foreldrene svømmer rundt å samler ynglen opp, for så å spytte dem inn i hulen . Dette er første gang de har fått yngel og jeg ser at det er noen foreldreegenskaper som mangler enda, men det blir moro å se. Yngelantallet minsker hver dag, da foreldrene ser ut til å ha gått litt lei allerede, så vi får se hvordan det går med ett neste kull.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap