Protein hinne, hvordan bli kvitt den?

Sliter med å bli kvitt protein hinne i karet mitt. Har et 2080 filter som skaper noe bevegelse i overflaten uten at det hjelper. Har i tillegg montert en sirkulasjonspumpe (1000 l/t) i over flaten i motsatt ende av karet uten effekt..
Har også montert en overflateskimmer fra AM, som skulle være fantastisk (yeah right).

Det er ikke pent, og det "skyggelegger" jo plantene mine stakkars.

Gode råd mottas med stor takknemmelighet.
Det mest effektive jeg vet om, er en luftestein/brusestein (koblet til en luftpumpe). I løpet av få minutter er overflatehinnen borte. Selv den mest seiglivede overflatehinne må gi tapt overfor det. Men den kommer tilbake hvis du fjerner luftesteinen.

Det kommer av biologisk nedbrytbart materiale i akvariet. Fôret eller f.eks. mangroverøtter. Det er mye som kan forårsake det. Enkelte hevder kategorisk at "det kommer av overfôring", men det er bare bullshit. Jeg har fått overflatehinne i kar flere ganger bare noen minutter etter at det er satt opp, og lenge før det er noen fisk eller noe fôring i det.
Skal rett inn på en nettbutikk å handle pumpe og bruse stein!
Må brusesteinen ligge rett under der hinnen er, eller vilden ta hinnen uansett?



Tusen takk for raskt og godt svar Mona :0)
Har tenkt på å lage en løsning til dette problemet med filtervatt i en liten boks, en flottør og en liten pumpe men jeg har ikke fått meg til å begynne på det. Har god tro på at det vil bli bra om jeg bare noen gang gjør det.

Men jeg har en manuell løsning som virket bra for meg den ene gangen jeg prøvde. I det ene akvariet mitt ble filmen veldig tykk og da tok jeg en knytteneve stor 'fille' med hvit filtervatt (koster rundt 50-100 kroner for en stor pose som vil vare 'evig') og dro den forsiktig over overflaten. Jeg gjorde dette i noen minutter og jeg syntes dette ga ganske god effekt. Filmen ble kraftig redusert og den kom aldri tilbake til det samme nivået igjen. Jeg mener dette heter å 'skimme' overflaten.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap