Akvariet stod uten lys/varme i 2 1/2 uker

Vi har et 28 liters akvarie det går(/gikk) en ancistrus, fire sebrafisk og to eplesnegler i. Vi har en innvendig pumpe, en plante og en hule. Før ferien var vi lure og skaffet oss en varmekolbe og en automatisk mater, og koblet lyset til en timer. Så vi trodde alt var i orden, og dro hjem på ferie med god samvittighet.

Til vår forskrekkelse oppdaget vi at vi hadde klart å dra grenuttaket som varmekolben, armaturen og pumpa stod i før vi reiste. Så nå har altså akvariet stått uten filtrering, varme og lys i 2 1/2 uker! Temperaturen målte vi til 11 grader før varmekolben startet opp igjen.

På tross av dette ser de fire sebrafiskene fortsatt ut til å ha det relativt godt. De var litt sløve med en gang vi kom hjem, men etter å ha skrudd på lyset kviknet de raskt til. Dessverre tror jeg eplesneglene er døde, og ancistrusen har heller ikke vert ute av hula si, så tror denne også er død.

Nå tenkte vi å sette det som lever over i en bøtte en stund, imens vi tømmer akvariet, får renset opp av all møkka som har samlet seg opp, og fjerner alt som er dødt.

Er det noe mer/annet vi bør gjøre? Og tror dere filteret bør renses? Det har jo ikke vert noe gjennomstrømning på en stund, så bakteriene som var der er sikkert døde.
Ikke start filtret, men ta det ut å vask det grundig. Skift eventuelt filtermasse.

Ikke forandre for mye, med andre ord;
Bytt vann ikke mere enn 30 -50%
La temperaturen stige sakte.
Ta ut hulen og vask den hvis det ligger en død ancistrus inne i den.

Eller ville jeg ikke ha stresset fiskene med for mange forandringer. Sist men ikke minst, husk en forsiktig mating av fiskene da filteret ikke fungerer og ofte vannbytter.
Pumpen/filteret ble dessverre skrudd på med en gang vi kom hjem, men fikk vasket filtermassen grundig i går. Jeg byttet også ca 40% av vannet, og skal fortsette med hyppige vannbytter. Hulen er tatt og og vasket. For "moro" skyld målte jeg også nitritt i vannet før vannbytte, og fikk omtrent fullt utslag (tetra dråpetest).

Hva bør jeg se etter for å se om fiskene har tatt skade av dette? Det eneste jeg kan se er at de var litt bleke i fargen når vi først kom hjem, men dette ble bedre med en gang lyset hadde stått på en stund.

De virker også å være veldig lyssky, ligger bare inn under planten og gjemmer seg når lyset står på. Idet jeg skrudde av lyset i går kveld kom de ut og svømte rundt som vanlig. Så driver med litt "lystilvenning" nå, dvs. føre lampen sakte nærmere vannoverflaten.
Angående nitritt, så bør du bytte vann for å begrense mengden så mye som mulig. Prøv å bytte så mye som mulig med vann som har lik temperatur, Ph og GH som det vannet du har i akvariet fra før. Du bør fortsette å bytte litt vann frem til nitritten er borte. Det kan være lurt å mellomlagre vannet først hvis man skal bytte mye vann.

Når det kommer til skade på fiskene, så er nitritt veldig giftig. Det er etsende, så hvis ikke fisken dør tvert, kan den dø senere av etseskader på gjeller for eksempel.

Var jeg deg hadde jeg avertert på rubrikkannonser om det ikke var noen som kunne avse litt filtergugge til deg.
Da har jeg byttet ca 40% av vannet hver morgen og kveld de to siste dagene, og fiskene ser ut til å være tilbake til normalen. De svømmer rundt som vanlig og ser ut til å være i god form.

Det eneste jeg stusser litt ved er at jeg ikke får noe utslag på hverken nitritt eller ammoniakk av dråpetestene mine. Jeg testet litt etter vannbytte i dagmorges, og rett før bytte nå i kveld, men ikke noe utslag. Burde jeg ikke få noe ammoniakk etter hvert som nitrogensyklusen begynner? Eller vil det at jeg bytter vann ofte motvirke dette? Det er vell litt av poenget slik jeg forstår det, slik at fisken ikke blir skadet.

Håper på at fiskene overlever restartingen av filteret, slik at jeg får satt inn noen flere sebrafisk (satser på å ende opp med 7-8 stk til sammen), en algespiser (mest sannsynligvis en ancistrus sp. oppdrettsvariant) og to eplesnegler. Blir ikke dette passelig med liv i en 29 liter? Tror jeg bytter ut den planten som står i etter hvert også, den er blitt så stygg etter å ha stått uten lys så lenge.
Prøv å teste før vannbytte i stedet. Rett etterpå har du jo nettopp tynna ut ammoniakken.

Angående fiskevalg trenger 7-8 sebrafisk hvertfall 60 liter etter min mening, de krever faktisk en del plass for de er ganske aktive og en ancistrus blir nok alt for stor. Jeg vil heller anbefale deg å ta en titt på for eksempel klovnkillier. Artig fisk med fine farger. Kanskje noen fargerike eplesnegler kunne tatt seg av algespisinga?=)
Testet før vanbytte nå i kveld, og fikk ikke utslag da heller. Men det er jo ikke gått så lang tid siden jeg renset filteret, og med bare fire små sebrafisk som ikke får så mye mat tar det vell litt tid når jeg har så mye vannbytte.

Vi hadde en ancistrus i akvariet før jul, og det gikk greit når den enda var liten. Jeg er klar over at de blir alt for store for et så lite kar, men den lokale dyrebutikken sa de kunne ta tilbake fisken når den ble for stor. Men det er enda lenge til det skal handles mer fisk, og jeg likte veldig godt de to lilla eplesneglene vi hadde, så jeg lurer på om det ikke det blir med noen slike ja.

Jeg satt faktisk akkurat å så på de klovnkilliene, men jeg synes kanskje de er litt vel fargerike. Litt unaturlig for min smak. Men jeg har lyst på en del planter og annen vegetasjon i akvariet, så sånn sett passer de nok godt:

"Fredlig stimfisk som trives best i et godt beplantet akvarium med gjemmesteder dannet av planter og røtter. Dempet belysning f.eks. ved hjelp av flyteplanter."

Finnes det andre fisk som ikke blir så store som passer i et lite akvarie? Alle killifiskene var ganske små så jeg, men hva jeg ender opp med avhenger selvsagt av hva jeg kan få tak her i Oslo. Tror ikke jeg vil dra rundt på så mange butikker for å sjekke hva de har som passer, det blir vel Tam Alna, Dyrego Zoo i Oslo City og muligens Akvariemagasinet.
Kanskje en kampfisk alene kunne gått, selv om det blir litt knapt etter hva jeg har erfart. Ellers finnes det flere små betta-arter som kan passe i et 30liters. De fleste bettaer har fine, litt roligere farger som ikke er like knæsj som klovnene. Hvis du søker på "betta" i fiskebasen, så kan du se om du finner noen du liker som passer i ditt kar.

Det er ikke helt det store utvalget i betta-arter i dyrebutikkene, ihvertfall ikke i Trondheim, men vil tro de fleste dyrebutikker kan bestille hvis det er noe du vil ha.
Jeg er nok dessverre ikke så glad i kampfisk heller. Dette er både fordi disse er avlet opp til å få unaturlig lange og store slør og farger, og fordi så mange kampfisk lider i bittesmå kar på 5-6 liter og blomstervaser rundt om kring. For ikke å bidra til dette problemet prøver jeg å unngå slike fisker. Men en av de andre bettaene kan nok passe fint, jeg får ta en titt på hva som finnes. Takk for tipset!

Jeg tok en måling av ammoniakk og nitritt i dag i 12-tiden før jeg byttet vann, og fikk ikke utslag på noen av de. Så jeg tror jeg skal prøve å vente til i morgen før jeg bytter vann igjen, for å se om jeg får noe utslag da. Dette for å prøve å få litt oversikt over hvordan det går med nitrogensyklusen. Men så vil jeg nok gå tilbake til to vannbytter daglig.
En liten oppdatering rundt akvariet vårt:

Det har nå stått ca tre døgn uten vannbytte. Jeg har målt ammoniakk og nitritt hver dag, men har ikke fått utslag på noen av de. Dette på tross av at filteret stod uten gjennomstrømning i over to uker, og ble vasket grundig (i rent vann) for litt over en uke siden.

Det går jo bare fire sebrafisk på 2 cm i karet, så kan det være at det er så mye bakterier i grusen og rundt om kring at de klarer å ta seg av avfallet fra fiskene? Jeg hadde noe Tetra Safestart i vannet når jeg startet det opp igjen, det kan jo være at dette hjelper litt på også.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap