En av mine 9 sebrafisker er pjusk. I november en gang hadde den problemer med å holde seg på rett kjøl, den bikket langsomt mot siden om den ikke svømte, ikke mer enn 10 grader eller litt mindre, og steg mot overflaten. Jeg leste bekymret om sykdommer i artikkelsamlingen og søkte rundt på forumet her, og nærmeste jeg kom var problemer med svømmeblæren og at det ikke var mye å gjøre med det annet enn å se om det ble bedre på noen dager. Og joda, to dager senere var fisken helt fin.
Men når er den slik rar igjen, bikker langsomt sideveis med en gang den slutter å svømme, og stiger. Den bikker adskillig mye mer enn sist, 45 grader eller så, slik at den virkelig ser skakk ut. Tynn har den også blitt.
Den begynte så vidt å ha litt problemer i går morgest, men nå har det blitt værre. Siste vansnkifte var noen dager før dette. Vannverdiene er stabile som de pleier, pH 7, GH 6, ingen nitritt. temperaturen er litt på grensen for hva som er optimalt for sebrafisker: 25 grader.
Jeg heller mest mot å avlive den, så sant ingen har en mirakelkur som fungerer temmelig kjapp, det er så synd å se den plages som den gjør nå. Men det store spørsmålet, hva er dette, og er det noe som kan ha smittet de andre fiskene?