Sammensetning av fisk i ca 60l (side 2)

Wow, takk for et utrolig godt innlegg! Nå ble jeg kjempegira på A. borellii! Får se an litt på akvariet nå, kanskje jeg slenger på et par liter. Borellii fikk mange plusspoeng nå, virker som en utrolig interessant fisk. Kanskje Asia-karet heller blir nedprioritert i første omgang, hehe.

Har planer om et godt beplantet akvarium, tenkte også på en god del mose. Vil lys eller mørk sand være best? Hvis jeg har et par A. borellii og 5-7 Copella nattereri, hvor mange Otto burde jeg ha da?


Stine Sofie
Stine Sofie Finholt
..... Får se an litt på akvariet nå, kanskje jeg slenger på et par liter....

Kjempebra! Apistogramma borellii (og også eventuelt Copella'ene) vil sette stor pris på å ha et minst 60 cm langt akvarium. Høyden trenger ikke være mer enn 25-30 cm.

Her er en Apistogramma borellii fra en populasjon i Bolivia:

[External Image]

Som et alternativ til Copella'ene, som kan være noe vanskelig å få tak i;
Den som antakelig er lettest å få tak i, som er enklest å holde, og også er den billigste, er jo Nannostomus beckfordi:

[External Image]

Denne kan ta noen få yngel, men får du over 100 yngel er ikke et frafall på noen få noen katastrofe.

Stine Sofie Finholt
....Vil lys eller mørk sand være best?

I naturen er sanden som regel lysebrun eller enda lysere, men du bør uansett dekke deler av den med f.eks. visne eike- eller bøkeblader.

[External Image]

Og ikke slamsug opp alt slammet på bunnen; det er mer naturlig at det finnes der enn ikke.
Kommer det yngel, vil du kunne se en av foreldrene lede yngelen rundt i karet til de steder det ligger slam på bunnen, for deretter å virvle dette opp med finnene sine slik at de nyfødte kan finne spiselige mikroorganismer der. Dette er en av grunnene til at Apistogramma-yngel som går sammen med mor/foreldre ofte vokser betydelig fortere enn om de vokser opp uten denne omsorgen. Din påtenkte (java-)mose er også et sted det er populært å lete etter mikroorganismer i....

Stine Sofie Finholt
..... Hvis jeg har et par A. borellii og 5-7 Copella nattereri, hvor mange Otto burde jeg ha da?

Otocinclus kan være litt vanskelig å få til å trives når de er "nye". Mange opplever at noen faller fra de første ukene, og særlig i et nyoppsatt akvarium. Disse bør du, etter min mening, derfor uansett vente med å skaffe til akvariet har vært i gang i noen måneder, og alle vannverdier er stabile.

Antallet avhenger jo også av om det faktisk kommer noe alger som de kan spise av.

Et spennende alternativ til "vanlig" Otocinclus er noen spennende like små Nannoptopoma, de trenger ikke være i stim, så du kan f.eks. ha bare 2-3 stykker.
Her koser den ubeskrevne Nannoptopoma sp. "Striped" eller Nannoptopoma sp. "Peru" som den også kalles, seg med å gnage på et eiekeblad:

[External Image]


Jeg kan ikke si hvor glad jeg er for innleggene dine Tom C, her er det mange gode forslag!

Hvor lett eller vanskelig er det å få tak i Nannostomus marginatus, Copella nattereri eller Nannostomus beckfordi i Oslo/Akershus-området? Fant kun to Nannoptopoma i fiskebasen, uten noe informasjon om dem. Er det vanskelig å få tak i disse?

Tenker litt på å kjøpe et
Basic 63L-akvarium, helglass med heldekkende lysarmatur samt Tetratec EX 600 utvendig filter fra Aquamanias. Håper også på å få tak i Biltema-sand, har sett at folk har hatt litt problemer med å finne det for tiden.

Ang. visne blader, så har jeg alltid vært litt skeptisk til dette. Når burde man plukke bladene, og hva må man gjøre med dem før man legger dem i akvariet?

Hva foretrekker A. borellii å spise? Har Googlet litt, på første treff fant jeg ut at flakfôr er en dårlig diett. Hva er det beste å fôre dem med?
Stine Sofie Finholt
......Hvor lett eller vanskelig er det å få tak i .........

Jeg har nok dessverre ikke løpende oversikt over lagerlistene til alle butikker i østlandsområdet...

Stine Sofie Finholt
......Tenker litt på å kjøpe et [URLBLOCK1]-akvarium, helglass med heldekkende lysarmatur samt Tetratec EX 600 utvendig filter fra Aquamanias. Håper også på å få tak i Biltema-sand, har sett at folk har hatt litt problemer med å finne det for tiden.

Vil du glede A. borellii'ene, skaffer du et akvarium som har størst mulig bunnflate; som sagt; høyden er ikke vesentlig. Disse fiskene lever og fanges for det meste på meget grunt vann.
Høres veldig bra ut med dette utvendig filteret (bare pass på at ikke vannbevegelsene blir for sterke). Og Biltema-sand er flott.....

Stine Sofie Finholt
....Ang. visne blader, så har jeg alltid vært litt skeptisk til dette. Når burde man plukke bladene, og hva må man gjøre med dem før man legger dem i akvariet?

Ingen grunn tilå dyrke denne skepsisen; blader er flott for dvergcichlider.....

I tillegg til at løvet har en pH-senkende effekt, og reduserer forekomsten av bakterier:
- fiskene liker å rote i det
- de gjemmer seg under det
- de leter etter og finner mat blant løvet
- de legger egg i løvet
- de skjuler yngelen sin i løvet
- det er veldig naturlig for dem i forhold til de omgivelsene de er tilpasset til å leve i.

Her er et bilde tatt i Amazonas-området. En Apistogramma sp. "Schwarzbrust"-hunn synes på bildet. Da min skygge falt over bunnen, forsvant hun straks i skjul blant løvet:

[External Image]


Det gjaldt å "fange" mye løv i hoven: fiskene gjemte seg så godt i løvet at de satt som klistret til det:

[External Image]


Her har en Apistogramma-hunn lagt egg under løvet:

[External Image]


Her har en sjakkbrettcichlide-variant; Dicrossus sp. "Tapajos", lagt egg oppå løvet.
Veldig kjekt, for da jeg ble for nærgående med kameraet, dro hun hele løvet, med eggene på, lenger bak i karet og i skjul:

[External Image]


Her er en hunn av Apistogramma cf. agassizii "Ampiyacu" med yngel: alltid i nærheten av løv for å finne mat og skjul:

[External Image]


Her står en Apistogramma panduro-hunn vakt over løvet der yngelen ligger skjul:

[External Image]


Her er en Lakrisgurami-yngel (Parosphromenus anjunganensis) på jakt etter mikroorganismer å spise i løvet:

[External Image]


Nanoptopomaene simpelthen elsker å gnage på løvet:

[External Image]


Her er ei Apistogramma nijsseni-hunn på jakt etter mikrorganismer å spise blant løvet:

[External Image]


og en Apistogramma sp. "Pebas" ute i samme ærend:

[External Image]


Og her er en biotop i Rio Nanay der det var Apistogramma bitaeniata, -agassizii og - eremnopyge, Biotodoma, Heros, Piraja, Killi, Scalarer og mange fler, i tillegg til masse tetra-arter:

[External Image]

og her fra Rio Itaya:

[External Image]


Dette viser vel hvor naturlig det er med løv på bunnen der veldig mange av fiskene vi holder kommer fra.
Løvet skaper forhold som fiskene er tilpasset til å leve i, i naturen.
Og da kan vi også glede oss over å se veldig mye naturlig atferd hos fiskene, til tross for at de lever i fangenskap.

Løvet skal plukkes etter at treet har forberedt seg til vinteren ved å trekke klorofyllet ut av bladene, og de ser visne(brune) ut. Vanligvis finner man disse på bakken når de faller ned fra trærne om høsten. Det finnes to typer eik; Vintereika beholder de visne bladene på kvistene gjennom vinteren (om ikke de blåser av); da kan man plukke de rett fra treet (det gjør jeg i hagen vår).
Jeg gjør ingen ting med dem før jeg hiver de i karene, mens andre liker å vaske dem litt først. Fiskene setter imidlertid stor pris på å gjennomsøke rusk og rask som følger med bladene, etter spiselige partikler.
Mange legger bladene litt i vann først, slik at de synker straks man legger dem i karet. Hvis ikke kan det ta et par dager før de synker.

......Hva foretrekker A. borellii å spise? Har Googlet litt, på første treff fant jeg ut at flakfôr er en dårlig diett. Hva er det beste å fôre dem med?

Flakfôr er sjelden populært, men de kan godt få litt av og til. Mer eller mindre knuste Tetra discusbits er populært og næringsrikt. Ellers går det mest i nyklekket artemia, samt frossenfôr som artemia (voksne), hvite og sorte mygglarver, dafnier og cyclops.
Dette er fisker som ikke er vant til å finne mat i store mengder, så gi dem mye mindre mat enn du kanskje har lyst til, ellers blir de fort fete, dvaske og syke!
Jeg kan ikke noe for det, men jeg blir like imponert hver gang jeg får et svar av deg, Tom C. Snakk om å ha peiling! Gleder meg som en liten unge hver gang jeg ser du har lagt inn et nytt innlegg.

Akvariet jeg tenker å kjøpe har målene 60x30x35. Tenkte litt på å kanskje ta 75litern i stede, målene på dette er 65x33x35. Noen ekstra liter og et par cm mer i bunnareal, men er jo ikke store forskjellen. Får tenke litt på det. Hvem vet, hvis litersyken klarer å bite denne gangen får jeg vel ommøblere stua og tømme kontoen for penger, og kjøpe noe større. Det største problemet mitt er å få vann til akvariet, da jeg kun har en knøttliten vask i samme etasje...

Er utrolig gøy å kunne se bilder fra artenes biotop, ekstra moro med bilder du har tatt selv så du kan fortelle av egen erfaring. Blir helt klart blader i karet mitt! Men nå er vi jo ikke akkurat i den store "bladsesongen". Bladene er vel heller råtne når metern med snø i hagen har smeltet. Men blir helt klart plukking til høsten, ser jo helt klart at dette lønner seg, og er i tillegg utrolig vakkert.

Blir da i alle fall innkjøp av Tetra discusbits, frostne mygglarver og artemia, når den tid kommer. Burde jeg variere så mye som mulig, eller er det greit å gi discusbits en periode, så mygglarver en periode, osv.?

Stor fare for at jeg kommer til å kontakte deg Tom, når akvariet er oppe og går, dersom jeg har noen spørsmål
ElinH
Du skal ha en god størrelse på karet om du skal ha apistogramma og cory i samme kar. Jeg har prøvd i en 110-liter, og det gikk ikke. Coryene får julig av apistoene. Det kan gå så langt at apistoene hakker ut øynene på coryene. Synd at de ikke går så greit sammen, for jeg liker begge deler. Men jeg har måttet velge, og hos meg vant coryene :)


Jeg har jo et 110l kar med 2 stk ancistrus, 15 rasbora og 10 cory`r. Jeg vurderer å skaffe meg 2 små Apistogramma borellii, Gul dvergciklide
Mitt spm da, Blir cory`ne plaget, selv om Apistogramma borellii
,Gul dvergciklide blir ikke mer enn 2-3stk? Står på fiskebasen at denne er "Veldig fredelig ciklide" og kun "Revirhevdende i lekstiden"
Unnskyld at jeg spør, men leste du ikke det innlegget du siterte der da?
Det står jo svar på nettopp det der!

Av og til så lurer jeg litt på hva folk egentlig tenker med...
Hey mona, Må si en ting! Ingen er mer feilfri enn deg på forumet. Du vet alt, kan alt og er perfekt. Utrolig flink til å henvise andre!

Det sto ikke noe om hvor mange Apistogramma borellii hun hadde. Jeg antar at coryene blir mer banket, jo trangere det blir. Altså, jo flere Apistogramma borellii mer bank blir gitt.
Har det ikke noe å si om hvor mange Apistogramma borellii man har i karet da?
Apistogramma borellii vs bolivianske sommerfuglciklider?
Det er en utbredt tendens her på forumet at folk ikke liker å bli bedt om å lese skikkelig det som står her. De fleste ser ut til å håpe at svarene har forandret seg til å passe akkurat deres situasjon. Det har de sjelden....


Jeg syns det var på sin plass å spørre deg om du hadde lest det du siterer, for det kan vel ikke stå mere rett ut en det det gjorde der, syns nå jeg da. Samme type fisk og samme størrelse på akvariet. Hva mer forlanger du?

Apistogramma holder man ikke i flokk, og de banker ikke opp i flokk heller.

Det spiller ingen rolle hvor mange man har. Det er èn Apistogramma som går løs på Coryene alene. ET PAR Apistogramma er nok, for da kommer de i leksmodus. Hvis disse to bestemmer seg for å yngle, og det gjør de nesten alltid, så risikerer Corydorasene både liv og lemmer. Det er kjent at Apistogramma hakker ut øynene på Corydoras, rett og slett fordi Corydoras ikke forstår begrepet "territorium". De to fiskeslektene snakker ikke hverandres språk i det hele tatt, og Coryene forstår ikke hvorfor Apistogrammaene går løs på dem.

Utenom lekstiden pleier de fleste Apistogramma (ikke alle..) å oppføre seg mer harmonisk, men siden de leker jevnt og trutt så er det altså en konstant risiko å ha dem sammen med fisk som nettopp Corydoras.

John Christoffer Mæland
Hey mona, Må si en ting! Ingen er mer feilfri enn deg på forumet. Du vet alt, kan alt og er perfekt. Utrolig flink til å henvise andre! Det sto ikke noe om hvor mange Apistogramma borellii hun hadde. Jeg antar at coryene blir mer banket, jo trangere det blir. Altså, jo flere Apistogramma borellii mer bank blir gitt. Har det ikke noe å si om hvor mange Apistogramma borellii man har i karet da? Apistogramma borellii vs bolivianske sommerfuglciklider?


Les innlegg nr.11 her. Anbefaler deg å søke opp på nettet og lete etter hva andre folk har skrevet om fiskene du vurderer å anskaffe deg. Hvis du leser i profilen til borellii står det tydelig at en hann bør ha 2-3 hunner. I en 60-liter blir dette fort trangt med tanke på at de kan bli så store som 8 cm og i tillegg blir territorielle under leksperioden. De andre fiskene i karet kommer til å bli stresset av dems adferd, og apistoene kommer til å bli stresset av de andre fiskene i karet fordi de ikke holder seg unna deres områder. Skal du absolutt ha apistogramma eller andre dvergcicklider bør du avskaffe deg med coryene og rasboraene. Sistnevnte blir garantert levende fòr for cicklidene.
Tenkte bare å slenge inn en liten oppdatering på hvordan planleggingen går.

I dag har jeg vært på Ikea der jeg kjøpte et møbel akvariet skal stå på, samt et par sekker Biltema-sand. Når de først hadde var det like greit å kjøpe to I morgen går turen til Kløfta for å hente akvarier, filtre og div. utstyr fra Aquamanias. Ordren endte opp på noen kroner mer enn planlagt, men fankern heller, får da gjøre det ordentlig denne gangen. 4L tørkede eikeblader kommer antakeligvis i posten til uka, jeg må bare sumle meg til å få betalt for disse. Så da blir det 4-5 uker med innkjøring av akvariene (19L rekekar og 63L Sør-Amerika-kar). Kommer nok til å bli litt utålmodig, men får jo god tid til å innrede og få det akkurat slik jeg vil ha det.

Har bestilt Vallisneria Spiralis x5 og Echinodorus Bleheri x5 fra Aquamanias som jeg skal ha under innkjøringen. Om jeg beholder disse plantene videre eller ikke får jeg se an. Planen er da et par Apistogramma borellii i 63litern. Sliter veldig med å bestemme meg for hva min lille stim skal bestå av, håper jeg får muligheten til å følge Tom C sine forslag og skaffe Nannostomus eques, marginatus, beckfordi eller Copella nattereri. Hadde vært gøy å få tak i noen Nannoptopama som algeeter, men ender nok opp med en liten gjeng Otocinclus.

Gleder meg ekstremt til å bli en akvarist igjen
Spennende oppsett
Hei,

Tom C tipset meg akkurat om denne tråden da jeg også har blitt veldig nysgjerrige på apistogramma og det eneste ledige karet er på 63 liter.

Nå er jeg spent på hvordan det har gått med planene dine? Er karet innkjørt og har du skaffet borelli? Fungerer det isåfall greit?

hilsen linda
Ble litt overrasket over å se denne tråden poppe opp under siste innlegg, hehe. Akvariet er innkjørt og klart for fisk, skal hente paret med A. Borellii på søndag og gleder meg som en unge. Prøver å få tak i en liten stim Nannostomus Mortenthaleri, Korallrød Smykketetra, dersom jeg ikke får tak i disse blir det Nannostomus Marginatus, Smykketetra. Jobber også hardt for å få tak i noen Nannoptopoma (brukte lang tid på å lære å stave det riktig, hehe), forelsket meg helt i disse takket være Tom C.

Har brukt denne tråden mye når jeg har satt opp og forberedet akvariet, ekstremt mye god info takket være Tom C. Lager meg nok en egen akvarietråd når det blir litt liv i akvariene her. Kan også legge ut et bilde av hvordan akvariet ser ut nå når jeg er på pc'n min, den siste mnd har jeg postet alt av tråder og innlegg via iPhone da jeg ikke har noen pc bortsett fra en stasjonær som sjeldent er på, men jeg kan gjøre et unntak, hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© AZI
Reklame for plussmedlemskap