Lysstoffrør!

Inaktiv bruker
Vil 2 stk Aqua-Glo 30 w 16000 kelvin gi noe misfarge på akvarie vannet? i et 225 liters.?
Personlig synes jeg AquaGlo gir et grellt og unaturlig lys som kun alger liker
Vil man ha et høykelvin rør til ferskvann så er PowerGlo et mye bedre valg i mine øyne.
Inaktiv bruker
Lumen?
Hva er anbefalt lumen i akvariet da?
Det aner jeg ikke - sikkert andre som kan svare på, men hva slags lys avhenger jo også av hva du har i karet ditt, f.eks er det mye planter lan det hende du bør vurdere ett planterør, en del fisker trives også dårlig med for mye/skarpt lys, f.eks en del ciklider.

Generelt er dagslysrør en god allround løsning og da er LifeGlo2 i særklasse best med Philips/Osram 965 som en god nr. 2, kombiner et av disse med et PowerGlo bakerst hvis man vil ha litt rødlig skjær.
Inaktiv bruker
Nå så har jeg Aqua-glo bakerst og sun-glo forrest.
Hovedsaken er om du liker lyset selv - fisken har en tendens til å bry seg mindre
Inaktiv bruker
er plantene jeg tenker litt mere på er glad i god plantevekst=)
Da er jeg heller usikker på AquaGlo gitt.... Et spesielt planterør som f.eks FloraGlo bakerst er jo best da, men det vil gi mye rødskjær, jeg ville uansett byttet aquaglo røret da jeg og mange andre synes det gir et lys som passer best på et raveparty, har hatt god plantevekst med både LifeGlo2, Philips 965 og PowerGlo.
Men det kan jo hende plantene dine liker AquaGlo - jeg klarte ikke å ha det i lenge nok....
Men smaken er jo som baken.

fluefiskern
Vil 2 stk Aqua-Glo 30 w 16000 kelvin gi noe misfarge på akvarie vannet? i et 225 liters.?


Skjønner virkelig ikke hvorfor du er ute etter lysrør med så høye kelvintall.

Kelvin sier kun noe om fargetempraturen på lyset som det avgir, til høyere Kelvin til kaldere lys. Og sier ingenting om verken lumen, lux eller hvilket fargespekter lyskilden avgir. Den sier heller ingenting om det er bra eller dårlig lys for planter heller.

En lyskilde med 4500K kan gi dobbelt så mye lys som en lyskilde på 10-16 000K, selv om det for øynene dine virker som om det er omvendt.

Det som er av interesse når man skal ha plantelys, så er det fargespekteret lyskilden kan levere bølgelengdene mellom 400-700nm og antall lumen som er viktig. Lyset i bølgelengdene mellom 400-700nm, er det lyset som plantene kan gjøre seg bruk av (du har sikkert sett grafene som er oppgitt på somme rør.). Grønnfargen på plantene kommer av at plantene ikke gjør seg bruk av den bølgelengden i lyset, så det reflekteres. Slik at øynene våre oppfatter den som grønn. Og lumen er mengden lys kilden leverer.

Hvis jeg ikke husker feil, så var det du som hadde resun lysrør. I såfall må du ikke bruke det til sammenligning mot andre lysrør. For de rørene er et skrekkeksempel på hvordan lyset ikke skal være. Jeg har prøvd flere forskjellige fabrikat og typer rør i kombinasjon. Og alle har det til felles, at de er minst 1000 ganger så behagelig lys av samtlige i forhold til Resun (da så vannet f#%n meg giftig ut!)

Så det er igrunnen bare å finne et rør som tilfredstiller kravet du har for bruk for. Hvis du vil ha et varmt og behagelig lys bør du velge et rør mellom 6 500-8 500K, noe som er nokså vanlig på planterør. Men sammen med et dagslysrør, vil de tilsammen gi en høyere Kelvin.

Inaktiv bruker
hva er resun for noe?

fluefiskern
hva er resun for noe?


Er et Kinesisk merke (selges på tropehagen i hvertfall.). Deres lysrør må du bare holde deg langt unna. Vannet ble seende ut som en selvlysende giftig/radioaktiv veske, fysj'om for et lys. Hvordan produktene er forøvrig, kan jeg ikke uttale meg om.

Inaktiv bruker
har bare hage/hagen lysstoffrør jeg.
Må bare legge til min egen kortvarige erfaring med Resun; kjøpte et Resun SM-800 115L akvarium på tropehagen for ei uke siden. Virker tett og fint det, men lysrørene som fulgte med (Resun 20W 10000K) gir et forferdelig lys. Litt sånn tannlegestol-aktig.
Bytta ut det ene med et standard 4500K dagslysrør (Osram 940, Ra>80) og har store planer om å bytte det andre også, men da med noe med litt mer plantevennlig (Ra>90) enn et standard lysstoffrør fra clas ohlson.

Tar gjerne mot tips på plantevennlig lys som gir et litt mer gul-aktig lys enn til og med standard dagslys rør som ikke koster en arm, skjorta og den førstefødte...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap