Hvilken pumpe?

Jeg har ett rektangelformet akvarie på 160 L. helt uten utstyr. jeg skal bestille varmekolbe og ei pompe. men hvilken pompe? jeg ser helst for meg kun ei pompe, helst ei innvendig. Og vill ikke bruke alt for mye penger på det. Noen som vet om ei? isåfall , kan dere si hvor mye styrke jeg trenger på den , og hva den heter.
Eheim biopower 200
Eheim Biopower 200 er bra saker - under 500kr hos Webzoo. Mye kvalitet for pengene her..

Eheim Jäger 125 W varmekolbe får du også hos Webzoo til under 200-lappen....
Filteret er det viktigste i akvariet ditt, og dermed lurt å legge litt penger i. Om du kun skal ha lett belastning i karet (lite fisk og hyppige vannbytter) kan en modifisert Fluval 4+ holde. Jeg ville heller gått for et utvendig filter.
Til 160 liter hadde jeg ikke engang vurdert et innvendig filter. Hva som avgjør om et filter er stort nok, er hvor mye plass det har til filtermateriale, ettersom mer filtermateriale betyr mer plass til de gode bakteriene.

Og de fleste innvendige filter har begrenset plass til filtermateriale. Kjøper du for lite filter, kan det resultere i at du ikke får utnyttet størrelsen på karet, siden filteret kanskje ikke vil klare å håndtere belastningen. Du vil måtte ha færre fisk enn hvis du skaffet deg et større filter.

Filteret er jo liksom akvariets hjerte, og dette er derfor ikke stedet å spare penger. I tillegg har alle produsenter en egen evne til å overdrive kapasiteten på sine filtre. En god tommelfingerregel er å halvere det produsentene oppgir som maks størrelse på karet. Du bør derfor se etter et filter som passer akvarier på 300 liter.

En annen grunn, er at liter/time er oppgitt uten filtermateriale. Det vil si at innen du har fått fylt filteret med medium, og filteret har blitt godt innkjørt med "gugge", kan du nesten halvere liter/time.

Rimelige, utvendige filtre kan du f.eks se på her

En annen fordel med utvendige filtre, er at de tar opp minimalt med plass i akvariet, og det er langt enklere å skjule to rør, enn en diger boks
jamlar
Eheim Biopower 200 er bra saker - under 500kr hos [URLBLOCK1]. Mye kvalitet for pengene her.. Eheim Jäger 125 W varmekolbe får du også hos [URLBLOCK2] til under 200-lappen....




Eheim biopower, er det ei pra pumpe? er den innvendig? passer den til mitt 160 L akvarie?
Forstår meg ikke på utvendige pomper
jeg forstår meg egentlig ikke på utvendige pomper . må vell sikkert ha ei utvendig. hva mener du med liter /time. hvordan fungerer de? er helt ny, det er derfor jeg spurte etter ei innvendig :p Men er det noen som veit om ei bra utvendig pumpe da, og kan sende meg en link? og det hadde vært flott om noen hadde forklart meg hvordan det fungerer :p
Det er et innvendig filter, ja. Synes denne blir alt for liten til en 160-liter.

EDIT:
Jeg syntes utvendige filtre virket skumle når jeg var ny også - helt til jeg fikk en i hus og så den med egne øyne

Et utvendig filter fungerer på samme måten som et innvendig. Det er en "bøtte" som står utenfor akvariet. I denne bøtta er alle filtersvampene. Så går det to slanger fra bøtta og opp i akvariet. Den ene slangen suger vannet fra akvariet, ned i bøtta og ut igjen i akvariet via det andre røret.

Så vannet sirkulerer fra akvariet - ned i bøtta - gjennom alle filtersvampene - tilbake i karet.

Veldig enkelt system, ikke det spor vanskligere enn et innvendig. Heller motsatt, da det ser penere ut i karet, og det er enklere å rengjøre.

Ang. rengjøring... utvendige filtre trenger du kanskje å rense en gang i året. Da kan du enkelt kneppe av slangene som går fra karet (de har stoppkraver, så ikke vann renner ut), og bære med deg hele filtret inn på badet. Minimalt med søl, og de går i månedsvis uten å måtte røres. Vel verdt hver eneste krone
Eheim Biopower 200 er for liten for en 160l - velg heller 240 utgaven hvis du skal ha internt filter, men utvendig er nok klart å foretrekke.
ElinH
Det er et innvendig filter, ja. Synes denne blir alt for liten til en 160-liter. [B]EDIT: [/B] Jeg syntes utvendige filtre virket skumle når jeg var ny også - helt til jeg fikk en i hus og så den med egne øyne :) Et utvendig filter fungerer på samme måten som et innvendig. Det er en "bøtte" som står utenfor akvariet. I denne bøtta er alle filtersvampene. Så går det to slanger fra bøtta og opp i akvariet. Den ene slangen suger vannet fra akvariet, ned i bøtta og ut igjen i akvariet via det andre røret. Så vannet sirkulerer fra akvariet - ned i bøtta - gjennom alle filtersvampene - tilbake i karet. Veldig enkelt system, ikke det spor vanskligere enn et innvendig. Heller motsatt, da det ser penere ut i karet, og det er enklere å rengjøre. Ang. rengjøring... utvendige filtre trenger du kanskje å rense en gang i året. Da kan du enkelt kneppe av slangene som går fra karet (de har stoppkraver, så ikke vann renner ut), og bære med deg hele filtret inn på badet. Minimalt med søl, og de går i månedsvis uten å måtte røres. Vel verdt hver eneste krone :)


tusen takk , tror jeg skjønner mye mer nå har du ei pompe å anbefale ? (på ei nettside, så jeg kan bestille)
Jeg hadde nok valgt denne i ditt tilfelle.
Ulvster
Jeg hadde nok valgt [URLBLOCK1]i ditt tilfelle.


hmm , kansje litt for dyr. vet jo at det er en viktig investering, men er det ingen andre alternativer som jeg kan se på? :/
Lite spørsmål ang utvendig filter. Hvordan festes disse oppi akvariet? Finnes det utvendige filtre som passer til et 60L akvarium, og vil dette lønne seg framfor innvendig?
Jeg mente selvfølgelig "stoppkraner"... ikke stpookraver hehe.

Ulvster sitt forslag til utvendig filter ser bra ut. Eheim koster kanskje et par kroner mer enn noen andre filter, men det er til gjengjeld kvalitet tvers igjennom - går og går og går i årevis
Stine: Til et 60-liters går det med innvendig også, men utvendig er helt klart å foretrekke. Jeg ville ikke nølt med å bruke tetratec ex 600 i et 60-liters kar.

De utvendige filtrene har, som nevnt, bare to rør som går ned i karet. Resten av filteret står utenfor karet. Disse rørene festes på bakveggen med sugekopper. Sugekoppene følger med settet når du kjøper

De som er uvante med utvendige filtre kan kanskje ha nytte av denne videoen på you tube :) (ikke heng dere opp i merket, opplegget og prinsippet er likt for alle typer utvendig filter, uavhengig av produsent og størrelse)


Sunniva: Sjekk linken jeg ga deg i første posten min. Tetratec sine filtre er noe rimeligere enn eheim sine. Men utvendige koster litt mer enn innvendige, de har større kapasitet og er generelt bedre på alle måter, og koster derfor noen kroner mer.
..
jeg trenger ei utvendig pumpe som jeg håper skal virke i ett til to år. Trenger litt flere alternativer å velge imellom, litt rimeligere også :p
Du kan velge denne, den går greit i en 160l med normal belastning. Jeg vil påstå du ikke får noe som særlig billigere som er egnet til ditt kar - disse filtrene er komplett med filtermedia, man må ofte kjøpe det i tillegg.
Tetratec har endel i ca samme prisklasse, men de har dårligere filtermedia og ikke minst rykte....
Ok tusen takk for all hjelp Men, så jeg skal kjøpe pumpe som er for 300 L ?
Jepp, en god regel er å kjøpe filter med ca dobbelt kapasitet (i følge produsenten), man kan nesten ikke få for god filtrering
Produsentene overdriver altid kapasiteten.
Filter
Må jeg kjøpe ett filter , hvis jeg foreksempel kjøper den siste du nevnte som var egnet til mitt akvarie? og hvor ofte må man bytte filter?
Du behøver sannsynligvis aldri å bytte noe av filterinnmaten, du må bare rense filteret når det begynner å gå tett - det kan gå veldig lenge med et utvendig filter.
Alt er med den/de jeg linket til - behøver ikke å kjøpe noe i tillegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Henning Evensen
Reklame for plussmedlemskap