Lys på under innkjøring av akvarie?

Satt å leste de siste nybegynner-trådene, og kom til å tenke på en ting.. Under innkjøring av akvarium, etter at man har satt inn planter, vil man da kunne få økt plantevekst ved å ha lyset på hele tiden, evt. mer enn man vanligvis har med fisk? Har ikke stor kunnskap om hvordan akvarieplanter fungerer, og om disse trenger mørke også. Tenkte at dette da kanskje kan være en enkel måte å få et godt beplantet akvarie under innkjøringen, før man putter oppi fisk og må ha begrenset antall timer lys?

Eller er jeg helt på bærtur nå? Hehe.


Stine Sofie
Planter kan bare nyttiggjøre seg lys en 10-12 timer per dag, har du på lyset lenger enn det kommer det bare algene til gode.
Ha på lyset 10-12 timer, så vil plantene trives og gro hvis de får næring og rett lys. (Enkelte planter er vanskeligere å få til enn andre om de ikke har spesielt plantelys, men de fleste vanlige plantene greier seg med lysrørene som ofte følger med akvariet selv om det ikke er optimalt) Anbefaler deg å kjøpe en timer til lyset, så slipper du å huske på å skru av og på selv
Ikke finn på å ha døgnet-rundt lys Da vil akvariet ditt være helt gjengrodd av alger før lang tid er gått

Som i innlegget ovenfor er grønne vekster tilpasset dagslys og nattemørke fra naturens side. 10-12 timer er ideelt.
Ok, ville bare vite om det var en mulighet, men da slår jeg fra meg den ideen Takk for kjappe svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap