Hva kan dette være?

Inaktiv bruker
Enslig hvit prikk, sitter utenpå ser det ut som. Alle vannverdier normale for discus, Vannbytte 20% annenhverdag, akvariet har vært igang 7 mnd. Fisken spiser som normalt
Hei
Anbefaler deg å lese litt under artikler om sykdom. Kanskje du finner noe som passer der. Hvis det kun er en prikk tror jeg du kan utelate hvitprikk..

Hvitprikk
det der kan like gjerne være prikke syken som et lite sår med sopp i. ofte begynner prikkesyken, med en enslig prikk,for så å bryte ut på alle fiskene, som oftest først på halepartiet,.ikke alle fisk får prikkesyken en gang. så følg med og skift vann gjevnlig, pass på temperaturen i akvariet ditt , slik at du ikke trigger et utbrudd.
arnes
Enslig hvit prikk, sitter utenpå ser det ut som. Alle vannverdier normale for discus, Vannbytte 20% annenhverdag, akvariet har vært igang 7 mnd. Fisken spiser som normalt

Dette ser for meg ut til å være en sykdom som ofte angriper større ciklider. Det har ingenting med hvitprikk å gjøre.
Symptomene er det mange som beskriver som "kviser" på fisken. Og dette rammer ofte f.eks. diskus og scalarer.

Langsmed kroppssiden til fisk går lateral linjen. Et slags "nervesenter" som går i en linje langsmed kroppen, og forteller fisken om trykkendringer, at andre fisk nærmer seg, gjenstander i veien osv.

Langs lateral-linjen kan det dukke opp hullsyke. De fleste som holder ciklider, og spesielt store arter av ciklider, kjenner til begrepet hullsyke, eller hull-i-hodet-syken. Men det er ikke bare på hodet dette kan skje.

Disse gropene som det tyter en hvit markaktig substans ut av, befinner seg alltid rundt de områdene, hodet og/eller lateral linjen, på ciklidene. Enten dette skjer langs lateral-linjen eller bare på hodet til fisken, eller begge steder, så forårsakes det av det samme. Ofte finner man derfor dette beskrevet i samme setning, som "Hole In The Head & Head and Lateral Line Disease", fordi det er samme sak.
Og søker du på "Lateral line discus" i google, får du mange treff som beskriver sykdommen(-e). Det kalles også Head and Lateral Line Erosion Disease. Du bør lese denne artikkelen på SimplyDiscus.

Årsakene til sykdommen er noe sammensatt, og ikke alle er enige. Men det hersker en viss enighet om at mangler i kostholdet (ensidig kosthold, mangelfull ernæring) spiller ganske sikkert inn, samt at dårlig vannkvalitet også gjør det.

"Causes are unclear but as in any disease, stress and
poor water quality likely play a role. The Manual of Fish Health
states that HLLE is probably due to nutritional deficiency, especially
of vitamin C. Fish in planted tanks rarely get HLLE, which supports
the nutrition idea, since fish can nibble on the plants and obtain
extra nutrition. Untergasser also observes that the protozoan Hexamita
can be found in the lesions. Untreated cases can eventually prove
disfiguring or fatal."

Les denne eldre tråden, og sjekk bildene av diskusen der. Jeg er helt sikker på at det er samme sak som med din diskus. Fordelen er at du åpenbart har oppdaget det veldig tidlig.
Inaktiv bruker
Takker så mye for svar. Tror du har rett Mona, har lest alt du linket til og forstår hvorfor de diskuterer grunnen til dette. Jeg har alltid skiftet vann annenhverdag(ca 20%) og de er bla foret med tetradiscus som hovedfor og med andre ting som "godisser". Har 2 fluval FX5 i tanken som er satt på en måte at de ikke stresser discusen med for kraftig vannstrøm. Har kun røtter som dekorasjon/skjulested så ikke matrester skal kunne skape nitrat. Slet med det da jeg hadde planter i karet men de ble fjernet for snart 2 mnd siden. (Skiftet selvfølgelig vann hver dag da jeg oppdaget nitrat men det ble ikke helt bra før jeg fjernet plantene) Tanken har vært oppe i sju mnd. Har 50 L vann pr discus, PH alltid 7 osv. (bor i samme området som Bonyarit og har det samme vannet som han i springen). Er sikkert ting jeg kunne gjort bedre men har prøvd å gitt dem optimale vilkår. Nå må jeg løpe Takk for all hjelp, vil følge opp med hvordan behandling går ......
mona o
Langs lateral-linjen kan det dukke opp hullsyke. De fleste som holder ciklider, og spesielt store arter av ciklider, kjenner til begrepet hullsyke, eller hull-i-hodet-syken. Men det er ikke bare på hodet dette kan skje. Disse gropene som det tyter en hvit markaktig substans ut av, [B]befinner seg alltid rundt de områdene[/B], hodet og/eller lateral linjen, på ciklidene. Enten dette skjer langs lateral-linjen eller bare på hodet til fisken, eller begge steder, så forårsakes det av det samme.

En liten korrigering av meg selv bare
Jeg ser at jeg skriver "befinner seg alltid rundt de områdene". Det kan feiltolkes litt, og var litt klønete formulert. Det dukker gjerne opp i disse områdene først, og i mildere tilfeller "holder det seg" der. Men det kan altså spre seg over store deler av fisken i veldig alvorlige tilfeller.
Inaktiv bruker
Forstod det Mona, prikke er ikke helt på de stedene men er helt sikker på at du har rett. Hva tror du jeg burde forsøke først; esha hexamita eller flagyl, jeg må begynne et sted
Om jeg har forstått deg rett, så er det kun denne ene prikken?
Da vil det vel kunne kategoriseres som et veldig mildt tilfelle, og Esha Hexamita kan prøves (mild medisin, lett å få tak i). Siden mange mener dette kan skyldes mangler ernæringsmessig (mangel på mineraler og/eller vitaminer) så kanskje du vil ønske å gi fiskene vitaminer jevnlig...? For å forebygge tilbakefall..? Hva med å prøve Esha Optima, og/eller Esha Minaroll?
Jeg bruker begge deler, veksler på hvilken av de jeg bruker. De dryppes i vannet, 20 dråper pr 100 liter mener jeg å huske det er, og gjentas jevnlig (tilpasses, avhengig av hvor ofte du bytter vann).

Webzoo har overkommelige priser og alle de 3 nevnte Esha produktene i nettbutikken. Esha Hexamita finner du her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap