Mine akvarier

eg er en jente på snart 17 år, eg har holdt på med akvarie øve 2 år nå, familien min hadde akvarie når eg var liten men det husker ikke eg så mye av. eg er veldig glad i dyr, eg har en kanin, som er veldig bortskjemt, 2 undulater, 8 degus og en marsvin.
eg har 3 akvarier og en bolle, 120l, 110l, 25l , 20l bolle,
eg har aldrig hatt sykdom i mine akvarium, har kansje en kampfisk som har noe nå(bare synker)

i 120l har eg nå malawi og et juvelciklidepar, men malawiene selger jeg så de kan få seg et større hjem, juvelene skal jeg ha med, en stim med kobbertetra, 4 l201, 4 ancistrus(en albino) og kansje noen corydoras vis det går.

i 110l har eg 2 scalarer(tror de er et par) 1 kyssegurami 1 sjokolademalle, 10 rødmunntetra, 4 corydoras aeneus albino , banjomalle, sandsnegler, pest og posthornsnegler, 3 kampfisker, masse snegler, en viftereker og 4 otto, selger også skalarene, sjokolademalle og kysseguramien så de og får større plass,

i 25l har eg x antall kirsebær reker og corydoras aeneus yngel og juvelciklide yngel, juvel yngelen kan ikke vøre der så lenge for då forsvinner rekene mine.

i 20l bolle har eg nå golden yngel og juvelciklide yngel, de skal i 110l når scalarene og kysse gurmaien og sjokolade mallen er vekk. skal mate dem opp der
nå ble planene mine litt endret, 120literen fikk søsteren min, for eg skal få saltvann akvarie, i går så fanget eg alle malawiene og gav de til dyrebutikken, det var ikke gøy å fange dem, og seinere så flyttet eg 120literen innpå søsteren min sitt rom, det tok meg flere timer og eg hastet gjennom hele flytingen for juvelciklidene hadde yngel som hadde lert seg å svømme den dagen og var redd for at forldrene skulle spise opp ungene sine, men det gjøre de heldig vis ikke, de svømmer sammen med foreldrene sine nå og har det fint, kommer til å få saltvanns akvariet om noen dager, det er et red sea max 130l, skulle egentlig selge scalarene på søndag, men de la egg på lørdag, de er flinke foreldre og passer godt på ungene sine, yngelene ligger forsatt på bladet og rister.
akvariene ser litt anderledes ut nå, de bildene oppenfor hadde eg bare liggende på pcen, skal få tatt flere bilder snart.
på mandag eller tirsdag skal eg hente saltvannsakvariet det kommer til å bli stress, då vi ikke har bil, skal kansje få ein til å kjøre det. scalare yngelen henger forsatt på bladet og rister,de har ikke så mye igjen av eggeplommen sin, eg e så glømsk så eg glømte så sei at eg hadde ein slamkryper, han går i en 70l med land og vann del, skal prøve å gi han levende mat, så fort eg gidder å dra til oasen zoo. er det noen som vett måter for å gjøre det ''gøy'' for han,hadde en tørr rot oppi der før ,men den fikk noe sopp på seg, så den tok eg vekk. netopp gav eg fiskene fryste mygg laver, corydorasene såg ut som hadde blitt galen når han spiste det, prøver nå å klekke artemia te scalarene.
Hei og gratulerer med egen personlige tråd!

Så gøy at du skal få saltvannsakvarium, høres spennende ut. Du må legge ut bilder når du får det, er gøy å følge med.

Den slamkryperen du har, hva kreves egentlig for å ha det?
Har du bilder av den og karet?
Kommer nokk til å komme flere bilder. Det er ikke vanskelig ä ha slamkryper, min går i brakkvann, halparten land og halparten vann, men det vett du vel, eg syntes egentlig ikke slamkryper er noe gøy, min er bare redd og eg ser den nesten aldrig. Det er vel gøyere vis den er tam da. Eg har fartfall fått den til å spise av en skål, så den ikke griser så mye, men har ikke prøvd med levende mat endå
saltvann akvariet ble hentet i går og satt opp og fylt med ferkvann, det var ikke gøy å hente akvarie når du ikke har bil, eg måtte ta taxi med bare akvariet og noen poser, så måtte søsteren min ta bussen med bordet, det var ikke plass i taxien til begge tingene, eg viste selfølgelig ikke at det var masse vann i bakveggen, så akvariet veidet 20kg ekstra, eg fikk så vont i ryggen min at eg kunne ikke bøye meg på flere timer, har forsatt litt vont endå.
det følgte med snegler i grusen, så det ligger forsatt i posen, til eg får saltet vannet, heller på å salte vannet nå, må bare vente til det oppløser seg før eg får målt saltinnholdet. får nokk ikke tat i grusen før i mårå.

scalarene sine unger overlevde ikke, tror de døde av sult, artemian klekkte ikke, ser i , lyset hadde stått på i noen dager for de bare gikk vekk fra ugene når eg slo av lyset, så i natt fiskk de sovet sikkert godt,
reke akvariet at to kirsebær reker har død, og mangen går med egg

når eg skulle flytte det gamle akvariet så gav eg alle malawiene til dyre butikken, juvelparet ble sotte oppi akvariet igjen etter fytting med ungene sine, alle ungene døde og paret var veldig stresset og hadde det ikke bra, de ble nesten svarte,de ble gitt til dyre butikken og ble sotte til bake med malawiene der, de ble fine og røde og mye bedre, søsteren min ville ikke ha dem, eg var veldig glad i det paret, men eg kunne ikke ha dem oppi mitt andre akvarium
scalarene har fått unger i gjen, det er ikke lenge til de skal svømmer å spise, då skal eg gi dem avskallet artemia egg, håper de spiser det då.
det ser ut som eg har fått litt nitritt i akvariet, så eg skiftet 10-15l vann, tørte ikke å skifte mere, pågrunn av scalare yngelen, skal skifte litt til etter jeg kommer fra jobb.
eg skulle vri litt på utblåset på pumpen, så brakk eg den av, så det er litt lite luft i akvarie, tror pumpen er litt tett også, kan heller ikke røre den då scalarene har ungene sine rett med den.
skal spare til en utvendig pumpe, men vett ikke hva eg skal spare til først, en stille skummer eller en utvendig pumpe, det er ikke så gøy å ha en skummer så bråker på soverommet.

har bestil et reke filter, osm eg tror eg får i mårå, då eg ikke er så flink med vann skifte, men skal sjerpe meg, skal skifte på dem i dag og slamsuge bunnen, håpe eg ikke sugger opp noen reker då. må også få festet java mosen på treet eg laget der.
uansett hvor mangen reker som går med egg så blir det ikke flere reker, hadde jo også juvel ciklide og golden yngel der.

saltvanns akvariet begynner å bli veldig brunt og grønt av alger, har bestilt 10kg levende stein fra korallen, steinen skulle egentlig komme i dag, men han kom forsent til bussen så sko kjøre her til, det er vel også snø storm i oslo nå, så det hjelper ikke meg, kan ikke vente til å få steinen.
eg vett ikke kosen det kommer til å gå med saltvann og utolmådigen min.
bilder kommer når eg får stein i akvariet, det er litt tomt nå.
skal også prøve å få tatt noen bilder av slamkrperen og det.

men nå må eg slutta å skriva og gjøre meg klar te å jobbe
her er noen bilder fra saltvanns akvariet
scalarene har fått yngel igjen, men det er ikke mangen igjen.
rekene har ikke lys lengre, kaninå mi hadde bitet på ledningen, så når eg holdt på med skjøte ledningen så sa det poff og en stor gnist, så gikk alt lys i rommene her, så lyset til reke røyk, håpe bare det er pærå da, men eg vett heller ikke kor eg får tak nye pærer. er så glad kaninå ikke hadde bitet mer på ledningen, det kunne gått gale, må bare legge ut et bilde av rampe jenta mi.

saltvannet begynner å bli veldig brunt, amoniakken er nesten vekke, men nitritt har ikke forandret seg, men den ligger på 0,5. det begynner å bli mere liv oppi der, men eg kan ikke vente til eg får inn nytte dyr og fisk og koraller.
skiveanemonene begynner å bli store, skal prøve å gi de litt skygge så de kansje blir oransje.
nå har eg hjulpet scalarene i noen uker med å ha lyset på ganske lenge når de hadde yngel, det har gjort at eg har fåt sjegg alger på ganske alle plantene mine, så eg tenkte å klippe av alle plantene og bare beholde røttene, flytte alle fiskene i søsteren min sitt akvare og selge scalarene, så eg kan holde på med akvariet uten å stresse fiskene, tengte å lage en bakgrunn i isopor med sand og grus på, kommer til å ta en isopor plate i bunn då eg er redd for knust akvarium og eg skal ha en del steiner til mallene, skal ta plante gjødel under sanden og sette på diy co2, kommer til å satse på aqua scaping og det er perfekt for fiskene, så nå håper eg kan få gjort der, det er litt vanskelig då alle pengene mine går til saltvanns akvariet, trenger en ny skummer og den koster 1100kr og då har eg ikke så mye penger igjen, skyller også faren min 500kr for han hjalp meg nå eg kjøpte LS. så eg må kasnsje vente to uker før eg får mere penger.

skulle hente det gamle lyset til rekene og kaninå mi hadde bitet på den ledningen og, så eg fikk et kjempe gøy støt

kampfisken hadde fått bank så den får være i bollen imens
var på skudneshavn i går å kjøpte meg 2 klovner og 2 blåbeinte ertemitter og 1 turbo snegle og litt makro alger, det var vert å dra 1,5 time for å få det. dro klokken 16.00 og kom hjem kl 21.00
klovnene har vert et par i 5 år, ertemittene spiser cyano algen som eg har, tror de har allerede spist noe.

acistrusen har fått masse egg inn i hulen sin, tror fra begge hunnene då de begge er helt innssynket i magen. hadde scalare yngelen som ikke kunne svømme endå i en boks som låg i akvariet, hadde en lite klyppe så de kunne svømme ut når de var klare, men den ene acistrusen kom seg oppi boksen og spiste opp all yngelen, så nå skal scalare paret gå oppi akvariet med acistrusane.
skal få de til å legge egg der og får gå med yngelen til acistrus ynglen skal ut av hulen.

har lagt bakgrunn på akvariet og tatt i gjødsel, så håper plantene blir fine og vokser.

skal få til mere bilder må bare få de ut av karmera først.
calcium levele er for høyt, så det må eg få ned, må vell kjøpe nytt salt uten calcium noe så eg egentlig ikke har råd til, akvariet er forsatt for varmt, gradene er på 28-29 om kvelden, skal få kjøpt nye vifter, må bare få peng først. nitraten går ned med vannbyttene.
macro algene bynner å bli hvite og fikk den ene for 2 dager siden.
brun algene har nesten gått vekk, kommer litt på glasset av og til ,men ikke så mye som det var, turbo sneglen har funnet seg en stein som den ikke vil gå fra, vil at den skal spise alger.

1 bilde er av en macro alge som begynner å bli hvit.

2 bilde av skive anemonene, de hadde trekt seg litt inn då eg hadde holt på med algeskraperen.

3 bilde av hele akvariet
1 bilde av acistrusen passer på eggene sine

2 bilde av scalare paret leter etter en plass for å legge egg

3 bilde av hele akvariet
kom nettopp hjem med 10 corydoras panda, de går i 110literen nå, men skal i 52literen eg kjøpte igår når den blir klar, klirsebær rekene skal også der. har en reke sikker pumpe, men den tar bare 60l/t så eg trenger en bedre pumpe, har heller ikke lys til 52literen, men skal bestille det snart, i mårå skal eg opp på biltemae og kjøpe sand, det er ikke lett å drase på 17kg når du er svak og ikke har bil.

skal komme med bilde av pandane senere.
ominredet 110literen i sted, det såg ut som bare rot først, ble fornøyd hvordan det ser ut nå.
alle malle yngelen er ute av hulen og er øve hele akvariet, tror det er rundt 50stk.
fikk lys til 52 literen i dag, det er bare 11w, så det er ikke lys i hele akvariet, men det får duge for nå.
kjøpte en glass skraper for å få vekk algene i saltvanns akvariet og den fikk vekk det meste, skal skrape litt mere i mårå også.
kampfisken må være i 20literen mens ancistrus yngelen har blitt store nokk til å ikke bli spist av han, tr ikke å ha han med rekene mine heller.
noen bilder, glasset er litt skitent, har ikke kommet til det ennå.
Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Torp
Reklame for plussmedlemskap