Hongi - ikke herbivore ?

Kjøpte for en stund siden noen 'hongi'. Når jeg nå ser i fiskebasen at disse er herbivore begynner jeg å lure. Jeg har til dags dato ikke sett de vært i nærheten av å smake på verken alger eller det stusslige utvalget tanken har å by på av planter.

De sluker dermed oksekjøtt, rekepellets og flakfor rått. Det er vel kanskje noe grønt i disse, men kan vel ikke være nok til å tilfredsstille deres "grønt behov" ? Fiskene er drettet opp og solgt av Tropehagen Zoo - kan vel godt hende de ikke har fått særlig mye grønt fòr i sitt liv, at de er vandt med å spise annen mat i stedet ?

Har spirulina-pellets til mallene i en annen tank - bør jeg synke disse ned til hongiene, så de får skrape til seg noe grønt fòr ?
Faktisk så er Hongi, Golden og Perlmutt insectivore. Deres naturlige føde består hovedsakelig av insekter og krepsdyr, men også noe grønt. Ikke alle Mbuna er herbivore, selv om de fleste tror dette.
Aha, så de kan godt fores med f.eks mygglarver og dafnier etc ? Er 10 år ca siden jeg drev med Malawi, da var det sagt at Malawi ikke burde fores med f.eks røde mygglarver. Pga. forstoppelser etc - gjelder dette fremdeles ? Eller bør de heller få mygglarver fremfor oksehjerte ?
Det gjelder nok fremdeles, men det der med røde mygglarver har jeg bare lest meg frem til, og også at proteiner fra varmblodige dyr er fy fy.
Bukvannsot (malawi bloat) er en sykdom som malawiene kan få over tid, f,eks feil fòr, stress, feil vannverdier osv., og da blir proteiner fra pattedyr nevnt som en årsak ang. feil fòr. Det går igjen i flere artikler på div. nettsider, så det tror jeg på.

Maks 40 % proteiner til mbunas, og da skal proteinene komme fra vannlevende dyr (reker, artemia, krill osv). Tror det var sånn.
Selv bruker jeg selvlaget rekemiks og tørrfòr beregnet på malawi,
pluss malle-tabletter og agurk o.l.

Det er vel viktig at de får rett fòr pga farger også:
F.eks mat med spirulina-alger gjør at fiskene får / beholder sine skarpe farger.

Linker:
Bugvattersot / flagellater

Feeding African Cichlids
(Sitat: "Beef Heart. Fishes are unable to utilize fat from warm-blooded animals for energy use. As a result, these fats build up in the liver, and over time will result in degeneration of their liver. For this reason, meat from any warm-blooded animal, and especially beef heart, is bad for your fishes".)

Mvh Kristin
Takk for meget utfyllende svar og flott henvisning, Shiramor. Må si jeg blir forvirret. Da jeg blir fortalt at fiskene godt kan få fra Discusenes matfat fra dyrebutikken (bah, har de noen gang peiling der?), i fiskebasen her opplyses det om at de er herbivore og på forumet insectivore Da får de aldri smake på Discus-proteiner fom. nå.

Kanskje Akvasia har noe flott vegetabilske pellets evt. Noen kjennskap anyone ? Jeg får lage en litt annen vri på rekemix'en, med mer grønnsaker. Dette kan vel falle i smak, selv for fordøyelsen ? Forslag til grønnsaker ?
Jørgen Strømsholm
Da får de aldri smake på Discus-proteiner fom. nå.

Problemet er at animalsk kjøtt er såpass tungfordøyelig at malawiene ikke klarer å fordøye dette skikkelig. Resultatet er at de driter ut ufordøyd mat som blir liggende å råtne. De får heller ikke opptak av den næringen de trenger og stabil vekst uteblir.
Det er lett å tenke at proteinrik discusmat gir hurtig vekst, trodde dette selv, men det får altsa motsatt effekt.

Jeg foret opp ett kull med aulonocara for lenge siden, og disse fikk discusmat over en lengre periode. Hadde forhåpninger på dette foret siden det var såpass kraftig. Fiskene vokste ikke noe særlig denne perioden og først når jeg gikk over til frossen artemia ble det fart på sakene.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap