Slamsuging

Hvor "dypt" i substratet skal man slamsuge?

Jeg har arvet et akvarium, med mye guffe nedi substratet, det ser ikke spesielt bra ut langs kanten. Kan man slamsuge substratet i hele dybden slik at man får med all guffa? eller er dette også viktig bakteriekultur slik som i filteret?

Hvis du har arvet et akvarium med brukt bunnlag, bør du ta ut alt og skylle og vaske grusen veldig godt i rennende vann. Bruk bøtter.
Når akvariet tømmes for vann og det blir stående uten sirkulasjon, er alle gode egenskaper ved brukt bunnlag borte og forråtnelse setter i gang med anaerobe bakterier. Dette lukter ille.

Var akvariet tømt for vann lenge da det ble flyttet og du overtok det?
mona o
Var akvariet tømt for vann lenge da det ble flyttet og du overtok det?


Det var tømt ca 1/3 under transport ca 30 minutte . ellers var fisk og planter oppi. det er ca en mnd siden og alt lever i beste velgående. (tilsynelatende i alle fall..)
Ok, men siden det iflg din beskrivelse i første post er så skittent, bør du nok slamsuge grundig da. Men du må ikke ta alt på en gang. Ta det litt og litt ved hvert vannbytte.
flott ... takk...

Men da går jeg ut fra at man kan slamsuge litt mer forsiktig (bare på toppen) etterhvert når det ser bedre ut...

Hvis man har grus må man til med jevnlig slamsuging, ja.
Men jeg har sand og store, gode filtere, og da slipper man egentlig slamsuging Savner overhodet ikke grus i akvariet!

Sand gjør at all møkka ikke blir liggende i bunnlaget, men det blir sopt opp av filteret. Det hender vel jeg må stikke vannbytteslangen borti en krok og suge ut noe som har gjemt seg unna, men det er alt. Det kan gå månedsvis mellom hver gang jeg behøver å rengjøre noe på bunnen i akvariene mine.

Skulle du ha lyst å bytte bunnlag fra grus til sand (som er mer dekorativt etter mitt syn) så finnes det flere typer sand å velge mellom som egner seg til akvariebruk. Bare spør her, så får du tips.
mona o
Skulle du ha lyst å bytte bunnlag fra grus til sand (som er mer dekorativt etter mitt syn) så finnes det flere typer sand å velge mellom som egner seg til akvariebruk. Bare spør her, så får du tips.


Ja takk, jeg vil gjerne ha tips.. Det jeg har er grus og veeldig kjedelig.. så tips til forbedringer mottas med takk..
På Biltema-butikkene har de en type sand som kalles blåsesand. De har to typer, og det er den såkalte "grovkornede" (det står utenpå sekken) som er egnet for akvarium. Det står "grov", men den er i virkeligheten temmelig fin
Det er en helt lys sand, jevn og pen i fargen. Sekken koster en 50-lapp for 15 kg. Det finnes Biltema mange plasser i landet, blant annet på Hamar, men jeg vet ikke hvor langt det er fra deg?

Den andre typen sand er Rådasand. Den er litt mer grå/spraglete (granittaktig, består av gneis tror jeg) og fås kjøpt i sekker på alle zoobutikker. Det er flere forskjellige korn størrelser, og den som passer best til akvariebruk syns jeg er den med korn str. 0.4 - 0.8 mm. Du må sannsynligvis bestille den, ikke alle zoobutikker har den på lager i butikken, men det er ikke noe problem. Jeg har enda ikke vært inne i en butikk her til lands som ikke fører Rådasand eller Rådagrus
Prisen for de 25 kilos sekkene varierer sterkt fra butikk til butikk. Her jeg bor, har vi to zoobutikker lokalt. Den ene tar ca 200 kr for en sekk, mens den andre tar 120 kr..... (!) Så du vet nok hvor jeg kjøper

Jeg har imidlertid gått mer og mer over til Biltema-sanda, fordi den ikke trenger å vaskes/skylles før bruk. Vannet blir helt klart likevel.
Rådasanden må skylles lenge og nøye for å få vekk støv og skitt, ellers blir vannet ugjennomsiktig og helt sølefarget.

Her er et bilde med Rådasanden korn str 0.4-0.8 mm på bunnen, så du ser hvordan den ser ut.
[External Image]
Tusen takk...

Jeg tar en tur på Biltema jeg .....
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap