Hjelp til sammensetting av fisk i en 150 liter.

Jeg har et 150 liters akvarium. oppi der har jeg platy,idianerplaty,kakadueciklider, to forskjellige slag stimfisk og tre algespisere. jeg synes at mine fisk blir så små i det akvariummet... Derfor har jeg vært på nettet og funnet noen fisk som jeg har lyst til å ha oppi der. for det meste ciklider. Jeg vet at noen av ciklidene trenger bittelitt høyere ph enn noen av mine (min ph ligger på 7, kanskje litt over, men ikke mye i såfall) er det farlig om fiskene går i litt lavere ph? Hadde vært fint om noen av dere kunne svart på om jeg kunne hatt noen av de fiskene sammen med mine. Kunne selvfølgelig ikke hatt alle slagene, for det hadde blitt for mange.

1)Regnbueciklide
2)Bolivansk sommerfulciklide
3)Melanochroms auratus (ciklide)
4)Corydoras adolfoi
5)Melanochroms cyameorhabdos (ciklide)

Takker alle sammen for svar.
Høyere ph? Alle fiskene du nevner (bortsett fra malawien) trenger lavere ph, ikke høyere. Regnbueciklide, Boliviansk sommerfuglciklide og C. adolfi vil helst ha lav ph. Så hvis du skal skaffe deg de, kan du heller tenke på å senke ph litt.
Men det kan også gå bra med ph på 7. De Bolivianske Sommerfulgciklidene er litt skjøre på vannverdiene, så du må tenke deg nøye om før du skaffer deg den.
Jeg regner med at stimfiskene dine er to typer tetra? Alle tetra liker lav ph, så det blir et pluss for dem om du senker ph litt.

Men.. Du sier du har indianerplaty, og de kommer fra et helt annet sted hvor det er litt høyere ph. Rundt 7 - 8. Så hvis du velger å skaffe deg noen av de på ønskelisten din, og senke ph, må du nok kanskje tenke på å selge eller gi bort indianerplatyene dine. Men å beholde platyene, og ikke senke ph, kan være en risiko, men som også kan gå bra.
Alt avhenger på dine beslutninger, så lykke til!

Jeg synes at du har allerede mange arter i et såpass lite akvarium. Platyene dine blir fort mange, og de tar mye plass.

Jeg ville heller ha fylt på med flere av det du kaller for stimfisk slik at du får større grupper. Dette selvfølgelig under forutsetning at de stimfisken er små nok til en 150 liter, da.

Hva som blir betegnet som algespiser er forskjellig. Noen hevder at pleco eller gibby er algespiser, men til ditt kar vil ancistruser være av en passelig størrelse.

Du kan eventuelt ha en gruppe med cory, men da begynner akvariet ditt å bli veldig fullt.

Jeg ville ikke ha satt inn flere ciklider da du allerede har Kakadueciklide i ditt kar.

Melanochromis artene er Malawi ciklider og disse passer ikke inn i ditt oppsett i det hele tatt pga vannverdier. Hvis du gjerne vil ha de to artene er det en mulighet å sette inn to trioer, under forutsetning at du fjerner alle de andre fiskene.
Jeg har 3 vanlige platyer og 2 indianerplatyer i 150 lieteren. har også en 32 liter eller hva det er som det nå går 4 platyunger i.. kjæresten min har 110 liter og skal få ungene mine.. Jeg vet ikke hva stimfiskene heter.. men de er gjennomsiktige og rød foran i ansiktet og bak på halen. har også to andre som jeg TROR er stimfisk, men hun dama i butikken sa at det gikk fint med bare 2 stykker.. de er kanskje tre cm lange, helt røde og to svarte striper midt på kroppen som er svarte. Jegh vet rett og slett ikke om det er noe tetra.. dårlig av meg å ikke skrive ned navn.

De i dyrebutikken sa at jeg burde ha en ph på rundt 7, og det har jeg. Hvordan kan jeg i såfall få senket ph? Går det ikke an å ha flere ciklider sammen? Indianerplatyene kan gå i det lille akvariummet hvis det blir problem med for lav ph.
Glemte å nevne at også noe av grunnen til at jeg har sett meg ut disse fiskene er at de er det en del farge på.. mangler litt farge i karet, og stimfisken som er gjennsomsiktig angrer jeg meg litt på at jeg kjøpte.. de er veldig kule, men ikke noe farge på den
Ida Marie Braathen
Jeg har et 150 liters akvarium. oppi der har jeg platy,idianerplaty,[B]kakadueciklider[/B], to forskjellige slag stimfisk og tre algespisere.


Obs. Så ikke den kakaduecikliden. Akkuratt som Nils Vollstad sier. Jeg vil heller ikke anbefale å ha flere ciklider sammen i et så lite akvarium.
Er de fæle til å sloss mot hverandre?
har forresten bare en hunn og en han.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap