Mitt akvarium - fisk etter 2 uker. flaks eller fungerer dette fint?

Er det jeg som bare har hatt flaks eller fungerer det helt fint å ha oppi fisk etter 1,5-2 uker?

Mitt akvarium:

Dag 1: Kjøpte brukt akvarium, men helt nytt filter. 60 Liter med Eheim pumpe og varmekolbe satt på 26 grader.
Dag 2: Fylte opp med hvit sand, 2 lavasteiner, en javabreiner og en sverdplante.
Uke 2: Kjøpte 2 Ancistrus, en sverdplante, en javabreiner og en liten busk med noe jeg ikke har navnet på som jeg plasserte litt rundt om kring. Begynte deretter med daglig vannskifte da jeg har lest utrolig mye på forumet og generelt på siden om nitritt etc. Etter dette bytta jeg ca 15Liter vann hver dag da det var det bøtta mi var på så det gikk fort og greit med Hevert.
Uke 3: Kjøpte 5 Guppy, 1 hann og 4 damer.
Uke 4-5: Kjøpte en stor ekte rot og 6 Corydoras.

Nå i uke 8-9 er alt på stell. Guppy yngler som et uvær og nitritt har ikke vært å oppdrive. Har kjørt vann-test ca annenhver dag.

Kort oppsumert:
* Ingen alger noen gang.
* Ikke nitritt (Er vel mye pga 15L vannskifte hver dag)
* Alle planter og dyr er i fin form.

Lager ikke denne topicen for å starte noe diskusjon om nitritt og alt det der, men heller for å vise at det kan fungere veldig fint å droppe "4-6 uker venting-regelen".

EDIT : Fikk forresten en massiv pest-snegle innvasjon i uke 3 som vedvarer enda. Dreper 10-20 snegler hver gang jeg bytter vann.
etter det jeg har hørt i fra mage er at dette funker helt fint. jeg vet om mange som har gjort noe i likheten og aldri hatt problemer med død eller noe i den retningen.

så bra at det også blir postet noe som er forskjellig i fra det som er skrevet her i fra før for det finnes ikke noe fasitsvar på noe.

jeg har også hørt om noen få tilfeller der det har blitt nitritt angrep 1 til 2 år etter att karet er starta opp og dem har renset filteret etter boka og fulgt boka til pumgt og prikke.

dette konstaterer at det ikke finnes noe fasit på dette. men klart det kan lønne seg og følge det som blir sakt hvis man skal være 120 % sikker på att det skal gå bra

er så gott at alt står bra til i karet dit
Det er nok mer et resultat av å sette inn få fisker og vannbytter hver dag. Dessuten tror mange at nitritt automatisk dreper. Det gjør den ikke. Men den kan gi skader på fisken som vil forkorte livet dens, som ikke kan ses med det blotte øye.

Alger har heller ikke jeg fått hver gang, det kan også komme av vannbytter.

Det finnes ingen fasit, men biologien bak nitrittsyklusen og innkjøring er mer enn godt nok testet og bevist. at noen gjennomgår en hardere innkjøring enn andre endrer ikke på det.

Synes ikke det at noen er heldige, bytter vann, lite belastning og kanskje også har en mild innkjøring betyr at forumet gir "feil" råd.

For å si det slik, det er adskillig flere poster her om fisker som dør under innkjøring, enn poster om at det har gått superbra
Helt enig med Elin.

Vil også føye til at det at du leste mye på forumet kanskje gjorde at du ventet med å sette inn flere fisker. Det mange gjør feil, er at når de første fiskene ikke dør med en gang, så kjører de på med flere, fordi de tror at vannet er ok. Ikke alle oppfatter at det er fiskene selv som fører til forgiftningen, fordi det ikke er bakterier nok i filteret ennå til å bryte ned avfallstoffene de produserer.

Hvor mye man forer har også stor innvirkning.

Når du bytter vann hver dag, tynner du jo ut avfalstoffene på den måten. Men jeg vil tro at det tar lenger tid å bygge opp bakteriekollonier og få et velfungerende filter når man gjør dette.
En ting jeg har lurt litt på... Når man har en 5-ukers innkjøring uten vannbytter antar jeg at filteret blir skikkelig innkjørt og har en skikkelig god bakteriekultur. Men når man har innkjøring med et par fisk og hyppige vannbytter, blir nitritten aldri like høy. Man "svekker" vel hele nitrogen-prosessen? Vil et filter som er kickstartet eller gått igjennom 5ukers innkjøring klare en større belastning enn et akvarium med innkjøringsfisk?
Angående snegleinvasjon. Kjøp deg pakistanbotia. Disse krever egentlig 100l, men det skal nok gå bra å ha de i en 60l. Disse er UTMERKETE sneglespiser!!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap