Modifisere filteret?

Hei!

Har et relativ kraftig innvendig filter i en 120 liter som består av 2 filter patroner med tynn filtermatte ytterst og bio baller innvendig -men jeg har ikke vært helt fornøyd med klarheten i vannet. Sammenliknet med et annet kar hvor jeg har ca 6 liter (volum) HMF filter og samme pumpestørrelse gir karet med vanlig, innvendig filter mindre klart vann.

I går forsøkte jeg så å legge en medium grov HMF matte rundt hele filteret - så det blir jo på en måte samme prinsipp som et HMF filter - bare at her er matten lagt rundt filteret og pumpeinntaket - i steden for at pumpen står bak filteret. Matten ble fastgjort med en relativt grov fiskescene (0.40)

På denne måten fikk jeg inn ca 6-7 liter HMF i tillegg til det eksisterende filteret.

Er det noen som har forsøkt dette tidligere og kan gi en indikasjon på hvorvidt det gir merkbart bedre filtrering enn bare filteret? Eller om det er eventuelle ulemper med dette (bortsett fra at det vil ta lengre tid å gjøre rent)?
Ingen som har prøvd?
Er det ingen som har prøvd dette og som kan dele noen erfaringer?
Nils Vollstad
[URLBLOCK1]er en tråd om dette. Tråden heter [URL=URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1017&thread_id=22045&message_id=152962]Blåfiltermatte, strips og poverhead.. -En usynlig akvarull[/URL]?


Ville bare meddele at link nummer 2 ikke funker, man man kan jo bare trykke på den første.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap