L-144 med røde oyne (side 2)

tiste
det er hyggelig at dette har blitt et tema jeg prøver ikke og lure noen men vi kan dra denne litt lenger og stille 3 spørsmål. 1 hvorfor finnes det ikke vf av denne arten? 2 hvorfor er det en del som sliter med brune flekker på L144 ? 3 hvorfor fikk ingo seidel pepper i england pga at han tokk med L144 i sin nye bok? det er en i england som selger også disse han fikk også slike komentarer i begynnelsen men nå får han en svært god pris for disse jeg har beskente som kan bevitne at dette er avkom av L144 OG AT DE HAR GÅTT I ARTSKAR BARE L144 MVH TISTE



Jeg skal ikke si at dette du her påstår IKKE stemmer tiste, men en seriøs oppdretter eller en som vil begynne med oppdrett på L-144 vil nok ikke kjøpe en "L-144 med røde øyne". Grunnlaget for det er for meg at en 144 skal ha mørke øyer slik de jeg allerede har, og for at en ville ha problemer med å selge avkom med røde øyne videre, slik du har akkurat nå. "Gulinger" med røde øyne vil for meg være albinoer, samme om det er ancistrus sp oppdrettsvariant eller L-144 og derfor ha en noe lavere pris. Ønsker deg likevel lykke til med salget
Nå er jo tiste og jeg kompanjonger. Og vi har drettet denne arten i noen år nå. Og hvis vi mot alle odds har sittet og drettet en vanlig albino, og fått hundrevis av albinoer,( albino som da er en genfeil. som gjør at de mangler evnen til og produsere et enzym) Uten att noen har kommet som vanlige??? Så har faktisk vi gjort et mirakel. vi har kontinuerlig plukket ut disse med røde øyne. Fordi at vi har sett dette problemet komme, men nå forsøker vi og selge de. ser at mange kan være skeptiske til dette, men man ser god forskjell på disse og vanlige albinoer. fordi en vanlig oppdrettsvariant av ansistrus sp, har prikker på kroppen, og disse har en klar fin farge.
takk elghode vi får bare fortsette og gjøre mirakler
Hvis vi godtar at dere har albino av l-144, så må vel dere godta at den ikke er verdt noe mer enn en vanlig ancistrus sp. oppdrettvariant albino.
ja verdien av de, får jo folk selv bestemme da ronny-andré. tvinger deg ikke og kjøpe de jeg da :d
Fikk en gang et tilbud om å kjøpe et rimelig Rolex Submariner i Tromsø, forteller at jeg hadde hatt et slik ur tidligere kunne jeg en del om dette uret, og det var akkurat denne modellen jeg ville ha. Han hentet frem et Rolex Submariner. Forsåvidt ville det nok ha vært det samme hvis jeg bare skulle ha ei klokke, men det var ikke det jeg skulle ha. Jeg ville ha denne spesielle klokken av personlige grunner. Det ville eller kunne ikke selgere forstå.

Poenget er at selger du en vare bør den helst stemme beskrivelsen. Selger man en Ancistrus som ikke har de typiske kjennetegne som L144 skal ha, nemlig sorte / blå øyne som det engelske navnet tilsier "Black eyed yellow bristlenose", men med røde øyne kan / bør den ikke selges som L144.
som som vi prøver og lure noen??? dette er avkom av 144, bare at de har røde øyne. (som opplyst i anonnsen) kunne jo bare sagt 144 til salgs, og folk hadde blitt skeptiske når de fikk den. ser ikke den problemstillinga.
Nils Vollstad
Poenget er at selger du en vare bør den helst stemme beskrivelsen. Selger man en Ancistrus som ikke har de typiske kjennetegne som L144 skal ha, nemlig sorte / blå øyne som det engelske navnet tilsier "Black eyed yellow bristlenose", men med røde øyne kan / bør den ikke selges som L144.


hva er verdien på de med røde øyne? jeg har 2 stk..
hele poenget er at det er 144, MED røde øyne. som beskrevet i anonnsen!!!! hvis jeg beskriver en bmw med lada emblem, så selger jeg en bmw med lada emblem. så her har vi satt en annonse med, 144 MED røde øyne. til salgs. selfølgelig kan verdien diskuteres. men noen piratkopi av 144 er det ikke.. det står jo beskrevet hva det er!!
så til deg silentwater, må jeg bare svare: vet ikke. vi prøver og selge de. har prøvd tidligere også. men møter den samme motstanden igjen.
elghode
ser ikke den problemstillinga.

Du selger en Mercedes som det det står Fiat på, og sier at dette er...?

Poenget er at du kan ikke selge en rødøyet ancistrus som L144, da dette ikke er en L144 fordi kjennetegnet på nettopp L144 er sorte eller blå øyne.

Det som derimot er hevet over enhver tvil er at dette er en Ancistrus sp. og at de er ganske populære. Solgte to her i Tromsø på auksjon og de gikk for mere enn L183 og andre hyperancistruser, til min store forbauselse.

Prisen er vel det som kjøper er villig til å betale, Silentwater og hva du mener er riktig pris for at du skal selge dine fisk..
så lenge disse har gått i artskar, så ser jeg ikke problemet. men som sagt tvinger ingen til og kjøpe de!! men de er hva de er. ( eller kansje et spøkelse av en vanlig ansistrus sp, har vert i karet mitt :O )
Synes ikke det er så rart dere møter denne motstanden jeg. Det dere selger er jo en Ancistrus sp. med røde øyne. I butikkene kalles disse for "gullancistrus". At dere vet at opphavet er L-144, gjør ikke fisken noe mer unik - det er fortsatt intet annet enn en gul ancistrus(hybrid) med røde øyne.

("Ancistrus sp. oppdrett" og "Ancistrus sp L-144" er begge hybrider av flere ancistrusarter)

Gul ancistrus med mørke øyne, såkalt "L-144" finnes jo som kjent i alt fra guloransje til nesten hvite eksemplarer. Tildels store fargevariasjoner finnes også blant "Ancistrus sp. oppdrett"

Jeg har forsåvidt ingen tvil om at de rødøyede ancistrusene dere selger er avkom etter "L-144" - men det er vanskelig å se hva forskjellen egentlig skulle være. Om det er en tilnærmet identisk farge rødøyet fargemutasjon av den ene eller andre ancistrushybriden - hvilken rolle spiller det for folk flest?

Jeg forstår at ønsket er tilstede for dere til å poengtere at dette er noe unikt for å blant annet kunne forsvare en høyere pris - men om markedet ikke er enige, ja da er det ikke så mye dere kan gjøre, annet enn å selge dem som "en hvilken som helst rødøyd ancistrus".
jaja de er tilsalgs vertfall, trenger vi og selge de???? nei. men diskujonen om de er 144 eller ikke, er irellevant. prisen? er en helt annen diskusjon.
Diskusjonen om de er "L-144 eller ikke er ikke irrelevant, siden dette griper direkte inn i definijonen av hva en "L-144" er.
ok så hva er en definisjon av 144??? dette er jo en fremavlet art i fra starten. den finnes vertfall ikke i naturen ( så vidt meg bekjent) så la heller denne diskusjonen gå inn på, hva er slike mutasjoner av arter, egentlig verdt????? for min del, så kan jeg jo bare kaste dem i porselenet. men dette var da bare en annonse. vil folk ha??? kom og kjøp (pris kan seff diskuteres) vil du ikke ha?? ok. kunne gjerne tenkt meg en diskusjon, på hva slik feilvare, er verdt!!
Må si meg litt skeptisk til disse l-144 med røde øyne eg og. MEN hvorfor skullle det ikke kommet albinoer av l-144 når det kommer hos andre arter, det kan jo hvære albinoer av l-144 de har avlet frem her og som de sier.
Det burde være fullt mulig å se forskjell på en vanlig albino Ancistrus sp. oppdrettsvariant, og en L144 albino.

Den vanlige Ancistrus-albinoen har fullt av prikker på kroppen, "gjenskinn" av flekkene den brune Ancistrusen har. De er dessuten ganske gulrosa.

L-nummer – Hva er det?
I løpe av 1980 tallet og fremover ble det fra Sør Amerika eksportert en rekke nye malle-arter til grossister og butikker. Mange av disse var "Pleco-typer", dvs. store sugemaller fra Sør-
Amerika eller maller fra familien Loricariidae.

De fleste av disse artene var ukjente, og også ubeskrevne arter. I noen tilfeller var heller ikke slektsnavnet klart. Som kjent tar det ofte mange år før en art blir beskrevet vitenskaplig. En løsning var å lage fantasifulle handelsnavn (som også kunne øke salget av fiskene fra grossisten), men navnet på samme fisken kunne variere fra grossist til grossist. Eksempler på dette er f eks Ancistrus sp.Lemon L 144 long fin, Ancistrus sp.Lemon L 144 , Guld ancistrus Ancistrus temnicki gold L 144, L 144 Guld ancistrus "long fin" Ancistrus temnicki gold long fin L 144 fra salgslistene til [URL=http://fisklista.akvarielagret.se/?query=l+144&fish_list[supplier_id]=&commit=S%C3%B6k]Metop og Milan[/URL].

Til slutt kom det tyske akvariebladet DATZ på å opprette et kodesystem for å skille de ubeskrevne mallene. Dette ble introdusert i 1988, og består av "L", etterfulgt av et nummer. Bokstaven "L" står for Loricariidae, som er familienavnet på de Sør- Amerikanske sugemallene. Det skal nå være kjent over 400 L-nummer.
L-nummer systemet er et populærvitenskapelig system for klassifisering av maller basert på fotografier av forsendelser av tropiske maller av familien Loricariidae publisert av akvariet magasinet DATZ (Die Aquarien und Terrarienzeitschrift).

Et L-nummer er dermed ikke et offisiell vitenskapelig navn, men det tillater akvarister å identifisere ulike Loricariid maller med et "felles navn" før fisken er faktisk offisielt beskrevet.

L nummer på en fisk er dermed basert på morfologiske kjennetegn og fangstlokasjon. Ved hjelp av bilder/tegninger av eksportert L nummer maller og med kjent fangstlokasjon er det dermed mulig å si at dette sannsynligvis er f eks en L144.

Å si at en Ansictrus sp. som er gul i farge, men røde øyne er en L144 er dermed ikke korrekt, fordi de ytre morfologiske kjennetegn stemmer ikke med bilde i DATZ eller i DATZ Special L-Numbers av Rainer Stawikowski, André Werner & Ingo Seidel (DATZ, 2004).

Det er disse morfologiske kjennetegnene som fremkommer på bildet, som er grunnlaget for å sette L nummererte på fisken. Kan da f eks to L 144 få albino avkom? Selvfølgelig, men da er det en ”feil” og dermed ikke en L144 mer.
Ha da også i bakhodet at det er ikke sikkert at det faktisk er mer enn en fisk som er eksportert som L144. Det er dermed vanskelig å få avkom på denne denne ene fisken, da som kjent har de fleste fisker en kjønnet formering.

Jeg mener at sannsynligvis er det ikke eksisterer noen L144, men at dette er snakk om en A.sp oppdrettsvariant, og bør selges som dette.Det er ihvertfall ikke korrekt å snakke om "reine" L144.
At L144 kan produsere albino avkomm er jo ikke så rart. Tviler på at noen er villig til å betale noe særlig for dem. For enkelhets skyld ville jeg valgt å ikke kalle dem for L144.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap