Hvit "orm" på tetraene? hvitprikk eller noe helt annet?

Hei!

Jeg har et 540liters kar med 15 kobbertetraer, 3 SAE, 7 ancistrus, 2 L107maller og tre praktbotiaer. Karet har vært i gang siden juli og hatt gradvis innflytting av fisker. Aldri hatt problemer med vannverdier. Har innvendige filtre - et stort av ukjent merke og to amtopp professional 2000. Den siste amtopen ble satt inn på torsdag. To av ancistrusene og de tre praktbotiaene flyttet inn rett over jul.

På onsdag oppdaget jeg at noe var galt med kobbertetraene mine (hadde 15 + to yngel). Så noe hvite greier på dem og tenkte hvitprikk med en gang. Byttet ut 60% av vannet og skrudde opp temperaturen på 32 grader. Dagen etter fant jeg en død, den var ganske spist på - så fant ikke noe sykdomstegn på den.

Slo meg til ro med hvitprikk, bestilte medisin (som jeg ikke har fått enda) og fortsatte varmebehandlingen. Men, er det hvitprikk eller er det noe annet? Har lest alt jeg kommer over, og er litt i tvil. Spesielt på den ene tetraen ser jeg akkurat som en hvit "orm" i den - en hvit "krussedull" på halefinnen, og uti fra/inni gjellen - noe på utsiden og noe "inni" fisken. Ser også noen hvite prikker på et par av dem. Og en som ser ganske pjusk og "sår" ut. Ser ingenting på de andre fiskene i karet enda.

Er dette hvitprikk eller er det noe annet?

Satte ned temperaturen til 28 grader nå i kveld - da jeg ser at alle fiskene virker stressede og puster mye, samt er mye oppe etter luft. Burde jeg fikse et karentenekar til de berørte tetraene eller er dette for sent alt?

Får desverre ikke til noen bilde nå - skal prøve på et tydelig bilde i morgen.
Jeg svarer ikke for å forklare deg hva du har, for det vet jeg ikke.

Men svarer ang. varmebehandlingen du gjør. Ved å sette opp temperaturen til 28-31 vil hvitprikk sykdommen storkose seg, og spre seg enda raskere. Den trenger 32 for å ta knekken på den.
Grunnen til at de puster fort er sannsynligvis på grunn av oksygenmangel..
Varmere vann holder ikke oksygenet like godt. Derfor er det alltid lurt å ha en ekstra luftpumpe når man driver varmebehandling.

Ellers kan du jo sjekke JBL Online Hospital for å se om du kjenner igjen sykdommen.
Kan høres ut som du muligens har fått "Lernaea" eller Anker orm, det er en parasitt som kan bli opptil ca 2cm lang. Den har hodet sitt inni fisken mellom skjellene mens kroppen og eggforplantningsorganene stikker på utsiden av fisken, de kan sees nesten som små hvite "pinner" på siden av fisken.

Ta en tur innom JBL online Hospital for å se bilder av div sykdom på fisk,de har godt utvalg av bilder for lettere å identifisere sykdommer (synlige sykdommer/parasitter ol. )

Denne parasitten kan behandles med JBL "Argudol"

Stemmer ikke med anker orm heller. Ikke funnet noe på JBL som stemmer. Har behandlet mot hvitprikk men en tetra har fremdele noe på seg, en annen døde da den hoppet ut av karentenekaret mitt .Er ingenting på de andre fiskene, hverken tetraene eller noen av de andre.
Hvit "orm" høres jo ut som en eller annen parasitt, vanskelig å si uten bilde.
Du kan ikke legge ut et bilde?
Kan se om jeg får til et bilde. Gi meg fem min.
Hvite ormer på tetra
heisan , har selv hatt slike hvite ormer på tetra fisk, Mona har også vert borti de greiene der..

de ser ut som små hvite kveis, som kan sitte på huden, finner, inn blant skjellene.
det er en type rundorm(nematode) som går spesielt på tetrafisk blant annet.

satt å plukka de bort med pinsett fra fisken, da ble de borte..

eneste middel som hjelper totalt mot nematoder er nematol
filathor
heisan , har selv hatt slike hvite ormer på tetra fisk, Mona har også vert borti de greiene der.. de ser ut som små hvite kveis, som kan sitte på huden, finner, inn blant skjellene. det er en type rundorm(nematode) som går spesielt på tetrafisk blant annet. satt å plukka de bort med pinsett fra fisken, da ble de borte.. eneste middel som hjelper totalt mot nematoder er nematol

Åh takk!

Fikk forøvrig ingen bilder av det, typisk nok er "orme"bitene borte fra fisken nå og bare litt "sår" og hvit igjen. Men da vet jeg det om de dukker opp igjen.

Og siden jeg likevel har tatt omtrent 500 mer eller mindre vellykkede bilder får jeg lage en personlig akvarietråd også.

Dette fenomenet har jeg hos mine tetraer også.
Newbe
Spesielt på den ene tetraen ser jeg akkurat som en hvit "orm" i den - en hvit "krussedull" på halefinnen, og uti fra/inni gjellen - noe på utsiden og noe "inni" fisken.

gammel sak, men jeg har akkurat samme greia med mine tetraer. en sånn krussedull som er synlig under huden og etterhvert blir så stor at den sprekker og kommer ut lissom. har hatt to tetraer som jeg måtte sende til de evige jaktmarker for var livredd det smitta til de andre og jeg kunne ikke finne ut hva det var. har enda en i karet som har en slik "orm" innenfor gjella og bare de siste to dagene har den "tingen" vikst seg stor og nå ser det ut som en krussedull-svuls inni fisken. så denne stakkaren ber jeg min mann om å levere til fiskehimmelen senere ikveld. den har det ikke bra, og den må få slippe å ha det vondt. er bare så redd de siste tetraene også har det, og ivertfall viss det er noe smittsomt...

hva gjør man for å bli kvitt dette, finnes det et annet alternativ viss jeg ser det på de andre tetraene enn å knerte dem?
uff, høres kynisk ut, tro meg, jeg er nok den minst kyniske her når det kommer til å drepe fisk, men disse ser virkelig ikke ut til å ha det noe godt, og vil jo ikke smitte alle de andre... sukk
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Falkenhaug
Reklame for plussmedlemskap