Neontetra klar til å legge egg.. hva nå?

Vi har 10 neontetra i selskapskaret vårt som jeg merket oppførte seg helt annerledes enn de tetraene jeg har hatt før. De rykker mer enn normalt, jager hverandre og svømmer rundt i ring og napper i hverandre hele dagen. Regner med at dette er lek, for nå er den ene tetraen trillrund :O Hun har trukket seg litt vekk fra de andre, bak en plante, og virker som hun har lyst å legge egg. Men hva skjer egentlig nå? Leste at de legger egg over hele karet for så og ignorere dem. Vil det si at hun legger egga over alt og så kommer hannen og befrukter dem etterpå? Regner ikke med at det blir noe yngel ut av dette, for det er 8 dvergciklider som svømmer rundt henne og venter på mat :P Men det er jo spennende og se hva som skjer Har aldri, og trodde aldri, at jeg skulle få yngel på disse, så dette var jo ekstra spennende Bør jeg la henne være i fred, eller flytte henne over i ett eget kar? Har en 110 liter som kun innholder ca 1 cm store klorekeyngel, og èn 1 cm stor kakadueciklideyngel. Så der ville hun fått vært i fred, men hun trenger vel en hann for å fullføre eggleggingen..?

Ps. har lest litt på trådene her, og jeg ser flere spør om fisken eg jevnt stor i magen, og det kan jeg med sikkerhet si at denne er Hun har heller ikke spist mer mat i det siste eller fått mer mat enn de andre tetraene. Legger med ett litt uklart bilde av tjukka
fang den gravide oppi et fødekar som skal flyte i det karet guppyene går i.


Enjoy
Hvordan drette Paracheirodon innesi:

© Tone Andreassen Det er litt vanskelig men ikke umulig å få oppdrett på neontetra. Neontetra legger egg over hele akvariet, i planter, i grusen, overalt. Eggene er ikke klebrige. Alle fisk synes disse eggene er snadder - inkludert foreldrene, så for å få eggene til å klekke uten å bli spist bør det brukes et lekskar som foreldrene fjernes fra når eggene er lagt. Eggene er lysømfindtlige, så hold akvariet mørkt til yngelen er frittsvømmende.
Eggene trenger meget bløtt og mykt vann, de er spesielt ømtålige for hardt vann, så regnvann bør brukes.

Eggene klekkes etter ca en dag, og yngelen er frittsvømmende etter fire-fem dager. Yngelen fores med infusorier eller annet mikroskopisk levendefór. Liquifry kan også brukes.

Vannet må være veldig bløtt, og temperaturen ca 24 grader. Ph mellom 5 og 6,5.
hmm guppyer? hvor? :P Jeg har finmasket fødekar for levendefødende, så jeg kan ta henne oppi der, men om hun legger eggene sine, så er det jo ingen der for å befrukte dem? Eller er de allerede befruktet inni magen hennes?
IselinH
hmm guppyer? hvor? :P Jeg har finmasket fødekar for levendefødende, så jeg kan ta henne oppi der, men om hun legger eggene sine, så er det jo ingen der for å befrukte dem? Eller er de allerede befruktet inni magen hennes?



sorry,, sa feil.. mente neontetraene


Skal ha den gravide oppi og tas ut etter egga er lagt
jepp den artikkelen der har jeg lest Men problemet mitt er jo at jeg vet ikke hvem av de andre 9 neontetraene som er faren :S De er jo like hele gjengen :S
Det står jo at foreldrene skal fjernes etter egglegging.. ikke at mora skal fjernes..
hiv alle neontetraene oppi eget kar



Husk og ta et vannskifte der du heller vannet fra det orginale tetra karet oppi det andre som du skal ha yngelet i
altså.. da vi hadde yngel på dem her så lot jeg egentlig alt bare gå som det gikk... fikk ikke opp yngelet desverre pga sykdom som kom (uvisst hvorfor)

Men bare hiv dem oppi et eget kar alle sammen.. og når du ser at egga er lagt så kan du bare fiske opp de voksne igjen.

Oddsen for at dette går bra er vel 50/50


Hmmm fange 10 neontetra i ett 240 liters overbeplantet kar... kan bli en utfordring Jeg får prøve å få mora ut først da, for hun står for det meste på samme plass hele tiden. Var litt redd for å ta henne ut, for jeg leste i to andre tråder at mora døde pga stresset ved flytting :S

Neon klarer vel ikke å spise rekeyngel? :O Eller den skjønne kakadueciklidebabyen? :S Disse neonene er ca 3 cm..
Hehe vil tro oddsen for at yngelet skal overleve i det store karet er 1:1000000 :P Mange sultne fisker og reker oppi der :P Tror ikke egga hadde nådd bunn engang før de hadde blitt fiskemat :S Men å flytte dem over i 110 literen er kanskje ikke så dumt.. får bare håpe hun takler det.. sprengfull som hun er :o
Hmm ett lite "men" her.. Det karet de er i nå er godt innkjørt og godt beplantet med stor rot og det hele. 110 literen.... erhm.. den har sand og 1 svær (!) plante.. thats it.. tviler på at vannverdiene er like i det store karet som det lille. Vil de da fortsette leken uansett? 110 literen går vel ikke akkurat under ett innkjørt kar.. da jeg satte det opp for 2 dager siden, med vann fra det gamle karet (ingenting vann fra springen), og en godt innkjørt og "skitten" pumpe. Kanskje det blir litt risky å flytte dem over dit..
Må nevnes at karet var i bruk før jeg kjøpte det, så det var uten vann i ca 1 time før jeg fylte det opp med vann fra mitt store kar.
Ja du sier noe der,, derfor jeg sa det er en 50/50 sjangse for at dem vil overleve,

Men ta et 30% vannbytte fra det store karet til det 110 literen.

Da har du noe av den samme bakterie kolonien i 110 literen også.
Er redd for at neonen skal ta rekeyngelen..... så jeg gjør det enkelt.. jeg tar dem oppi 55 literen som for tiden kun inneholder en skambitt kampfisk hann (damer kan være onde!) Så får kampfisken heller overleve noen dager i ett annet kar
Alle fisker som legger egg trenger at de blir befruktet, altså vil det ikke hjelpe å ha dama i et fødenett, hun trenger en mann! . Neon er også eggspredere så de kaster egg overalt, tror ikke de vil komme i lekshumør av å bli flyttet til et fødenett. Flytte de over til en egen 55-liter er ikke dumt. Om du vil gjøre et ordentlig forsøk så bør du innrede bunnen slik at de andre neonene ikke kommer til eggene; mange bruker et myggnett som festes noen cm over bunnen slik at eggene detter igjennom; andre bruker kllinkekuler og noen igjen bruker tett beplantning, javamose el.l. som spres utover bunnen.

Det er kun fisker som driver med innvendig befruktning som blir gravide, eks. guppy. Andre fisker blir rognstinne.

Lykke til!
snart 1 mnd siden jeg flytta alle neon og venuser i 110 literen... neondama er fortsatt smellfeit, men viser ingen iver etter å slippe disse egga sine.. hvor lenge kan de egentlig svømme rundt sånn? Det ser jo ut som hun kommer til å sprekke any day now :S

Slapp forresten kampfisk med 2 damer oppi samme karet i dag.. har fra før (utenom neon og venus) en 2 mnd gammel kakadue ciklide.. Tror jeg nettopp fant ut hvilket kjønn denne kakaduen har, siden han gjorde sitt beste på å blåse seg opp og daske den ene kampfiskdama med halen. Hadde han vært 2 uker yngre så hadde hun sikkert spist ham opp! snakk om optimist!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap