- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hjelp
Hjelp
Jeg har et akvarie på 55 l. har hatt det i ca et år, men i det siset året har jeg dessverre neglisjert det en del. Har ikke mye fisk (tre tetra, en platy og 4 corydoras). De 4 coryene har vært med meg lenge, men den siste tiden la jeg merke til at de var ganske sløve. Så for en uke siden bestemte jeg meg for å ordne litt opp så jeg skiftet vann, vasket alt (planter og røtter og alt utstyret). Jeg vasket alt i akvareivannet og skiftet ikke alt vannet slik at de rette bakteriene skulle være igjen. Og jeg satt oppi en bedre pumpe. Og corydorasene endre atferd fullstendig, de ble livlige og svømte rundt og rotet i bunnen og ble kjempeivrige ved mating. Jeg ble skikkelig facinert over hvordan omgivelsene virker inn på fiskenes atferd. Det vikk meg til å innse at jeg må jobbe mer med akvariet enn jeg har gjort hittil. Nå skulle jeg skifte litt vann nå, tenket bare jeg skulle skifte 5-6 liter. Og hva ser jeg? Den ene corydorasen er ikke frisk, den svømmer sidelengs og jeg ser at den ikke har det bra. Nå kommer spørsmålet: da jeg hadde storopprydding for en uke siden tok jeg opp noe som heter NitrateMinus. Noen små perler som skal strøs i bunnen.Har ladri brukt det før. Kan det være dette som er årsaken til at den er blitt syk? Og i tilfelle: står de andre i fare for å bli rammet? Og hva skal jeg gjøre nå? Ber om hjelp for jeg har blitt glad i corydorasene mine.
mvh Yvonne
mvh Yvonne
Postet 10.01.10 kl 15:24
Jeg så straks hva som kan være årsaken her....
Du tror åpenbart at de livsviktige bakteriene som er viktige i et akvariemiljø er i vannet. Det er de ikke. De sitter hovedsaklig i filteret.
Så når du skriver:
"Jeg vasket alt i akvareivannet og skiftet ikke alt vannet slik at de rette bakteriene skulle være igjen. Og jeg satt oppi en bedre pumpe"....
så har du sannsynligvis satt inn en splitter ny pumpe, og tatt vekk den gamle?
Og med den gamle forsvant også filterbakteriene, og dermed får du gift. I din iver etter å gjøre godt etter lang tids neglisjering, tok du for hardt i, og kastet ut det aller viktigste akvarieutstyret vi har.
Ammoniakk og nitritt er det du må teste vannet for.
Skift vann. Ca en tredjedel av vannet, hver dag.
Du tror åpenbart at de livsviktige bakteriene som er viktige i et akvariemiljø er i vannet. Det er de ikke. De sitter hovedsaklig i filteret.
Så når du skriver:
"Jeg vasket alt i akvareivannet og skiftet ikke alt vannet slik at de rette bakteriene skulle være igjen. Og jeg satt oppi en bedre pumpe"....
så har du sannsynligvis satt inn en splitter ny pumpe, og tatt vekk den gamle?
Og med den gamle forsvant også filterbakteriene, og dermed får du gift. I din iver etter å gjøre godt etter lang tids neglisjering, tok du for hardt i, og kastet ut det aller viktigste akvarieutstyret vi har.
Ammoniakk og nitritt er det du må teste vannet for.
Skift vann. Ca en tredjedel av vannet, hver dag.
Postet 10.01.10 kl 15:29
Endret: 10.01.10 kl 15:30
Takk
TUSEN TAKK FOR RASKT SVAR
Jeg satte inn en gammel pumpe som ikke har vært i bruk på en stund. men som er bedre enn den gamle og lot den gamle stå i (men satte den ikke på). Har sjekket vannverdiene nå (med en sånn stripp-test). Viser inegenting på verken nitrat ettler nitritt. (eller: mellom 10 og 20 på nitrat og ingenting på nitritt). Har satt på den gamle pumpa nå. Så du tror ikke det er de perlene som har skylda? Skal jeg altså skifte vann slik som du skriver og håpe på det beste? Kan fisken fortsatt klare seg da eller bare hindrer det at de andre blir syke? En ting til: jeg har ikke mer akvasafe igjen og må jo ta litt varmt vann fra springen hvis jeg skal skifte så mye vann, tror du det går greit?
mvh Yvonne
Jeg satte inn en gammel pumpe som ikke har vært i bruk på en stund. men som er bedre enn den gamle og lot den gamle stå i (men satte den ikke på). Har sjekket vannverdiene nå (med en sånn stripp-test). Viser inegenting på verken nitrat ettler nitritt. (eller: mellom 10 og 20 på nitrat og ingenting på nitritt). Har satt på den gamle pumpa nå. Så du tror ikke det er de perlene som har skylda? Skal jeg altså skifte vann slik som du skriver og håpe på det beste? Kan fisken fortsatt klare seg da eller bare hindrer det at de andre blir syke? En ting til: jeg har ikke mer akvasafe igjen og må jo ta litt varmt vann fra springen hvis jeg skal skifte så mye vann, tror du det går greit?
mvh Yvonne
Postet 10.01.10 kl 15:42
Det spiller ingen rolle at pumpen har vært brukt før for lenge siden. Den er ny i drift nå, og har ingen som helst bakteriekultur som kan bryte ned nitritt eller ammoniakk.
Jeg skjønte ikke helt hva du tenkte på når du satte nedi den gamle pumpen også, men lot være å slå den på? Den gamle pumpa gjør jo ingen nytte om du ikke har den på. Det hadde jeg trodd var ganske åpenbart
Uansett er det ikke mye liv i de filterbakteriene nå, dersom den har stått avslått i dagesvis. Slik jeg leser i innlegget ditt, er det en ukes tid siden du tok denne storrengjøringen?
Så lenge du ikke slo det på, har filterbakteriene dødd og alt de nå gjør, er å råtne og forurense vannet ditt noe fryktelig. Ta det ut, dersom det har stått avslått i dagesvis.
De stripsene dine kan du bare glemme. De viser ikke faktiske forhold i det hele tatt. Alt de gjør, er å lulle folk inn i falsk trygghet. Du trenger skikkelige tester.
Jeg skjønte ikke helt hva du tenkte på når du satte nedi den gamle pumpen også, men lot være å slå den på? Den gamle pumpa gjør jo ingen nytte om du ikke har den på. Det hadde jeg trodd var ganske åpenbart
Uansett er det ikke mye liv i de filterbakteriene nå, dersom den har stått avslått i dagesvis. Slik jeg leser i innlegget ditt, er det en ukes tid siden du tok denne storrengjøringen?
Så lenge du ikke slo det på, har filterbakteriene dødd og alt de nå gjør, er å råtne og forurense vannet ditt noe fryktelig. Ta det ut, dersom det har stått avslått i dagesvis.
De stripsene dine kan du bare glemme. De viser ikke faktiske forhold i det hele tatt. Alt de gjør, er å lulle folk inn i falsk trygghet. Du trenger skikkelige tester.
Postet 10.01.10 kl 15:47
Endret: 10.01.10 kl 15:47
Nitritt
Jeg tar nok feil (og du har nok rett....) Jeg ser på den strippen at det er en antydning til farge på nitritt så det betyr vel at det er for mye nitritt i vannet. Skal den være HELT hvit den indikatoren for nitritt?
Postet 10.01.10 kl 15:48
Som sagt; stripsene viser ikke faktiske forhold i det hele tatt. Så ikke bry deg om fargesjatteringer, for det spiller ingen rolle. Selv om stripsen hadde vært hvit, kan du ha hatt høy nitritt likevel. Så dårlige og upålitelige er strips. Den kan i tillegg ha gått ut på dato også. Har du forresten sjekket det? Men selv innenfor holdbarhetsdatoen så er ikke strips gode nok, dessverre.
Jeg er ganske sikker på at du har høy nitritt eller ammoniakk nå, siden du ser at fiskene begynner å merke forgiftningen, ikke sant?
Jeg anbefaler at du kjøper dråpetester. Kjøp gjerne på nett, det er ofte halv pris av vanlige butikker. F.eks. er JBL Nitritt-tester veldig bra.
Jeg er ganske sikker på at du har høy nitritt eller ammoniakk nå, siden du ser at fiskene begynner å merke forgiftningen, ikke sant?
Jeg anbefaler at du kjøper dråpetester. Kjøp gjerne på nett, det er ofte halv pris av vanlige butikker. F.eks. er JBL Nitritt-tester veldig bra.
Postet 10.01.10 kl 15:51
Endret: 10.01.10 kl 15:52
I skammekroken
Ja, selvfølgelig skulle jeg ha satt på den gamle pumpa, vet ikke helt hva jeg tenkte på... Nå har jeg tatt den ut, etter advarslene om døde, forgiftende, bakterier. Nå får jeg bare skifte vann og krysse fingrene.... (og så får jeg kjøpe skikkelig tester). Det er jammen mye å huske på med akvarium. At fiskene lever er heller ikke nok har jeg oppdaget (etter å ha sett atferdsendringen på fiskene etter opprydningen). Jeg er så glad i dyr (og fisker )at jeg blir kjempestresset når jeg ser at fiskene lider. Så jeg må bare bli flinkere til å forebygge ellers får jeg bare slutte med hele akvariet...
Postet 10.01.10 kl 15:59
Bytt vann nå, så får de det straks litt bedre. Men det må gjentas hver dag inntil den nye pumpen er innkjørt (1 måned til....), for nitritten kommer tilbake. I løpet av de neste 12-24 timer så stiger det igjen gradvis.
Poenget med vannbyttene er altså å tynne ut giften slik at fiskene har sjanse til å overleve.
Poenget med vannbyttene er altså å tynne ut giften slik at fiskene har sjanse til å overleve.
Postet 10.01.10 kl 16:03
Endret: 10.01.10 kl 16:03
Postet 10.01.10 kl 16:08
Postet 10.01.10 kl 16:15
Bare en ting til jeg lurer på. Nå ligger coryen helt i ro på bunnen og jeg ser at den strever. Skal jeg gi den en sjanse selv om det ser ut som den lider og kanskje dør sakte eller er det bedre å avlive den (har ikke lyst til verken det ene eller det andre, men hva blir riktigst?) Et siste alternativ er jo at den strever en stund og så blir frisk, det er jo det vi håper på, men hva er sjansen for det når den nå ligger stort sett i ro i hjørnet av akvariet?
Postet 10.01.10 kl 16:22
Den strever ikke fordi den er syk, den strever fordi den lever i giftig vann. Den vil sannsynligvis kvikne til om du skifter vann flittig, for da synker giftnivået i vannet.
Nå kan av og til nitritt/ammoniakk gi permanente skader (det "svir" gjellene), og da er det ingen redning. Men det vet vi ikke enda i dette tilfellet, så jeg ville latt den leve og sett det an. Du ser raskt om vannbyttet i dag hjelper.
Nå kan av og til nitritt/ammoniakk gi permanente skader (det "svir" gjellene), og da er det ingen redning. Men det vet vi ikke enda i dette tilfellet, så jeg ville latt den leve og sett det an. Du ser raskt om vannbyttet i dag hjelper.
Postet 10.01.10 kl 16:26
Postet 10.01.10 kl 16:31
Jepp, fisk reagerer på giftig vann på forskjellig måte, akkurat som vi mennesker har forskjellig tålegrense.
Ellers skal fisk (i likhet med de fleste dyr) være veldig plaget før man ser tydelige tegn på det. Det handler om at dyr/fisk som viser svakhetstegn i naturen vil bli mat for andre veldig raskt, så her gjelder det å ikke vise noen tydelige tegn til plager før man må.
Ellers skal fisk (i likhet med de fleste dyr) være veldig plaget før man ser tydelige tegn på det. Det handler om at dyr/fisk som viser svakhetstegn i naturen vil bli mat for andre veldig raskt, så her gjelder det å ikke vise noen tydelige tegn til plager før man må.
Postet 10.01.10 kl 17:09
Fisk er individer, akkurat som oss mennesker. De viser smerte forskjellig, og noen tåler mer enn andre. Og noen er sterkere enn andre, og tåler mer.
Som eksempel kan jeg ta meg og mannen min. Når jeg er forkjøla, sier jeg ikke stort. Kanskje jeg sier "Fy søren så tett jeg er", men det er vel alt.
Men når mannen min er forkjøla... ja, da er det pinadø liv og død om å gjøre! Oj, oj, og huffameg så vondt og fælt - for det er jo ingen tvil om at han har fått den aller verste forkjølelsen som noen noengang har hørt om! :p
Skjønner?
Som eksempel kan jeg ta meg og mannen min. Når jeg er forkjøla, sier jeg ikke stort. Kanskje jeg sier "Fy søren så tett jeg er", men det er vel alt.
Men når mannen min er forkjøla... ja, da er det pinadø liv og død om å gjøre! Oj, oj, og huffameg så vondt og fælt - for det er jo ingen tvil om at han har fått den aller verste forkjølelsen som noen noengang har hørt om! :p
Skjønner?
Postet 10.01.10 kl 17:11
He, he, skjønner veldig godt .
Nå vil jeg bare si hva jeg har gjort. Jeg har skiftet vann og så har jeg vasket det gamle filteret i rent vann og satt den på igjen, samtidig som pumpa/filteret jeg har brukt den siste uka også er på. Det er jo så mye som kan gå galt at det er best at jeg noterer alt jeg gjør. Har jeg gjort noe galt igjen?
Nå har forresten fisken begynt å bevege på seg igjen.
Nå vil jeg bare si hva jeg har gjort. Jeg har skiftet vann og så har jeg vasket det gamle filteret i rent vann og satt den på igjen, samtidig som pumpa/filteret jeg har brukt den siste uka også er på. Det er jo så mye som kan gå galt at det er best at jeg noterer alt jeg gjør. Har jeg gjort noe galt igjen?
Nå har forresten fisken begynt å bevege på seg igjen.
Postet 10.01.10 kl 17:21
Høres greit ut
Husk vannbytte daglig, og kjøp deg gjerne nitritt-test. Helst en fra JBL, siden de viser selv ørsmå forekomster av nitritt. Det gjør ikke Tetra sin.
JBL tester får du i akvarienettbutikene her til lands:
Aquamanias.no
Webzoo.net
Tropefisk.no
Husk vannbytte daglig, og kjøp deg gjerne nitritt-test. Helst en fra JBL, siden de viser selv ørsmå forekomster av nitritt. Det gjør ikke Tetra sin.
JBL tester får du i akvarienettbutikene her til lands:
Aquamanias.no
Webzoo.net
Tropefisk.no
Postet 11.01.10 kl 13:04